Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-08-05, 23:40
  #85
Medlem
-DaRude-s avatar
Mycket intressant men skrämmande dokumentär. Hela poängen är ju att man måste "go vegan" om man inte vill förstöra sig inifrån. Att det fanns så många cancerogena ämnen i livsmedel man stoppar i sig dagligen visste jag inte, åtminstone inte i den omfattningen. Det var dock väldigt lugnande på samma gång med tanke på att rätt kost (åtminstone enligt forskarna i filmen) mer eller mindre kan bota allvarliga sjukdomar och ersätta beroendeframkallande och ineffektiva mediciner.
Citera
2017-08-06, 07:10
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Mycket intressant men skrämmande dokumentär. Hela poängen är ju att man måste "go vegan" om man inte vill förstöra sig inifrån. Att det fanns så många cancerogena ämnen i livsmedel man stoppar i sig dagligen visste jag inte, åtminstone inte i den omfattningen. Det var dock väldigt lugnande på samma gång med tanke på att rätt kost (åtminstone enligt forskarna i filmen) mer eller mindre kan bota allvarliga sjukdomar och ersätta beroendeframkallande och ineffektiva mediciner.
Läs det här innan du tar åt dig alltför mycket av det som sägs i dokumentären: http://traningslara.se/what-the-health/
Citera
2017-08-06, 10:44
  #87
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Mycket intressant men skrämmande dokumentär. Hela poängen är ju att man måste "go vegan" om man inte vill förstöra sig inifrån. Att det fanns så många cancerogena ämnen i livsmedel man stoppar i sig dagligen visste jag inte, åtminstone inte i den omfattningen. Det var dock väldigt lugnande på samma gång med tanke på att rätt kost (åtminstone enligt forskarna i filmen) mer eller mindre kan bota allvarliga sjukdomar och ersätta beroendeframkallande och ineffektiva mediciner.
Det kan vara en fördel att vara källkritisk när man ser dokumentärer. Utgå från att de har en agenda, annars hade den inte gjorts. Att den har en agenda innebär inte nödvändigtvis att den är kraftigt partisk, men i många fall är det så. Den här dokumentären är ett sådan gång. Dokumentären är kraftigt vinklad, de som framstår som "experter" i intervjuerna är själva veganer och flera av dem tjänar pengar på veganska kost och kosttillskott m.m. Dessutom är cherry picking en oärlig metod. Lyssna på vad riktiga forskare säger om dokumentären, de är inte imponerade.
Citera
2017-08-08, 15:49
  #88
Medlem
tj.s avatar
Inte ens skribenter på vegan.com är imponerade av "dokumentären".
Citat:
[...]I wish What the Health had stuck to these kinds of observations and supported them with an informed discussion of the evidence. Instead, it cherry-picked the research, misinterpreted and over-stated the data, highlighted dubious stories of miraculous healing, and focused on faulty observations about nutrition science.

[...]

Most of the misinformation in the film is due simply to a poor understanding of nutrition science and research. But some moments struck me as overtly dishonest. While he doesn’t directly say it, filmmaker Kip Andersen gives the impression that he is exploring a vegan diet for the first time. He says “Like so many people, I was looking for an excuse not to change my diet.” I found it hard to believe that he was not a vegan while making this film. And the other half of the filmmaking duo, Keegan Kuhn, has stated that he’s been a vegan for decades. So this all felt pretty disingenuous.

The film also employs an obvious double standard. It points to conflicts of interest among national non-profit organizations without acknowledging that most of the doctors interviewed in the film also have conflicts of interest. Some are animal rights activists and some have built their reputations and livelihoods around vegan nutrition. While that is certainly not reason to discredit everything they say, bias is bias and objectivity cuts both ways. These doctors should be held to the same level of scrutiny as the organizations taking money from the food industry.

When Kip approaches non-profit health organizations for interviews, he finds that no one wants to talk with him. The first people answering the phone can’t respond to his questions about diet and health. I’m not sure why he finds this surprising. They are administrative assistants, not health professionals.

[...]

This is also the conclusion of the report from the American Institute for Cancer Research (AICR) a leading authority on diet and cancer (and a group that promotes a plant-based diet). In their review of all of the research on the subject, they were unable to conclude that dairy foods raise risk for breast cancer. They did say that it is “probable” (but not “convincing”) that dairy raises prostate cancer risk but that dairy consumption probably offers protection against colon cancer. That’s where the science stands right now, and it can’t be negated by one study accompanied by interviews with people who are not experts on the current state of diet and cancer research.

[...]

For example, they mistakenly assert that the World Health Organization’s analysis of processed meat and cancer risk is based on 800 studies. But this was a meta-analysis which means it began by identifying potentially relevant studies through a keyword search. In this case, it found 800 of them. But only seven of the studies actually qualified for and were included in the meta-analysis. So their conclusions are based on seven studies, not 800 – a big difference, and a big blunder by the filmmakers.

[...]

And while processed meat isn’t exactly a health food (and the American Cancer Society, Susan G. Komen Foundation and the AICR all advise people to limit its consumption) eating hot dogs is not as dangerous as smoking. The filmmakers contend that they are equally dangerous because both are “type 1 carcinogens.” That’s not what this type of ranking means, though. It has nothing to do with the degree of risk. It’s this sort of consistent lack understanding that fuels so much of the hyperbole in the film.

[...]

So What the Health leaves us with a faulty perspective on nutrition research that downplays the importance of both protein and calcium for bone health. This denies vegans and potential vegans the kind of information they need to actually stay healthy.

[...]

The exaggerated and misleading statements about animal foods and health are meant to build the case that you must be vegan if you want to be healthy. We hear, for example, that there is no evidence that consuming animal foods in moderation can turn heart disease around. Yes, there is. There is at least as much evidence that plant-based (but not vegan) diets can reverse heart disease as there is evidence indicating vegan diets can reverse heart disease.
Citera
2018-04-08, 14:07
  #89
Medlem
Ingen annan än jag som ser och förstår kopplingen mellan köttindustrin och sjukhus/läkemedel? Att industrierna vill tjäna pengar på oss är ingen direkt nyhet...
Citera
2018-04-08, 14:11
  #90
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandalfdengra
Ingen annan än jag som ser och förstår kopplingen mellan köttindustrin och sjukhus/läkemedel? Att industrierna vill tjäna pengar på oss är ingen direkt nyhet...
Vad menar du?
Citera
2020-01-21, 11:10
  #91
Medlem
dengo.dajordens avatar
Jag har sett dokumentären och läser kommentarerna och blir mer och mer övertygad om hur svårt det är att få OBEROENDE information utan industriagenda. Dokumentären nämner flera saker som säkert är sanna och vi vet sedan "Food Inc." att vi äter industriprodukter med matutseende.

Men hela dokumentären är väldigt extrem MOT animalisk mat och FÖR växter. Så extrem att man börjar misstänka att det finns en komersiell agenda. Så synd, vi är försökskaniner och schackpjäser till industri som bara vill tjäna pengar på oss och skiter totalt i vår hälsa.

Jag läser denna kritik av What the Health (som jag för övrigt tycker är en ganska intressant dokumentär) och måste säga att de river ner en efter en alla argument i dokumentären. Och jag kan varken säga bu eller bä. Vem har rätt? Ligger sanningen någonstans mitt emellan? Så frustrerande att alla ser oss bara som konsumenter och vill åt vår plånbok.

https://blog.daveasprey.com/what-to-...at-the-health/

Min läkare rekommenderar alltid sund mat och ber mig kolla denna blogg: https://foodpharmacy.se/
Som verkar ha väldigt sunda synpunkter. Min doktor säger att han inte vill bli vegetarian/vegan för han gillar kött men rekommenderar max 200g kött i veckan.

Jag tror att lagom är bäst. Ingen industrimat såklart. Men kött, fisk, etc tillagad hemma i LAGOM mängder tror jag ger bra resultat. Eller vad säger ni? Har inte grönsakerna vi köper i affären också en massa bekämpningmedel och kemikalier?

Man blir SÅ FRUSTRERAD av att det inte finns oberoende information om detta.
__________________
Senast redigerad av dengo.dajorden 2020-01-21 kl. 11:13.
Citera
2020-01-21, 12:36
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Jag har sett dokumentären och läser kommentarerna och blir mer och mer övertygad om hur svårt det är att få OBEROENDE information utan industriagenda. Dokumentären nämner flera saker som säkert är sanna och vi vet sedan "Food Inc." att vi äter industriprodukter med matutseende.

Men hela dokumentären är väldigt extrem MOT animalisk mat och FÖR växter. Så extrem att man börjar misstänka att det finns en komersiell agenda. Så synd, vi är försökskaniner och schackpjäser till industri som bara vill tjäna pengar på oss och skiter totalt i vår hälsa.

Jag läser denna kritik av What the Health (som jag för övrigt tycker är en ganska intressant dokumentär) och måste säga att de river ner en efter en alla argument i dokumentären. Och jag kan varken säga bu eller bä. Vem har rätt? Ligger sanningen någonstans mitt emellan? Så frustrerande att alla ser oss bara som konsumenter och vill åt vår plånbok.

https://blog.daveasprey.com/what-to-...at-the-health/

Min läkare rekommenderar alltid sund mat och ber mig kolla denna blogg: https://foodpharmacy.se/
Som verkar ha väldigt sunda synpunkter. Min doktor säger att han inte vill bli vegetarian/vegan för han gillar kött men rekommenderar max 200g kött i veckan.

Jag tror att lagom är bäst. Ingen industrimat såklart. Men kött, fisk, etc tillagad hemma i LAGOM mängder tror jag ger bra resultat. Eller vad säger ni? Har inte grönsakerna vi köper i affären också en massa bekämpningmedel och kemikalier?

Man blir SÅ FRUSTRERAD av att det inte finns oberoende information om detta.

Hela dokumentären är analyserad på sidan träningslära av Jacob. Han har säkert bra information om ämnet som inte är vinklat. Det är en av Sveriges främsta sidor inom kost och träning så du känner säkert redan till den.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback