Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-20, 14:06
  #1
Medlem
Kanske en lite tramsig fråga egentligen men behöver lite råd då jag inte har tagit upp det här med den jag bor med.
Jag hyr ett rum av en släkting i hans lägenhet, strax efter att jag flyttade in så flyttade även hans tjej in så vi bor alltså tre stycken i lägenheten men hans flickvän jobbar inte pga. olika anledningar så hon betalar alltså ingen hyra.
Jag betalar för mitt rum men vi delar på kaffe, köksgrejer, toapapper osv.. Saker som går åt och behövs i hemmet alltså. Problemet är att jag börjar störa mig på att bara jag och min släkting som äger lägenheten betalar för detta så på sätt och vis känns det som att jag försörjer hans flickvän också. Hur ska jag ta upp detta egentligen? Är det lika bra att bara svälja skiten och acceptera? Jag är ju väldigt tacksam att jag får bo här med bra hyra men detta börjar gå mig på nerverna litegrann..
Citera
2017-06-20, 14:18
  #2
Medlem
RingInteSnutens avatar
Ta upp det.

jag tycker du ska behon att utföra allt arbeta hemma, städa, tvätta, laga mat, ja allting helt enkelt. Går dom inte med på det så börjar du helt enkelt betala en tredjedel av vad allt kostar.

Har du kontrakt skrivet med släktingen?
Citera
2017-06-20, 14:24
  #3
Avstängd
Tyvärr så har du inget att säga till om då det är hans lägenhet, men jag förstår hur du känner. Ta upp det på ett trevligt sätt och om han säger att hon inte ska behöva betala för hon är hans flickvän så får du bara acceptera det eller flytta tyvärr!
Citera
2017-06-20, 14:25
  #4
Medlem
Neroxxs avatar
Jag håller med om att man bör dela på tre, men det kan ju vara så att din släkting anser att hans flickvän inte ska betala ( hyran alltså). Men ni bör ju definitivt dela förbrukningsvarorna så detta är något som går åt mer pga en tredje person.
Citera
2017-06-20, 14:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Har du kontrakt skrivet med släktingen?

Nä, vi skrev aldrig något kontrakt. Tack för era svar. Lite knepig situation tycker jag och självklart känner jag att jag är begränsad i och med att jag inte äger lägenheten. Får ta upp det med honom och se hur vi ska göra.
Citera
2017-06-20, 14:56
  #6
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToHellWithGod
Nä, vi skrev aldrig något kontrakt. Tack för era svar. Lite knepig situation tycker jag och självklart känner jag att jag är begränsad i och med att jag inte äger lägenheten. Får ta upp det med honom och se hur vi ska göra.

Som sagt jävligt klurigt. Visst din släkting vill självklart ta hand om tjejen sin, men det betyder fortfarande inte att du ska betala för henne.

Se utifall hon kan bli husfru åt er båda?

Detta gjorde jag när jag bodde med en tjejpolare och hennes kille var i lägenheten mer än vad vi som betalade hyra va. Han fick helt enkelt se till att det var städat och fint, disken var gjord mm... Han kunde inte laga mat för skit så det behövde han inte göra.
Citera
2017-06-20, 15:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Som sagt jävligt klurigt. Visst din släkting vill självklart ta hand om tjejen sin, men det betyder fortfarande inte att du ska betala för henne.

Se utifall hon kan bli husfru åt er båda?

Detta gjorde jag när jag bodde med en tjejpolare och hennes kille var i lägenheten mer än vad vi som betalade hyra va. Han fick helt enkelt se till att det var städat och fint, disken var gjord mm... Han kunde inte laga mat för skit så det behövde han inte göra.

Låter som en idé. Tack!!
Citera
2017-06-20, 15:13
  #8
Medlem
Hans lägenhet, hans regler.

Passar det inte - skaffa en egen lägenhet din slashas!

Han kan få tag på en ny inneboende som betalar 80% av hyran på 1 timme. Man får lätt 50 ansökningar om dagen, även till över ockerpris.

Tror du världen ska vara "rättvis" mot dig? Välkommen till verkligheten pojk.
Citera
2017-06-20, 15:21
  #9
Medlem
Ser du att dina kostnader ökat nämnvärt eller är det bara en känsla av att det är "orättvist"?

Om inte ser hundralapparna flyga iväg på grund av henne så skulle jag inte ta upp det. Det finns ju också någon risk att din släkting irriterat sig på saker du gör eller inte gör, eller att din släkting betalar saker för er alla som du inte tänkt på. Och att du då skulle ta upp detta kan göra att din släkting tar illa vid sig.

Så visst kan du ta upp det. Men jag skulle tänka till en extra gång om värt det. Och även försöka se över helheten en gång till så inte omedvetet kastar sten i glashus och förstör en god relation för ingenting.
Citera
2017-06-20, 15:28
  #10
Medlem
Division.Bells avatar
Du betalar hyra för ett rum i lägenheten, antar att flickvännen inte har ett eget rum? Vafan gör det att du betalar för någon extra toarulle i veckan? Du har fått en schyst deal på hyran, var lite tacksam istället för att visa upp hur girig du är inför din släkting. 'köksgrejer' ingår all mat i den dealen? Ifall det är så, föreslå att ni har varsin hylla i kylskåpet och köper mat var för sig.
Citera
2017-06-20, 16:22
  #11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Ser du att dina kostnader ökat nämnvärt eller är det bara en känsla av att det är "orättvist"?

Om inte ser hundralapparna flyga iväg på grund av henne så skulle jag inte ta upp det. Det finns ju också någon risk att din släkting irriterat sig på saker du gör eller inte gör, eller att din släkting betalar saker för er alla som du inte tänkt på. Och att du då skulle ta upp detta kan göra att din släkting tar illa vid sig.

Detta. Att bo tillsammans är inte frid och fröjd varje dag. Man får kompromissa och lära sig ta hänsyn. Om inte flickvännen äter upp all mat och ställer till med massa drama är det en del i det hela. Släktingen äger lägenheten och behöver säkerligen inte dig där egentligen, men är snäll och släpper in dig i sitt hem. Att då klaga är inte så där jätteoptimalt.
Citera
2017-06-20, 16:25
  #12
Medlem
Jag tycker att hon absolut _måste_ betala för saker som går åt. Hyran dock är helt upp till ägaren av lägenheten att ta ut. Det är rimligt att bara ni två betalar. Ni ska dock dela på tre vad gäller allt annat. Städning, inköp, osv osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback