Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 16:03
  #1
Medlem
Hej,

Jag har nu gått ut en treårig utbildning inom programmering riktad mot webben och det börjar bli dags att söka jobb. Mitt dilemma som jag står inför är att jag skulle vilja testa mina chanser utomlands innan jag börjar söka jobb inom Sverige. Grejen är att det kan ta lite tid för mig att lyckas få jobb utomlands i det land jag hade tänkt mig och utöver det kanske jag behöver jobba några månader utanför programmering. Utöver det blir det lite som en semester att vara i det landet.

Jag är i nedre spektrumet av 20årsåldern. Utöver min utbildning har jag sommarjobbat sen jag var 15år utöver att jag en sommar pluggade ett projekt jag missat lite i. Jag har bra referenser från dom sommarjobben och ingen skulle säga något dåligt om mig, snarare att jag är driven och ambitiös. Vet dock att flera arbetsgivare vill att man går in direkt i arbetslivet efter utbildningen. Är en hyfsat bra programmerare som vill utvecklas och jag gillar att jobba med andra. Tror inte jag skulle ha problem att få jobb om jag sökte nu.

Så tror ni att jag skulle ha problem att få jobb om jag kom tillbaka till Sverige efter ~6 månader med vad en arbetsgivare skulle kunna uppfatta som "lallande"?

sry för mindre bra svenska, är trött
Citera
2017-06-20, 16:19
  #2
Medlem
LeaveDoggeAlones avatar
Du kan ju alltid skriva att du pluggat något på sidan om, te.x lärt dig unity eller liknande via youtube.

Eller så är du ärlig. Är en start merit att vilja/kunna jobba utomlands.
Citera
2017-06-20, 16:25
  #3
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoftSoftware
Så tror ni att jag skulle ha problem att få jobb om jag kom tillbaka till Sverige efter ~6 månader med vad en arbetsgivare skulle kunna uppfatta som "lallande"?
Som någon som läser sådana CV:n så tycker jag inte det är märkligt alls. Det är viktigare vad du vill och kan än vad som står i CV:t. Det är ju ändå bara till för att sortera bort dem som är helt ointressanta. Det är ju bara att skriva att du bott utomlands den tiden om du vill ha en sammanhängande tidslinje. Att lalla runt ett tag i din ålder är ju fullt naturligt och om det ska göras är det ju just då
Citera
2017-06-20, 16:31
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoftSoftware
Hej,

Jag har nu gått ut en treårig utbildning inom programmering riktad mot webben och det börjar bli dags att söka jobb. Mitt dilemma som jag står inför är att jag skulle vilja testa mina chanser utomlands innan jag börjar söka jobb inom Sverige. Grejen är att det kan ta lite tid för mig att lyckas få jobb utomlands i det land jag hade tänkt mig och utöver det kanske jag behöver jobba några månader utanför programmering. Utöver det blir det lite som en semester att vara i det landet.

Jag är i nedre spektrumet av 20årsåldern. Utöver min utbildning har jag sommarjobbat sen jag var 15år utöver att jag en sommar pluggade ett projekt jag missat lite i. Jag har bra referenser från dom sommarjobben och ingen skulle säga något dåligt om mig, snarare att jag är driven och ambitiös. Vet dock att flera arbetsgivare vill att man går in direkt i arbetslivet efter utbildningen. Är en hyfsat bra programmerare som vill utvecklas och jag gillar att jobba med andra. Tror inte jag skulle ha problem att få jobb om jag sökte nu.

Så tror ni att jag skulle ha problem att få jobb om jag kom tillbaka till Sverige efter ~6 månader med vad en arbetsgivare skulle kunna uppfatta som "lallande"?

sry för mindre bra svenska, är trött

"Jag har varit ute och rest" funkar väl utmärkt om du inte landar något (relevant) jobb när du är där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback