Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-21, 00:15
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nu skrev du ju ditt inlägg samtidigt som jag skrev en lite utförligare beskrivning av situationen. Helt klart är att det i stort kan kallas för ofredande, men just att skriva under med "styrelsen" borde väl få en annan rubricering? Urkundsförfalskning var det första jag kom att tänka på, men det är det väl knappast egentligen?

Nej, någon urkundsförfalskning är det inte. Skriver denne medlem enbart "Styrelsen" eller hela namnet på BRF:s styrelse? (Exempelvis "Styrelsen för BRF Grannosämjan", eller vad nu er BRF heter). Enbart "styrelsen" är för generellt för att det ska röra sig om något olagligt ö.h.t.
Frank Sinatra kallades ibland för "chairman of the board", styrelsens ordförande på svenska. Vilken styrelse var aldrig preciserat, vad jag vet i hans fall.. Alltså: Skriver medlemmen något mer precist i sina lappar/meddelanden än enbart "Styrelsen"?

En god idé togs upp i tråden: Den riktiga styrelsen bör gå ut med meddelande till alla medlemmar att det figurerar falska meddelanden i "styrelsens" namn. Att försöka få den jobbige medlemmens meddelanden till en rättssak är nog bara att glömma.
Citera
2017-06-21, 16:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jodå, det finns en hel del sparat material, h*n har varit ganska flitig med skrivandet periodvis.

Målet med en polisanmälan kanske inte direkt är att få en fällande dom, mer att markera att nu är gränsen nådd.

Nej det är korrekt. Håller helt med dig om detta, även för statistiken skull är det viktigt, men polisen har skaffat sig en ny ovana att övertyga BO att anmälan är onödig då det ändå läggs ner. Men stå på dig om så blir fallet!
Citera
2017-06-21, 16:54
  #15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nej, någon urkundsförfalskning är det inte. Skriver denne medlem enbart "Styrelsen" eller hela namnet på BRF:s styrelse? (Exempelvis "Styrelsen för BRF Grannosämjan", eller vad nu er BRF heter). Enbart "styrelsen" är för generellt för att det ska röra sig om något olagligt ö.h.t.
Frank Sinatra kallades ibland för "chairman of the board", styrelsens ordförande på svenska. Vilken styrelse var aldrig preciserat, vad jag vet i hans fall.. Alltså: Skriver medlemmen något mer precist i sina lappar/meddelanden än enbart "Styrelsen"?

En god idé togs upp i tråden: Den riktiga styrelsen bör gå ut med meddelande till alla medlemmar att det figurerar falska meddelanden i "styrelsens" namn. Att försöka få den jobbige medlemmens meddelanden till en rättssak är nog bara att glömma.
Personen har skrivit ett brev/meddelande för att efterlikna ett "officiellt" meddelande från styrelsen. Rubriken lyder ungefär: Nya regler för BRF xx, sedan följer egna påhittade regler om tystnad vid vissa klockslag samt att musik får spelas på låg volym dagtid. Detta är sedan undertecknat styrelsen. Det är endast två personer (i samma trappuppgång) som fått detta brev.

Att få det till rättssak är nog svårt, men som jag menat innan så är det mer ett skrämskott med polisanmälan. Som jag ser det så skulle det kunna bli aktuellt med tre anmälningar, två från grannarna som blir ofredade, och en från styrelsen.
Citera
2017-06-21, 17:52
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Personen har skrivit ett brev/meddelande för att efterlikna ett "officiellt" meddelande från styrelsen. Rubriken lyder ungefär: Nya regler för BRF xx, sedan följer egna påhittade regler om tystnad vid vissa klockslag samt att musik får spelas på låg volym dagtid. Detta är sedan undertecknat styrelsen. Det är endast två personer (i samma trappuppgång) som fått detta brev.

Att få det till rättssak är nog svårt, men som jag menat innan så är det mer ett skrämskott med polisanmälan. Som jag ser det så skulle det kunna bli aktuellt med tre anmälningar, två från grannarna som blir ofredade, och en från styrelsen.

Ja, då har medlemmen gjort fel, absolut. Frågan är som sagt om det går att binda honom/henne till detta. Polisanmälan kan man göra för "vadsomhelst", så det kan vara en väg att gå för att få slut på ert elände. Troligen avskrivs polisanmälan som "ej utredningsbart" sekunderna efter den är skriven av poliskonstapeln. Kanske bästa sättet att konfrontera medlemmen med dessa (falska) meddelanden och fråga vad som menas. Konfrontationen (vänlig men bestämd) bör ske inför vittnen när den sker. Å andra sidan kanske detta kan vänta tills efter semesterperioden, då "alla" i styrelsen kan vara med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback