Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 20:26
  #1
Medlem
Xer0s avatar
Nu vill jag reda ut det här lite eftersom det verkar finnas lite olika uppfattningar om detta.

Man får intrycket av
https://www.brottsoffermyndigheten.s...kadeersattning
att man endast kan får brottskadeersättning om man inte har en försärking som täcker upp kostander för skadan (sveda och värk).

Det står dock inget om detta i lagen vad jag kan se:
https://lagen.nu/2014:322

Vad är det som gäller här?

När det gäller brotsskadeersättning för kränkning verkar regelverket vara extra löst formulerat:
Citat:
Brottsskadeersättning för kränkning bestäms enligt 5 kap. 6 § första stycket skadeståndslagen (1972:207).

I den utsträckning en domstol i sak har prövat ett yrkande om skadestånd för kränkning får brottsskadeersättningen i denna del inte bestämmas till ett lägre belopp än vad som följer av domstolens avgörande, om inte annat följer av denna lag.

Citat:
6 § Skadestånd med anledning av kränkning bestäms efter vad som är skäligt med hänsyn till handlingens art och varaktighet. Därvid skall särskilt beaktas om handlingen
1. haft förnedrande eller skändliga inslag,
2. varit ägnad att framkalla allvarlig rädsla för liv eller hälsa,
3. riktat sig mot någon med särskilda svårigheter att värja sin personliga integritet,
4. inneburit missbruk av ett beroende- eller förtroendeförhållande, eller
5. varit ägnad att väcka allmän uppmärksamhet.
Den som har gjort sig skyldig till ärekränkning eller dylik brottslig gärning eller som annars är skadeståndsskyldig med anledning av sådant brott kan på yrkande av den kränkte i mål om gärningen efter omständigheterna åläggas att bekosta tryckning i en eller flera tidningar av dom i målet. Lag (2001:732).

Detta borde enligt mig betyda att man alltid kan få ersättning vid exempelvis vådltäkter, om gärningsmannen inte betalar skadestånd (villket han inte kan för att han är en afghan påväg att utvisas).

Eller kan man inte det, och varför?
Var är haken?
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-20 kl. 20:39.
Citera
2017-06-20, 20:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Nu vill jag reda ut det här lite eftersom det verkar finnas lite olika uppfattningar om detta.

Man får intrycket av
https://www.brottsoffermyndigheten.s...kadeersattning

att man endast kan får brottskadeersättning om man inte har en försärking som täcker upp kostander för skadan (sveda och värk).

Det står dock inget om detta i lagen vad jag kan se:
https://lagen.nu/2014:322

Vad är det som gäller här?

När det gäller brotsskadeersättning för kränkning verkar regelverket vara extra löst formulerat:


Detta borde enligt mig betyda att man alltid kan få ersättning vid exempelvis vådltäkter, om gärningsmannen inte betalar skadestånd (villket han inte kan för att han är en afghan påväg att utvisas).

Eller kan man inte det, och varför?
Var är haken?

I första hand skall det betalas av GM. Om GM inte kan betala så skall det betalas av försäkringsbolag om man har försäkring som täcker och i sista hand om GM inte betalar och har utmätningsbara tillgångar och du inte kan få ut från försäkring då kan man få från staten.

Så ja man kan alltid få skadestånd men det kan ta ganska lång tid och en hel del byråkrati innan man ser några pengar.
Även när det inte finns någon identifierad GM eller någon fällande dom så har man rätt till brottsskadeersättning om det kan konstaterats att man utsatts för ett brott som ger rätt till ersättning.
Citera
2017-06-20, 20:46
  #3
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
I första hand skall det betalas av GM. Om GM inte kan betala så skall det betalas av försäkringsbolag om man har försäkring som täcker och i sista hand om GM inte betalar och har utmätningsbara tillgångar och du inte kan få ut från försäkring då kan man få från staten.

Så ja man kan alltid få skadestånd men det kan ta ganska lång tid och en hel del byråkrati innan man ser några pengar.
Även när det inte finns någon identifierad GM eller någon fällande dom så har man rätt till brottsskadeersättning om det kan konstaterats att man utsatts för ett brott som ger rätt till ersättning.

Men vart i lagen står det att det skall betalas av försäkringsbolag? Det måste ju stå någon stans.
Och vad händer om försäkringen bara täcker 50 tkr, och man har rätt till 100 tkr. Då måste ju brottskadeersättningen täcka resten.

Det kan ju inte vara så att bara för jag har tecknat en dålig försäkring så har jag bara rätt till 10000 kr, men har jag inte tecknat någon försäkring så har jag rätt till hela beloppet.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-20 kl. 20:50.
Citera
2017-06-20, 20:52
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Det där med att GM betala lär ju för övrigt i princip aldrig hända när GM är en person som skall utvisas ur sverige. Alla fodringar som uppkommer på GM kommer ju då att skrivas av efter 10 år eller så.
Citera
2017-06-20, 21:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Men vart i lagen står det att det skall betalas av försäkringsbolag? Det måste ju stå någon stans.
Och vad händer om försäkringen bara täcker 50 tkr, och man har rätt till 100 tkr. Då måste ju brottskadeersättningen täcka resten.

Det kan ju inte vara så att bara för jag har tecknat en dålig försäkring så har jag bara rätt till 10000 kr, men har jag inte tecknat någon försäkring så har jag rätt till hela beloppet.


Det står i Brottsskadelagen.
10 § Brottsskadeersättning betalas till den del skadan inte täcks av annan ersättning som den skadelidande har rätt till på grund av skadan.

Vid bestämmande av brottsskadeersättning avräknas skadestånd dock endast till den del skadeståndet har betalats eller bedöms bli betalat. Europeisk brottsskadeersättning enligt 35 § eller annan ersättning av utländska statliga medel avräknas endast till den del den utländska ersättningen har betalats.

Ersättning som motsvarar ett sparande på den skadelidandes sida ska inte avräknas från brottsskadeersättningen.


Det innebär alltså att om du har rätt till ersättning av försäkringsbolag så skall de i första hand stå för ersättningen.

Det vanligaste är att man först försöker få pengarna av GM. Om detta inte går så betalar försäkringsbolaget ut ersättningen. Skulle försäkringen bara täcka en del av den ersättning man har rätt till så står staten för mellanskillnaden. Har man ingen försäkran alls så står staten för hela beloppet.
Citera
2017-06-20, 21:08
  #6
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det står i Brottsskadelagen.
10 § Brottsskadeersättning betalas till den del skadan inte täcks av annan ersättning som den skadelidande har rätt till på grund av skadan.

Vid bestämmande av brottsskadeersättning avräknas skadestånd dock endast till den del skadeståndet har betalats eller bedöms bli betalat. Europeisk brottsskadeersättning enligt 35 § eller annan ersättning av utländska statliga medel avräknas endast till den del den utländska ersättningen har betalats.

Ersättning som motsvarar ett sparande på den skadelidandes sida ska inte avräknas från brottsskadeersättningen.


Det innebär alltså att om du har rätt till ersättning av försäkringsbolag så skall de i första hand stå för ersättningen.

Det vanligaste är att man först försöker få pengarna av GM. Om detta inte går så betalar försäkringsbolaget ut ersättningen. Skulle försäkringen bara täcka en del av den ersättning man har rätt till så står staten för mellanskillnaden. Har man ingen försäkran alls så står staten för hela beloppet.

Ah ok. Jag sökte på "försäkringsbolag" i texten, men det var inte formulerat på det sättet.
Citera
2017-06-20, 21:30
  #7
Medlem
gurkmajjas avatar
När det gäller brottsskadeersättning och skadestånd p g a brott i övrigt är det bra att hålla isär de olika skadetyperna: sakskada, personskada och kränkning.

Vid ex vis sexualbrott är det oftast huvudsakligen ersättning för kränkning samt ev. sveda och värk (personskada) som är aktuell. Det är också ersättning för kränkning som kan bli mer betydande belopp. Ersättning för kränkning betalas inte via försäkring så det steget kan bortses ifrån i dessa fall.

Som ett exempel kan en våldtäkt rendera ett par, tre tusenlappar i ersättning för sveda och värk medan kränkningsersättningen kan ligga mellan 100 000 och 150 000 kr.
Citera
2017-06-21, 00:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
När det gäller brottsskadeersättning och skadestånd p g a brott i övrigt är det bra att hålla isär de olika skadetyperna: sakskada, personskada och kränkning.

Vid ex vis sexualbrott är det oftast huvudsakligen ersättning för kränkning samt ev. sveda och värk (personskada) som är aktuell. Det är också ersättning för kränkning som kan bli mer betydande belopp. Ersättning för kränkning betalas inte via försäkring så det steget kan bortses ifrån i dessa fall.

Som ett exempel kan en våldtäkt rendera ett par, tre tusenlappar i ersättning för sveda och värk medan kränkningsersättningen kan ligga mellan 100 000 och 150 000 kr.

Stämmer inte alls, försäkringsbolag betalar tämligen ofta belopp som täcker hela skadeståndsbeloppet.
Trygg-Hansa t.ex. har som praxis 100 000kr vid våldtäkt, 150 000:- för grov våldtäkt. Det ingår i deras hemförsäkring. Utöver det så ersätts man för sak och personskador som uppkommit i samband med brottet.
Alla större försäkringsbolag i Sverige har liknande villkor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback