Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-19, 17:39
  #1
Medlem
Hittat fina bilder på en udda bågmodell med dubbla lemmar som kallas Penobscot.
Har två enklare laminerade koreabågar som inte är nåt större värde i. En långbåge på 35p å en jaktrecurve på 55p.

Tänkte om man skulle kapa lemmarna på dessa å montera i en zombie-apokalyps armborst penobscotstyle?

Recurvens lemmar är 45cm innan dom tjocknar mot handtaget. Vill inte borra om jag slipper så jag tänkte klämma fast dom i ett fäste på armborsten. Det kommer innebära att minst 5cm till går bort. Kvar har vi då en primärbåge med lemmar på ca 40 cm.

Om ni som jag läst lite om bågbygge så vet ni att styrkan ökar rätt rejält för varje tum man kapar på lemmarnas längd. När jag då kapat bågens längd med 10 cm så har mina 55p höjts åtskilligt. Jag hamnar gissningsvis kring 70p.

Kvar har vi då sekundärbågen vars 70 cm långa lemmar utvecklar 35p. Sekundärbågen är på penobscotbågen mycket kortare så jag kommer behålla inte mer än ca 50 cm å dessutom vinkla dom ordentligt framåt för att få lemtopparna tillräckligt innanför primärbågens lemtoppar.

Det blir spännande att se hur mycket kraften ökar när man kortar lemmen från 70 cm till 50. Även om lemmarna smalnar av något så bör styrkan öka rätt rejält. De 35p kanske ökar till uppåt 60p?

Nu har jag alltså en armborst som rätt inställd klarar 130p. Frågan är hur mycket effektiv draglängd jag har kvar. Kanske behövs ett par hjul för att förlänga draget.

I såna fall kan jag ståta med (vad jag vet) världens första penobscotcompound armborst!

Ni som gillar bågar å armborst kan väl kika på de fina penobscotbågarna å berätta vad ni tänker om konceptet. 😀
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback