Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-22, 02:59
  #13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jclindberg
Hur ser det då ut,kan jag åka på något av ovanstående punkter ?
Möjligt, men hur sannolikt är det att hon tar tvisten dit om du säger att du anser att ni har en överenskommelse om att hon skulle slippa hyran i utbyte mot soffan?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Sambolagen fungerar inte så.

Vem som betalar hyran spelar ingen roll - lika så vem som betalade maten, elräkningen, bredbandsavgiften osv.

Ett avtal om att något ska undantas från bodelningsreglerna ska vara skriftligt.
Jag har inte påstått att sambolagen fungerar så. Var i mitt inlägg utläser du det?
Citera
2017-06-22, 17:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Alltså, jag blir lite ställd här. Ni flyttade ihop i februari och hon flyttade ut i mars? Införskaffade ni lägenheten i syftet att bo där tillsammans? Vad jag förstått stod ni båda på kontraktet? Men ni bodde alltså tillsamman bara i en månad?

Det finns ju faktiskt en praxis om att man ska ha sammanbott under äktenskapsliknande förhållanden i sex månader för att det ska ses som ett samboförhållande rent juridiskt så jag funderar mer runt om det kanske skulle klassas som ett simpelt delande av bostad, typ "room mates" i ert fall.

Rör det sig om en månads boende så kan du knappast åberopa 3 månaders "uppsägningstid" med medföljande hyresavgiftsåtagande. Du bodde ju liksom kvar så om hon skulle ha något åtagande öht skulle det vara till hyresvärden och det då om ni båda lämnade lägenheten.

Gällande soffan skulle jag nog se det som att ni var två polare som köpte en grej ihop och ni nu inte kan nyttja den tillsammans/lika mycket och det får ni lösa genom att sälja den och dela på vad ni nu kan få för den eller bestämma vem som ska ha den och den som blir utan soffa får kompensera den andre. Med förbehållet att en soffa minskar snabbt i värde handlar det knappast om 7K/2 utan (som tidigare nämnts kanske 2-2.500 max.

Någon grund för att kräva henne på hyra är jag dock rätt så säker på att du inte har. Men det lär nog andra som svarat tidigare ha nåt att säga om.

Tänker bara att det stod i vårt kontrakt när vi flyttade in att den som flyttar ut också ska vara med på hyran under sin uppsägningstid, eftersom en inte skall kunna bli lämnad av sin partner och få ta allt ekonomiskt ansvar på egen hand. om jag inte minns helt fel varifall. skall höra av mig till HV för att ta reda på allt. men jag tackar innerligen för era svar. vi var nämligen enligt mig och mina anhöriga överens om att det skulle lösas så att jag tog hyran och soffan stannade kvar. därav jag kollade av här med er. men som sagt kan ha fel för mig. Men att hon kommer efter flera månader och påpekar att jag ska betala halva fullpriset på soffjäveln så blir jag lite lack. Har nämligen fått höra på omvägar om att det är hennes väninnor som står bakom detta. (kan väl tillägga att jag inte var omtyckt av hennes väninnor).
Citera
2017-06-22, 19:31
  #15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jclindberg
Tänker bara att det stod i vårt kontrakt när vi flyttade in att den som flyttar ut också ska vara med på hyran under sin uppsägningstid, eftersom en inte skall kunna bli lämnad av sin partner och få ta allt ekonomiskt ansvar på egen hand. om jag inte minns helt fel varifall. skall höra av mig till HV för att ta reda på allt. men jag tackar innerligen för era svar. vi var nämligen enligt mig och mina anhöriga överens om att det skulle lösas så att jag tog hyran och soffan stannade kvar. därav jag kollade av här med er. men som sagt kan ha fel för mig. Men att hon kommer efter flera månader och påpekar att jag ska betala halva fullpriset på soffjäveln så blir jag lite lack. Har nämligen fått höra på omvägar om att det är hennes väninnor som står bakom detta. (kan väl tillägga att jag inte var omtyckt av hennes väninnor).
Enklast är ju att göra som jag skrev från början, säg helt enkelt nej. Då märker du om hon/dom på något vis försöker driva caset. Om hon tjatar, säg bara nej och gå inte in i några ytterligare diskussioner. Börjar hon prata stämning, säg bara att ja, det är ju en möjlighet hon har. Om hon sedan väljer att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten, ja då först är det aktuellt att börja kika på vad regelverket säger och vad du har som talar för att du ska få en så bra deal som möjligt i tvistlösningen.
Citera
2017-06-23, 11:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Enklast är ju att göra som jag skrev från början, säg helt enkelt nej. Då märker du om hon/dom på något vis försöker driva caset. Om hon tjatar, säg bara nej och gå inte in i några ytterligare diskussioner. Börjar hon prata stämning, säg bara att ja, det är ju en möjlighet hon har. Om hon sedan väljer att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten, ja då först är det aktuellt att börja kika på vad regelverket säger och vad du har som talar för att du ska få en så bra deal som möjligt i tvistlösningen.
Den här tjejen fortsätter att terrorisera med sms och gapar efter den här halva inköpssumman på 3500. Jag sa bara att hon inte får några 3.5 men har dock inte fått svar. Det är en vanlig divansoffa i tyg, ganska stor. Inget märkvärdigt.

Det är bara så att jag vill veta i förväg utifall hon nu skulle göra en stämning. Eller åtminstone dra det till tingsrätt så att säga.
Citera
2017-06-24, 11:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jclindberg
Den här tjejen fortsätter att terrorisera med sms och gapar efter den här halva inköpssumman på 3500. Jag sa bara att hon inte får några 3.5 men har dock inte fått svar. Det är en vanlig divansoffa i tyg, ganska stor. Inget märkvärdigt.

Det är bara så att jag vill veta i förväg utifall hon nu skulle göra en stämning. Eller åtminstone dra det till tingsrätt så att säga.

Om det blir en stämning, skriv då här igen så lär du nog få en hel del goda råd när du behöver det. Ingen idé att måla f-n på väggen ännu

Var smart, sitt stilla i båten och låt henne passa bollen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback