Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-19, 20:31
  #1
Medlem
tintin-s avatar
Jag har bara för en månad sen skaffat hemförsäkring för mitt inneboende som täcker all min egendom även i "källaren". Har inte haft försäkring tidigare och tecknade ett för en månad sen i och med ett större inköp av fordonsprodukter till en Rover 75.

Det som blev stulet är:

8 st kromade fälgar, köpta begagnat för totalt 12 000 kr.

8 st sommardäck, begagnat för totalt 2500 kr.

Sänkniningssats, begagnat för 1500 kr.

Växellåda, begagnat för ca 5000 kr.

Nu är jag säker på att Försäkringsbolaget kommer att misstänka ett bedrägeri då jag inte ens har kvitto på de produkter eller kontaktuppgifter på säljaren. Jag undrar om det ens är lönt att meddela försäkringsbolaget angående inbrottet och stölden, eller om jag istället bör ignorera det då det faktiskt inte påverkar mig särskilt mycket ekonomiskt? Jag har aldrig haft kontakt med försäkrinsgbolag tidigare, men jag antar att ersättning skulle utgå till en mindre summa då jag inte har kvitto på produkterna?
Citera
2017-06-19, 20:39
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Jag har bara för en månad sen skaffat hemförsäkring för mitt inneboende som täcker all min egendom även i "källaren". Har inte haft försäkring tidigare och tecknade ett för en månad sen i och med ett större inköp av fordonsprodukter till en Rover 75.

Det som blev stulet är:

8 st kromade fälgar, köpta begagnat för totalt 12 000 kr.

8 st sommardäck, begagnat för totalt 2500 kr.

Sänkniningssats, begagnat för 1500 kr.

Växellåda, begagnat för ca 5000 kr.

Nu är jag säker på att Försäkringsbolaget kommer att misstänka ett bedrägeri då jag inte ens har kvitto på de produkter eller kontaktuppgifter på säljaren. Jag undrar om det ens är lönt att meddela försäkringsbolaget angående inbrottet och stölden, eller om jag istället bör ignorera det då det faktiskt inte påverkar mig särskilt mycket ekonomiskt? Jag har aldrig haft kontakt med försäkrinsgbolag tidigare, men jag antar att ersättning skulle utgå till en mindre summa då jag inte har kvitto på produkterna?

Du behöver nog inte oroa dig så mycket, de flesta försäkringsbolag avslår direkt stöldersättningar från källarförråd/vindsförråd. Man "får inte" ha dyrbara grejor i källaren sedan många år. Tror det var någon gång på 80-90-talen villkoren skärptes. Detta beroende på eskalerande stölder just i källare. (Gäller så kallade flerfamiljshus)
Citera
2017-06-19, 20:49
  #3
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du behöver nog inte oroa dig så mycket, de flesta försäkringsbolag avslår direkt stöldersättningar från källarförråd/vindsförråd. Man "får inte" ha dyrbara grejor i källaren sedan många år. Tror det var någon gång på 80-90-talen villkoren skärptes. Detta beroende på eskalerande stölder just i källare. (Gäller så kallade flerfamiljshus)

Ok tack för svaret, men inte direkt vad jag förväntar mig då mitt försäkringsbolag tydlig förklarat att det täcker källare och enligt deras regler kan en ersättning utgå till max 30 000, detta utanför bostaden alltså. Någon direkt avslagan skulle jag nog inte förvänta mig, utan mer att ställa mig själv i en suspekt situation.
Citera
2017-06-19, 20:50
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du behöver nog inte oroa dig så mycket, de flesta försäkringsbolag avslår direkt stöldersättningar från källarförråd/vindsförråd. Man "får inte" ha dyrbara grejor i källaren sedan många år. Tror det var någon gång på 80-90-talen villkoren skärptes. Detta beroende på eskalerande stölder just i källare. (Gäller så kallade flerfamiljshus)

"Oroa dig så mycket". Haha, inte när det gäller bedrägerifrågankanske, men oron för att över huvud taget få några pengar är ju en annan sak, för det stämmer ju det du säger.

Ingen normal förvarar ju saker för över 20 papp i ett källarförråd.
Citera
2017-06-19, 20:58
  #5
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
"Oroa dig så mycket". Haha, inte när det gäller bedrägerifrågankanske, men oron för att över huvud taget få några pengar är ju en annan sak, för det stämmer ju det du säger.

Ingen normal förvarar ju saker för över 20 papp i ett källarförråd.

Detta överstiger väl knappast 20 papp i värde för försäkringsbolaget förstår du väl själv? Sedan är det mer än normalt att förvara liknande produkter i just källare. Var annars? Under köksbordet?
Citera
2017-06-19, 20:58
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
"Oroa dig så mycket". Haha, inte när det gäller bedrägerifrågankanske, men oron för att över huvud taget få några pengar är ju en annan sak, för det stämmer ju det du säger.

Ingen normal förvarar ju saker för över 20 papp i ett källarförråd.

Totalt sant. Det är mycket möjligt att försäkringen täcker 30.000 "i källaren". Däremot täcker den inte "stöldbegärlig egendom". Antagligen är egendomen som TS blivit av med, så kallad "stöldbegärlig".

TS får väl skicka in sin anmälan till försäkringsbolaget och hoppas på det bästa!
Citera
2017-06-19, 21:05
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Detta överstiger väl knappast 20 papp i värde för försäkringsbolaget förstår du väl själv?

Inte om du ser till eventuell ersättnjng, men det är ju inte så det räknas.

Och var det är normalt att förvara saker ligger ju på den som förvarar. Försäkringsbolagets regler är något annat. Om du inte hade haft ett källarförråd då? Gatan? Under köksbordet?

Det är upp till dig att förvara stöldbegärligt gods så att det inte är lätt att plocka. Man lägger ju inte 100 papp på köksbordet bara för att man saknar bankkonto, -fack eller kassaskåp.

Men lycka till!
Citera
2017-06-19, 21:10
  #8
Medlem
tintin-s avatar
Man får väl hoppas att dem tar hänsyn till att området är så kallat "mångkulturellt" och därmed bör även gränsen för "stöldbegärligt gods" sänkas ett par nivåer så att säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback