Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-19, 17:43
  #1
Medlem
adamnows avatar
Funderar på att köpa bil, vill köpa så billigt som möjligt, och förstår att man måste tänka på att den inte gått för mycket mil.

Ungefär vilken prisklass bör man åtminstone satsa på för att slippa laga något det första man gör, och max antal mil?

Förstår att det är omöjligt att säga exakt då det beror på så mycket, men jag menar rent generellt.
Citera
2017-06-19, 17:47
  #2
Medlem
zepofans avatar
Du kan börja här (FB) Bilar: köpråd där finns en del tips.
Citera
2017-06-19, 18:24
  #3
Medlem
kodsnickrarns avatar
Finns inget generellt tips annat än "man får aldrig mer än man betalar för"...och oftast inte ens det.
Köpa beg.bil är alltid ett lotteri, du kan hitta en pärla men gör det förmodligen inte.
Och kom ihåg, det är inte fråga _om_ bilen behöver fixas utan _när_.

/K
Citera
2017-06-19, 18:34
  #4
Moderator
Rassas avatar
TS, du bör ju åtminstone ha en budget, vad är maxpris du vill betala för en begagnad bil?

Och ska det vara en småbil eller en familjekombi?

Lite mer info från din sida hade varit fint.
Citera
2017-06-20, 01:05
  #5
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du kan börja här (FB) Bilar: köpråd där finns en del tips.

Tack skall kolla

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
TS, du bör ju åtminstone ha en budget, vad är maxpris du vill betala för en begagnad bil?

Och ska det vara en småbil eller en familjekombi?

Lite mer info från din sida hade varit fint.

Familjebil, helst inte över 20 000 kr, bensinsnål, inte äldre än tio år, helst inte gått mer än 20 000 mil, kan det vara något att gå efter?
Citera
2017-06-20, 07:14
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow
Tack skall kolla



Familjebil, helst inte över 20 000 kr, bensinsnål, inte äldre än tio år, helst inte gått mer än 20 000 mil, kan det vara något att gå efter?

Saab 9-5, Skoda Octavia och Mazda 6 bör du kunna hitta med dom kraven. Även Peugeot 307/407 och Renault Megane kan vara aktuella, dom har inte det bästa ryktet men det kan vara till fördel om man hittar ett fint exemplar, mycket bil för pengarna.
Citera
2017-06-20, 08:04
  #7
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Saab 9-5, Skoda Octavia och Mazda 6 bör du kunna hitta med dom kraven. Även Peugeot 307/407 och Renault Megane kan vara aktuella, dom har inte det bästa ryktet men det kan vara till fördel om man hittar ett fint exemplar, mycket bil för pengarna.

Ok tack, varför har de inget bra rykte?

Kanske bättre att köpa något mer vanligt märke, enklare att hitta reservdelar OM bilen trots allt skulle få för sig att krångla?

Är förresten 20 000 en rimlig summa att köpa bil för, eller är det att förvänta sig för mycket, att tro att man skall kunna få en bil som skall hålla några år, utan att behöva reparera den för flera tusen per år?
Citera
2017-06-20, 10:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow
Ok tack, varför har de inget bra rykte?

Kanske bättre att köpa något mer vanligt märke, enklare att hitta reservdelar OM bilen trots allt skulle få för sig att krångla?

Är förresten 20 000 en rimlig summa att köpa bil för, eller är det att förvänta sig för mycket, att tro att man skall kunna få en bil som skall hålla några år, utan att behöva reparera den för flera tusen per år?
Mitt sista begagnatköp var en 3 år gammal Volvo V50 med vettiga mil på mätaren. Jo jag är en idiot som aldrig provat något annat.
Jag köpte den hos Volvos återförsäljare med garantier. Det var denna Volvo som fick mig att sluta köpa begagnat.
Jag skulle kunna skriva en novell om alla fel på denna bil. Värst var när kopplingen rasade. Har fram till den bilen varvat automater med manuella. Detta var även min sista manuella bil i detta liv.
Tänker inte gå in på vad den kostade i inköp. Men lägg till en siffra på din budget.
Kopplingen hade jag i alla fall tur med då den gick på maskinförsäkringen. Annars hade det blivit riktigt dyrt.

Med denna lilla historia så vill jag ha sagt att allt går sönder. Däremot blir det dyrare ju nyare bil du köper.
För 20 000kr får du faktiskt en riktigt hygglig bil. Har en bekant som köpte en Volvo V70 -02 för några kronor mer. Förre ägaren som även var den förste var en gammal gubbe som inte skulle köra mer bil.
Tittar man på bilen så förstår man detta. Den är pimpad med små lackskador o även dåligt riktad plåt på nederkant av dörrarna på passagerarsidan.
Däremot har den blanka papper från alla o jag menar alla besiktningar. Allt finns dokumenterat med fullstämplad servicebok.
Bilen hade inte gått 20 000mil när han köpte den.
Här kan vi prata om kap. Bilen går som en klocka o är nyligen besiktigad med ännu ett blankt papper.

Att köpa bil är ett lotteri. Att konditionstesta en bil för 20 är nog överkurs då det kan bli många bilar att testa innan man hittar rätt. Enklast är att kolla upp bilen med carfax. Detta kan köpas med månadsabonnemang o är guld värd. Min bekanta han rata många mätarskruvade bilar innan han hittade V70:in.
När du hittat en vettig bil så ta med dig någon äldre släkting som hunnit avverka några bilar. Vi har erfarenhet av bilar med fel o det ger en större garanti för att hitta en bra bil.
O med tanke på min bekanta. Småskavanker handlar bara om ditt ego. Men de är bra att använda för att pruta. För pruta ska du. En bil på Blocket för 30 som legat ute ett tag kan du få ner till din budget.
Citera
2017-06-20, 16:01
  #9
Medlem
Köpte en hyfsad bil för 10 000, borde gå att hitta. Haft i 2 år, inga problem.
__________________
Senast redigerad av flaskbak 2017-06-20 kl. 16:04.
Citera
2017-06-20, 17:11
  #10
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Mitt sista begagnatköp var en 3 år gammal Volvo V50 med vettiga mil på mätaren. Det var denna Volvo som fick mig att sluta köpa begagnat.

Usch, tråkigt att höra. Hur mycket är vettiga mil för en 3 år gammal bil?


Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Med denna lilla historia så vill jag ha sagt att allt går sönder. Däremot blir det dyrare ju nyare bil du köper.

Ok, bra att veta, tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
För 20 000kr får du faktiskt en riktigt hygglig bil. Har en bekant som köpte en Volvo V70 -02 för några kronor mer. Däremot har den blanka papper från alla o jag menar alla besiktningar. Allt finns dokumenterat med fullstämplad servicebok.

Det kanske är en ide, att man skall kräva att se besiktningsdokument från tidigare år, är det vanligt att man kan göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Att köpa bil är ett lotteri. Att konditionstesta en bil för 20 är nog överkurs då det kan bli många bilar att testa innan man hittar rätt.

Vad innebär det att konditionstesta?

Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Enklast är att kolla upp bilen med carfax. Detta kan köpas med månadsabonnemang o är guld värd. Min bekanta han rata många mätarskruvade bilar innan han hittade V70:in.

Carfax, vad innebär det?

Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
När du hittat en vettig bil så ta med dig någon äldre släkting som hunnit avverka några bilar. Vi har erfarenhet av bilar med fel o det ger en större garanti för att hitta en bra bil.
O med tanke på min bekanta. Småskavanker handlar bara om ditt ego. Men de är bra att använda för att pruta. För pruta ska du. En bil på Blocket för 30 som legat ute ett tag kan du få ner till din budget.

Ja, tänkte ta med mig någon som haft en del bilar förr, och jag har inga problem med småskavanker, bara de inte är några viktiga saker som är trasiga som gör att bilen är innebär en säkerhetsrisk, eller inte går igenom besiktning. Ok, bra att veta att man kan pruta så pass mycket.

ÄR det endast en marginell skillnad i kvalité från en bil som kostar 20 jämfört med en som kostar 30, eller är det lika stor skillnad som en bil som kostar 10 jämfört med 20? Alltså generellt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback