Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-20, 19:01
  #1
Medlem
-spitzlix-s avatar
Tjena. Går i tankarna att göra något roligt utav någon av donatorbilarna, en 240 - 84 och en 740 -87, som bara står ( I princip rensade och alla delar ligger i garaget. ) tanken är att slänga i 2.5T eller en T5a i antingen 240n eller 740n och regga men vilket av alternativen drar iväg mest kostnadsmässigt och kräver mer/mindre jobb? 740n ska väl klara T5an utan större ingrepp men inte 240n där 2.5T passar bättre?

Någon på flashback som gjort ett liknande projekt eller har tips?
// Mvh.
Citera
2017-06-20, 21:16
  #2
Medlem
INTPs avatar
Effekt och vridmoment på motorerna? Påverkar hur bygget behöver registreras.

Personligen skulle jag föredra att bygga på 240. Lättare, bättre väghållning, mer sedd som klassiker.
Citera
2017-06-21, 08:15
  #3
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Effekt och vridmoment på motorerna? Påverkar hur bygget behöver registreras.

Personligen skulle jag föredra att bygga på 240. Lättare, bättre väghållning, mer sedd som klassiker.
T5 (250hk / 330Nm) och 2.5T ( 210hk / 320nm ) om jag inte har helt fel.
Ja, sen tycker jag sisadär om 740n för den är så fyrkantig och lång i karossen. Lutar åt att göra 240n fin och ge den ett nytt hjärta.
Citera
2017-06-21, 08:18
  #4
Avstängd
blir jävligt trångt med t5an i 240 karossen , svårt att få till vettigt grenrör och insug , i 740 passar det rakt ner och gott om plats , ska du bygga extremt så satsa på raka 3L sexan 24ventiler
Citera
2017-06-21, 09:51
  #5
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedlimit2017
blir jävligt trångt med t5an i 240 karossen , svårt att få till vettigt grenrör och insug , i 740 passar det rakt ner och gott om plats , ska du bygga extremt så satsa på raka 3L sexan 24ventiler
Har hört att det blir jävligt trångt med T5 i 240 haha men inte i 740. Hur är det med 2.5T i 240? Den pallar/godkänd för effekt och vrid som 2.5 har vad jag har läst till mig. Eller ska jag satsa på B230FK/FT och skrämma upp istället?
Citera
2017-06-21, 10:00
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Har hört att det blir jävligt trångt med T5 i 240 haha men inte i 740. Hur är det med 2.5T i 240? Den pallar/godkänd för effekt och vrid som 2.5 har vad jag har läst till mig. Eller ska jag satsa på B230FK/FT och skrämma upp istället?
bygger du på 240 så satsa på en 2,5l b230ft bottendel , portad 531 topp , enem kamaxel och ett vettigt grenrör och TD 04-19T snurra , med den kombon så kan du besikta lagligt med en liten turbo monterad och sedan byta och kräma ur ca 320hp pigga tillförlitliga pollar med tidigt ladd , perfekt för gatåkning
Citera
2017-06-21, 10:17
  #7
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedlimit2017
bygger du på 240 så satsa på en 2,5l b230ft bottendel , portad 531 topp , enem kamaxel och ett vettigt grenrör och TD 04-19T snurra , med den kombon så kan du besikta lagligt med en liten turbo monterad och sedan byta och kräma ur ca 320hp pigga tillförlitliga pollar med tidigt ladd , perfekt för gatåkning
Lät inte fel!
Något mer? Andra spridare? Bakaxel? Skivor/bromsar? Etc. Går ju att klämma ur en del från dessa metallklumpar.
Citera
2017-06-21, 10:30
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Lät inte fel!
Något mer? Andra spridare? Bakaxel? Skivor/bromsar? Etc. Går ju att klämma ur en del från dessa metallklumpar.
bygg motorn som jag skrev , när det är dags för uppstart så uppdatera tråden så ska du få mer tips här på spridare , tänd/bränsle prom , mm , tycker personligen 740 med 3L sexa är mer fränt , men blir mer extremt bygge snabbt då och slantarna rinner i väg fort volvo5an ställer till det en del med sina 5 cylindrar på både tändsidan och sprutet så att satsa direkt på 6an blir inte mycket dyrare , och både 5-6ans toppar är fina och går att modda rejält om man jagar effekt effekt du aldrig kommer att få ut b230ft motorn även om den är mer lagom för vanlig gatåka
Citera
2017-06-21, 11:14
  #9
Medlem
PlutoJs avatar
För att få en 240 som du kan registrera med ny motor rekommenderas en B230FK, lättrycksturbomotorn från 940. Med rätt bromsar på 240:n, 1031 bakaxel och gasstötdämpare kan du registeringsbesiktiga bilen.

Att du trimmar motorn i efterhand är en annan sak...
Citera
2017-06-21, 12:54
  #10
Medlem
INTPs avatar
240-karossen är godkänd för (och därmed enkelt registrerbar med) upp till 220hk och 275Nm, om man har rätt bakaxel m.m. En motor som faller under dessa gränser (med rätt årsmodell = tillräckligt bra avgasrening) är bara att stoppa i och åka in och registrera.
En kraftigare motor kräver att man går omvägen via att registrera bilen som ombyggt fordon, vilket ofta innebär att man behöver byta hela drivlinan (motor, låda, bakaxel) till bättre grejer, och även byta hela bromssystemet till bättre grejer.

Du har fått några förslag på B230-motorer som alltså blir smidigare alternativ, betydligt mindre ombyggnad krävs för att få registrera med dessa lite klenare motorer (och eftersom det är samma motorfamilj som redan ska sitta i 240 passar den bolt on med rätt delar). Sedan går det som sagt trimma i efterhand om man vill ha mer effekt, det finns ju ingen brist på kunskap om hur dessa motorer trimmas.
Citera
2017-06-26, 16:40
  #11
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedlimit2017
bygg motorn som jag skrev , när det är dags för uppstart så uppdatera tråden så ska du få mer tips här på spridare , tänd/bränsle prom , mm , tycker personligen 740 med 3L sexa är mer fränt , men blir mer extremt bygge snabbt då och slantarna rinner i väg fort volvo5an ställer till det en del med sina 5 cylindrar på både tändsidan och sprutet så att satsa direkt på 6an blir inte mycket dyrare , och både 5-6ans toppar är fina och går att modda rejält om man jagar effekt effekt du aldrig kommer att få ut b230ft motorn även om den är mer lagom för vanlig gatåka
Blir något snarlikt motorbygge sådär halvbudget, ska i princip bara köras på gatan och i lite rondeller.
Sant det! Får se hur ekonomin ser ut efter sommaren, men blir nog att köpa in saker allt eftersom.
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
För att få en 240 som du kan registrera med ny motor rekommenderas en B230FK, lättrycksturbomotorn från 940. Med rätt bromsar på 240:n, 1031 bakaxel och gasstötdämpare kan du registeringsbesiktiga bilen.

Att du trimmar motorn i efterhand är en annan sak...
Är väl bara ventilerade bromsar, 1031 bakaxel och andra dämpare som behövs för det?
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
240-karossen är godkänd för (och därmed enkelt registrerbar med) upp till 220hk och 275Nm, om man har rätt bakaxel m.m. En motor som faller under dessa gränser (med rätt årsmodell = tillräckligt bra avgasrening) är bara att stoppa i och åka in och registrera.
En kraftigare motor kräver att man går omvägen via att registrera bilen som ombyggt fordon, vilket ofta innebär att man behöver byta hela drivlinan (motor, låda, bakaxel) till bättre grejer, och även byta hela bromssystemet till bättre grejer.

Du har fått några förslag på B230-motorer som alltså blir smidigare alternativ, betydligt mindre ombyggnad krävs för att få registrera med dessa lite klenare motorer (och eftersom det är samma motorfamilj som redan ska sitta i 240 passar den bolt on med rätt delar). Sedan går det som sagt trimma i efterhand om man vill ha mer effekt, det finns ju ingen brist på kunskap om hur dessa motorer trimmas.
Jo, har läst om en del som reggat som ombyggt fordon så verkar simplare med en B230-motor och stoppa ner, uppgradera bakaxel, dämpare etc sen skrämma upp motorn lite i efterhand.

Precis, lite lättare när allt är bolt-on så man slipper bygga om lite här och där så allt passar.
Citera
2017-06-26, 18:18
  #12
Medlem
Joomlas avatar
Är 900-serien för ny för att gå att lagligt bygga om på sånt sätt? 940 eller 960 fick väl delta-link-bakaxel istället för en vanlig stel en, vilket borde vara bra om man vill ha väghållning och inte bara en bränna däck-bil.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback