Citat:
Så du menar att hjärnan rent av är non-computable? Intressant. Vad jag vet så är allt materialistiskt beskrivbart, och förstås computable. Vad har du för syn på det icke-materialistiska? Hur kommer det in i bilden?
Personligen ser inte jag någon materialistisk lösning som leder till ett perspektiv / subjekt / medvetande, däremot ser jag nog inte hjärnan som non-computable ifall man betraktar den materialistiskt.
Personligen ser inte jag någon materialistisk lösning som leder till ett perspektiv / subjekt / medvetande, däremot ser jag nog inte hjärnan som non-computable ifall man betraktar den materialistiskt.
Citat:
Det är trots allt påfallande hur många mentala fenomen som isolerat kan förklaras algoritmiskt. Vad kan inte förklaras? Och vad har vi för alternativa teorier som är bättre?
Du får gärna tro på en mystiker som Penrose. Men att du köper hans budskap handlar förmodligen mer om vad du vill tro än vad du har skäl att tro. Det första steget i att förstå hur man själv fungerar är att rannsaka vad man rent logiskt kan veta om sig själv, för att försöka hålla sina medfödda föreställningar på en armslängds avstånd. Jag känner mig inte heller som en maskin, men jag inser också att sådana känslor inte står i konflikt med att jag faktiskt skulle kunna vara det.
Du får gärna tro på en mystiker som Penrose. Men att du köper hans budskap handlar förmodligen mer om vad du vill tro än vad du har skäl att tro. Det första steget i att förstå hur man själv fungerar är att rannsaka vad man rent logiskt kan veta om sig själv, för att försöka hålla sina medfödda föreställningar på en armslängds avstånd. Jag känner mig inte heller som en maskin, men jag inser också att sådana känslor inte står i konflikt med att jag faktiskt skulle kunna vara det.
Citat:
Nu har jag inte läst länkarna i trådstarten, men jag vill komma med lite invändningar ändå. Jag vet inte hur bokstavligt man bör tolka detta. Vi kan modellera en hjärna som arbetar i 11 olika dimensioner men det måste inte innebära att hjärnan faktiskt arbetar i 11 dimensioner. De strukturer man tror sig ha funnit kan i verkligheten fungera helt annorlunda men modellen ger (eventuellt) tillräckligt noggranna förutsägelser i den riktiga världen. Jämför med information och desinformation. Givet vissa data eller fakta kan vi skapa olika historier som bekräftar denna, men varje historia måste inte nödvändigtvis vara sann.
På samma sätt tror jag att man kan diskutera huruvida hjärnan är algoritmisk eller inte. Om vi skapar en algoritmisk modell av en hjärna som ger tillräckligt nogranna förutsägelser som kan bekräftas experimentellt kanske det inte nödvändigtvis behöver vara så att hjärnan är algoritmisk, men den kan modelleras som en sådan. Det är ett skeptiskt förhållningsätt, men går det att argumentera mot detta när man inte har ett facit som säger hur det faktiskt är? Kan man överhuvudtaget tala om en sann modell i betydelsen att den avbildar den struktur man studerar perfekt?
Tänk om de nu kända matematiska strukturerna och abstraktionerna är ofullständiga i meningen att vi inte kan modellera hjärnan med dem?
På samma sätt tror jag att man kan diskutera huruvida hjärnan är algoritmisk eller inte. Om vi skapar en algoritmisk modell av en hjärna som ger tillräckligt nogranna förutsägelser som kan bekräftas experimentellt kanske det inte nödvändigtvis behöver vara så att hjärnan är algoritmisk, men den kan modelleras som en sådan. Det är ett skeptiskt förhållningsätt, men går det att argumentera mot detta när man inte har ett facit som säger hur det faktiskt är? Kan man överhuvudtaget tala om en sann modell i betydelsen att den avbildar den struktur man studerar perfekt?
Tänk om de nu kända matematiska strukturerna och abstraktionerna är ofullständiga i meningen att vi inte kan modellera hjärnan med dem?
Är en del diskussion här om huruvida hjärnan fungerar algoritmiskt eller ej. Valde ett inlägg vardera från tre medlemmar som har bidragit. Och själv har jag ju sagt att jag tvivlar på att hjärnan fungerar algoritmiskt. Kan nog även tillägga att jag nu har försäkrat mig om att detta är On Topic. Så...
Men först en fråga: Vad menas egentligen med "algoritmisk", och att hjärnan fungerar algoritmiskt? Kan det möjligen finnas någon annan naturalistisk förklaring? Det menar iaf Penrose som ÄR naturalist och som INTE tror att medvetandet är algoritmiskt. Finns absolut inget mystiskt i hans tankar, ofta faktiskt tvärtom, om man nu verkligen läser hans böcker.
Varför inte algoritmiskt? Penrose' argument handlar till stor del om Gödels ofullständighetsteorem om axiomatiska system. Algoritmer kan nämligen ses som just sådana. Och det handlar om att Penrose inte går med på (vilket är ett tyckande och inte ett bevis, men det hymlar han verkligen inte om) att människans medvetande skulle ha samma sorts Gödelska begränsningar som något axiomatiskt system. För vad gör vi (eller iaf han) när vi stöter på synbarligen obevisbara sanningar? Vi använder vår kreativitet för att komma runt problemet på något sätt, t ex genom att välja att tillfoga den obevisbara sanningen som ett nytt axiom i ett nytt utökat axiomsystem. (Ett annat alternativ är att tillfoga axiomet att den obevisbara satsen är falsk.) Detta kan nog iofs också låta som en sorts recept (algoritm) för att utöka axiomsystem, men sett på detta sätt är även hela denna axiomsystemtillverkningsmaskin självt ett axiomariskt system med sina egna Gödelsatser. Så OM vi fungerar algoritmiskt fullt ut så finns det satser som vi aldrig kan hantera. Ungefär som en dator som bara låser sig vid någon oväntad input.
Och JA, detta betyder då även att medvetandet inte är beräkningsbart.
Vad finns det då för naturalistiska alternativ? Här ställer Penrose sitt hopp till kvantfysik, eller snarare till de förändringar som måste göras för att den fullt ska kunna förenas med relativitetsteorin. Denna strävan att förena dessa två fysikens grundpelare är naturligtvis fullt legitimt och något som sysselsätter väldigt många fysiker idag. Men det är nog inte så många som är inne på just Penrose's spår. Iaf så handlar just hans idé om att vågfunktionens kollaps vid mätningar (t ex som i Köpenhamnstolkningen) måste vara ett objektivt fenomen, och som enl hans förslag har att göra med kvantgravitation. Och då på en skala (en Planckmassa) som inte är så långt ifrån den skala som neuroner fungerar. OCH som då inte är beräkningsbar (annat än just sannolikheter, som vi ju är vana vid från kvantfysik). Så neuronernas funktion är då intimt förknippade med vågfunktionens objektiva och icke beräkningsbara kollaps.
Detta alltså enligt Penrose, och enligt mitt korta och säkert helt otillräckliga försök att förklara vad han säger om bl a matematik och fysik på hög nivå.
Har han rätt? Det vet jag verkligen inte, och själv uttrycker han sig ju faktiskt föredömligt försiktigt. Det KAN vara si och så, men det krävs mer teoretiskt arbete och ffa krävs det fler experiment och observationer.
Men hans böcker är iaf intressanta (hans senaste, Fashion, Faith and Fantasy in the New Physics of the Universe, är kanske extra tydlig om hans idé om den objektiva vågfunktionskollapsen) och jag tycker att han iaf har ett case. Iaf i sin skepsis mot ett algoritmiskt medvetande. Och kanske finns det något annat naturalistiskt alternativ, om man nu tycker att neuroner styrda av kvantgravitation är ett för spejsigt spår?
Senast redigerad av nerdnerd 2017-06-23 kl. 19:19.
Senast redigerad av nerdnerd 2017-06-23 kl. 19:19.