Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 22:12
  #1
Medlem
När får man ersättning/lön. Är det nu på Torsdag eftersom det är en röd dag på Fredagen?

Man får väl lön den 24:de i varje månad. Men nu när det är en Lördag på den 24:de, så kanske lönen kommer på dagen innan. Men eftersom det är en röd dag, så kanske man får lön på Torsdag?

Eller?

Tack på förhand!
Citera
2017-06-20, 22:17
  #2
Medlem
Det finns ingen lag om när man ska få lön.

Din fråga är som att fråga "Vid vilken tidpunkt börjar jobbet?"
Citera
2017-06-20, 22:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
När får man ersättning/lön. Är det nu på Torsdag eftersom det är en röd dag på Fredagen?

Man får väl lön den 24:de i varje månad. Men nu när det är en Lördag på den 24:de, så kanske lönen kommer på dagen innan. Men eftersom det är en röd dag, så kanske man får lön på Torsdag?

Eller?

Tack på förhand!
Tror lönen kommer på fredag
Citera
2017-06-20, 22:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LizaGolden
Tror lönen kommer på fredag
Men det är en röd dag. Då har jag hört att man inte får någon ersättning eller lön den dagen.
Citera
2017-06-20, 23:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Men det är en röd dag. Då har jag hört att man inte får någon ersättning eller lön den dagen.



På Fredag är det ingen röd dag utan på Lördag
Citera
2017-06-20, 23:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
På Fredag är det ingen röd dag utan på Lördag
Okej, men kommer man få sin ersättning/lön på Fredag?

För övrigt så får man ju ersättning/lön på den 24:de varje månad.

Men i och med att det är en helgdag, så kanske man får lön/ersättning dagen innan?
Citera
2017-06-20, 23:07
  #7
Medlem
Lucens avatar
Lönen kommer på torsdag d.v.s 22:a.
Vissa arbetsgivare väljer ibland att ge lönen efter röda dagar och i detta fallet blir det på måndag men de flesta får det på torsdag.

Din lönespec avslöjar vilken dag du får det om inget annat.
Citera
2017-06-21, 06:37
  #8
Avstängd
Om du får lön den 24 så kommer det förmodligen imorgon Torsdag 22
Citera
2017-06-21, 07:20
  #9
Medlem
kleijons avatar
Det beror ju helt på vad du har för arbetsgivare. Vi får den 27e...
Citera
2017-06-21, 07:22
  #10
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Okej, men kommer man få sin ersättning/lön på Fredag?

För övrigt så får man ju ersättning/lön på den 24:de varje månad.

Men i och med att det är en helgdag, så kanske man får lön/ersättning dagen innan?

Lön kommer den 25:e för privata sektorn, den 27:e för offentliga sektorn. Även här med vissa undantag för helg och storhelg.

Aktivitetsersättning kommer 14 dagar efter inrapportering till Försäkringskassan med vissa undantag som du kan läsa om på deras sida.
Citera
2017-06-21, 09:29
  #11
Medlem
Vi får lön alltid senast den 25:e, vilket denna månad innebär att det blir 22:a. Borde vara enkelt att fråga någon mer senior kollega som sitter bredvid dig hur det är på ditt företag.
Citera
2017-06-21, 10:54
  #12
Medlem
Jag betalar ut lön till mina anställda i morgon den 22 juni eftersom jag har bestämt att lönen ska vara utbetald senast den 25:e.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback