Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-20, 17:28
  #1
Medlem
fyller 22 om någon månad och har inte körkort än. inga planer på att ta det nån gång snart heller. har inte pengarna eller tiden. hur gamla var ni när ni tog körkort ?
Citera
2017-06-20, 18:22
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Jag var väl runt 25, var tvungen att betala kalaset själv, ingen familjmedlem ville stötta...
Citera
2017-06-20, 18:22
  #3
Medlem
Poechalis avatar
Jag var ca 47. Kände inte heller att det var så nödvändigt när jag var yngre i och med att jag inte gjorde något som direkt krävde bil till vardags och bodde i en storstad med drägliga kommunikationer. Dessutom var det lite snålt med stålar också.

På äldre dar med hus, ett vardagsliv och aktiviteter där en bil underlättar så tar man körkort bara.
Citera
2017-06-20, 23:52
  #4
Medlem
Tog mitt när jag var 25 och på den tiden var det ovanligt att man väntade så länge. Jag kände absolut inte någon i min ålder som inte hade körkort. Jag tog det mest för att alla andra hade och sedan pga öka jobbchanserna. Det var dyrt som fan också, det gick nog lös på 25 000 kr totalt. Fördelen är väl att jag idag väldigt sällan håller ens 5 km/h över hastighetsgränsen pga det var så dyrt och jag inte alls vill riskera det. Det är rätt trevligt att kunna köra och handla i bland, speciellt som detta landet har väl dåligt väder typ merparten av årets månader.
Minns att teoriproven var rent för jävliga att lyckas med pga det var så små felmarginaler man fick ha. Uppkörningen klarade jag på första försöket, fastän jag hade den mesta otur man kunde ha. Just den dagen fungerade inte trafikljusen på den mest centrala korsningen och det var en polis som stod och dirigerade i den ganska röriga trafiken. Har aldrig råkat ut för en dirigerande polis, sedan just den dagen vid uppkörningen.
__________________
Senast redigerad av torkel2 2017-06-20 kl. 23:58.
Citera
2017-06-21, 05:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Tog mitt när jag var 25 och på den tiden var det ovanligt att man väntade så länge. Jag kände absolut inte någon i min ålder som inte hade körkort. Jag tog det mest för att alla andra hade och sedan pga öka jobbchanserna. Det var dyrt som fan också, det gick nog lös på 25 000 kr totalt. Fördelen är väl att jag idag väldigt sällan håller ens 5 km/h över hastighetsgränsen pga det var så dyrt och jag inte alls vill riskera det. Det är rätt trevligt att kunna köra och handla i bland, speciellt som detta landet har väl dåligt väder typ merparten av årets månader.
Minns att teoriproven var rent för jävliga att lyckas med pga det var så små felmarginaler man fick ha. Uppkörningen klarade jag på första försöket, fastän jag hade den mesta otur man kunde ha. Just den dagen fungerade inte trafikljusen på den mest centrala korsningen och det var en polis som stod och dirigerade i den ganska röriga trafiken. Har aldrig råkat ut för en dirigerande polis, sedan just den dagen vid uppkörningen.

Fast då är det ju inte direkt otur eftersom du slipper tänka själv och följer endast hans tecken. Kör de andra före dig kör du väl bara efter såvida inte polisen byter tecken.
Jag skulle säga att du hade tur där istället.
Citera
2017-06-21, 07:08
  #6
Medlem
kleijons avatar
Jag tog mitt 3 månader efter att jag fyllt 18, på den tiden så skrev man provet först och fick först då boka uppkörningen och fick vänta ca 3 månader på den.
Betalade allt själv, hade sommarjobbat innan och sparat.
Va inte i akut behov av det just då, utom för sommarjobb (så man kunde ta truckkort) och senare lumpen. Utan ville mest ha det.
Citera
2017-06-21, 12:15
  #7
Medlem
TobiasBeechers avatar
18. Jag var lat med att komma igång att övningsköra, men körde och pluggade intensivt 3-4 månader. 8 lektioner på körskola och säkert 50 "lektioner" med farsan, som var för övrigt var den som nästan tvingande sin lata son med att komma igång med körningen då jag skulle behöva det i framtida jobb. Är glad över pressen hemifrån, annars hade jag aldrig tagit tag i att lära mig köra i trafiken, och i vuxen ålder hade jag inte kunnat komma undan billigt, samt blev jag student och har knappt suttit i en bil varken som chaufför eller passagerare på flera år. När man är borta från det helt skulle tröskeln troligtvis kännas ännu högre till att ta kortet.

Dock är det ingen brådska att ta körkort om man klarar sig utan, men det är aldrig fel att ha skiten gjort. Samt är det dyrt med bil om man pluggar eller är ung låginkomsttagare, det blir inte mycket utrymme till sparande med låga inkomster om man ska betala hyra, köpa mat, och lägga ett par tusen i månaden på att ha bil.
Citera
2017-06-21, 12:33
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
fyller 22 om någon månad och har inte körkort än. inga planer på att ta det nån gång snart heller. har inte pengarna eller tiden. hur gamla var ni när ni tog körkort ?
Ett körkort kostar inte mycket sett till vad det ger. Visst, valet är ditt. Men själv anser jag körkortet vara värt varenda korvöre det kostade och mer därtill.
Citera
2017-06-21, 12:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ett körkort kostar inte mycket sett till vad det ger. Visst, valet är ditt. Men själv anser jag körkortet vara värt varenda korvöre det kostade och mer därtill.

Körkort ger dig tillgång till bil som också är en kostnad. Folk som kan leva utan bil i städer har generellt sett bättre ekonomi.

Så därför håller jag inte med, det är case-by-case.
Citera
2017-06-21, 20:01
  #10
Medlem
Turbomachines avatar
Några dagar innan jag blev 21.
Citera
2017-06-21, 20:09
  #11
Medlem
ReiseReises avatar
Kille, 27 år gammal, har inget körkort.

Aldrig haft behov av det, fast börjar känna det nu och sitter och funderar på det mycket om jag skulle ta tag och skaffa.

Anledning? Sparade alla mina pengar som jag tjänade efter studenten för att lämna Sverige, sedan dess har jag rest oavbrutet runt i världen i nästan 6 år och jobbat i olika länder, har helt enkelt inte haft tid att ta tag i det även om jag nu har den ekonomiska förutsättningen.

Funderar på att skaffa körkort i Kanada. Jobbar här för tillfället och det kostar endast runt 500kr att skaffa körkort och processen är mycket kortare, deras körkort funkar även i Sverige, dock endast för automat. Vi får se.
Citera
2017-06-22, 08:51
  #12
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Tog mitt körkort när jag var 26. Hade inget behov av körkort innan, men då jag fick barn blev det jäkligt jobbigt att vara utan körkort och bil.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback