Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 09:47
  #1
Medlem
Hej!

Är ute efter en laptop inför kommande universitetsstudier. Jag använder datorn mycket i hemmet också, så det är viktigt att det är en bra dator. Jag undrar, vilket storlek anser ni är rimligast för skärmen? Det känns som att 14 är optimalt, men är inte helt säker.

Vad anser ni?
Citera
2017-06-20, 09:48
  #2
Medlem
gato12s avatar
Ingen annan kan berätta för dig vilken storlek du ska ha.

Låna hem och känn efter.

Edit: sen hänger det väl lite på vad man ska göra med datorn. Ska man hålla på och klippa videor kanske man vill ha en stor skärm.
__________________
Senast redigerad av gato12 2017-06-20 kl. 09:51.
Citera
2017-06-20, 09:55
  #3
Medlem
Som-Gjutens avatar
Mindre skärm = kompaktare/lättare dator men kanske svårare att sitta o stirra på en liten skärm.
större skärm = större/ tyngre, men lättare att sitta o skriva /redigera eller vad du nu ska göra!

Ska du ENDAST sitta och skriva på den, då kan du satsa på en så liten o kompakt som möjligt.
Citera
2017-06-20, 09:56
  #4
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hej!

Är ute efter en laptop inför kommande universitetsstudier. Jag använder datorn mycket i hemmet också, så det är viktigt att det är en bra dator. Jag undrar, vilket storlek anser ni är rimligast för skärmen? Det känns som att 14 är optimalt, men är inte helt säker.

Vad anser ni?

Tycker 13 är rätt optimalt för en dator som man flyttar runt mest hela tiden. Tycker dock att det är rätt trevligt att komplettera med en extern skärm,tangentbord och mus för när man skall skriva längre stunder.
Citera
2017-06-20, 10:01
  #5
Medlem
frobeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hej!

Är ute efter en laptop inför kommande universitetsstudier. Jag använder datorn mycket i hemmet också, så det är viktigt att det är en bra dator. Jag undrar, vilket storlek anser ni är rimligast för skärmen? Det känns som att 14 är optimalt, men är inte helt säker.

Vad anser ni?

Jag har använt en 14-tummare under mina universitetsstudier. För mig har det varit den perfekta skärmstorleken. Enligt min uppfattning så är det den största storleken du kan hitta som fortfarande är någorlunda lätt att bära med sig!
Citera
2017-06-20, 10:04
  #6
Medlem
japanskbruds avatar
så liten och kompakt som möjligt om man ska orka bära runt den hela dagarna. Det viktigaste är att du kan koppla in en extern skärm/riktigt tangentbord/mus om du ska skriva eller redigera mkt text.
Samt att den går att använda med en projektor om man sysslar med föreläsningar o dyl ... många mindre billigare datorer har sparat in på anslutningsmöjligheter
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2017-06-20 kl. 10:07.
Citera
2017-06-20, 13:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frobenius
Jag har använt en 14-tummare under mina universitetsstudier. För mig har det varit den perfekta skärmstorleken. Enligt min uppfattning så är det den största storleken du kan hitta som fortfarande är någorlunda lätt att bära med sig!


Ja, 14 tum känns rimligt.
Citera
2017-06-20, 13:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
så liten och kompakt som möjligt om man ska orka bära runt den hela dagarna. Det viktigaste är att du kan koppla in en extern skärm/riktigt tangentbord/mus om du ska skriva eller redigera mkt text.
Samt att den går att använda med en projektor om man sysslar med föreläsningar o dyl ... många mindre billigare datorer har sparat in på anslutningsmöjligheter


Vad anser du om 1,49 kg och 14-tum? Rimligt?
Citera
2017-06-20, 13:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frobenius
Jag har använt en 14-tummare under mina universitetsstudier. För mig har det varit den perfekta skärmstorleken. Enligt min uppfattning så är det den största storleken du kan hitta som fortfarande är någorlunda lätt att bära med sig!


Ja, det låter vettigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback