Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 00:48
  #1
Medlem
Gör det någonting gott om man lämnar mobilen hemma när man går på polisförhör? Jag ska nämligen på
förhör när som helst, misstänkt för ringa narkotikabrott, och vill verkligen slippa vara utan mobil. Jag hade ingen mobil på mig när de grep mig så de hade ingen möjlighet att ta den som de brukar göra, men jag har hört att de brukar samla in mobiler på förhör. Min tanke är att jag ska lämna huset utan mobilen och hoppas på det bästa.

Jag är ung, vit och ostraffad förresten.
Citera
2017-06-20, 01:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayManzarek
Gör det någonting gott om man lämnar mobilen hemma när man går på polisförhör? Jag ska nämligen på
förhör när som helst, misstänkt för ringa narkotikabrott, och vill verkligen slippa vara utan mobil. Jag hade ingen mobil på mig när de grep mig så de hade ingen möjlighet att ta den som de brukar göra, men jag har hört att de brukar samla in mobiler på förhör. Min tanke är att jag ska lämna huset utan mobilen och hoppas på det bästa.

Jag är ung, vit och ostraffad förresten.
Har du inte mobilen så kommer dom fråga om den och vilja ha den,har du en 199kr telefon med dig och säger att det är din lur så tar dom den för annars tar det månader innan du får tibax din riktiga ,dom vill rota igenom allt,sms,Facebook,insta you name it
Citera
2017-06-20, 02:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansandell456
Har du inte mobilen så kommer dom fråga om den och vilja ha den,har du en 199kr telefon med dig och säger att det är din lur så tar dom den för annars tar det månader innan du får tibax din riktiga ,dom vill rota igenom allt,sms,Facebook,insta you name it
Har de rätt att kräva telefon om man inte har den på sig? Funkar en gammal mobil man inte använt på något år?
Citera
2017-06-20, 03:01
  #4
Medlem
miikoss avatar
Man behöver självklart ej ha med sig en mobiltelefon, alla äger inte ens en.
Citera
2017-06-20, 04:58
  #5
Medlem
Eller så säger du att du inte har någon telefon, att du brukar besöka personen du vill prata med, gammalddags kille
Citera
2017-06-20, 08:12
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayManzarek
Har de rätt att kräva telefon om man inte har den på sig?

Självklart. Varför skulle de inte ha "rätt" att göra det menar du?

De får väl (försöka) skaffa tillstånd för husrannsakan om du inte har den med dig om de vill ha den.
Citera
2017-06-20, 10:19
  #7
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayManzarek
Gör det någonting gott om man lämnar mobilen hemma när man går på polisförhör? Jag ska nämligen på
förhör när som helst, misstänkt för ringa narkotikabrott, och vill verkligen slippa vara utan mobil. Jag hade ingen mobil på mig när de grep mig så de hade ingen möjlighet att ta den som de brukar göra, men jag har hört att de brukar samla in mobiler på förhör. Min tanke är att jag ska lämna huset utan mobilen och hoppas på det bästa.

Jag är ung, vit och ostraffad förresten.


Dom tar inte din mobiltelefon i beslag för ett ringa narkotikabrott. Det skulle isf vara för att styrka överlåtelsen gentemot den som sålt till dig. Säg att du verkligen behöver mobilen och kan tänka dig att visa upp dem sms du har, det kan ibland räcka. Att söka igenom en mobil är ett drygt jobb.
Citera
2017-06-20, 17:32
  #8
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Dom tar inte din mobiltelefon i beslag för ett ringa narkotikabrott. Det skulle isf vara för att styrka överlåtelsen gentemot den som sålt till dig. Säg att du verkligen behöver mobilen och kan tänka dig att visa upp dem sms du har, det kan ibland räcka. Att söka igenom en mobil är ett drygt jobb.

Själv fick jag mobilen beslagtagen pga en okynnesanmälan om ofredande (polisen anmälde mig). Där var dock mobilen ganska central bevisning för min oskuld, något som de dock försökte ta bort...
Citera
2017-06-20, 21:31
  #9
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Självklart. Varför skulle de inte ha "rätt" att göra det menar du?

De får väl (försöka) skaffa tillstånd för husrannsakan om du inte har den med dig om de vill ha den.

Jo, det kan de försöka med. Lär bli svårt att motivera det men de kan ju alltid hitta på att misstänka innehav eller försäljning för att göra ett beslag.
Citera
2017-06-21, 01:19
  #10
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Själv fick jag mobilen beslagtagen pga en okynnesanmälan om ofredande (polisen anmälde mig). Där var dock mobilen ganska central bevisning för min oskuld, något som de dock försökte ta bort...

Ja du ser, ts kanske skall var glad om dem tar hans mobil?

Man vet ju inte om polisen bara hittat på misstanken gentemot honom, och sedan förfalskat pissprovet bara för att jävlas lite på måfå. Dem får säkert provision på antalet ringa nark och har jättemycket att vinna på detta...
Citera
2017-06-21, 07:11
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jo, det kan de försöka med. Lär bli svårt att motivera det men de kan ju alltid hitta på att misstänka innehav eller försäljning för att göra ett beslag.

Exakt, därav mitt (försöka).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback