Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 09:30
  #157
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Kan du skicka några studier som styrker det påståendet?
Det finns många men som exempel denna där lågkolhydratgruppen fick äta fritt så länge de inte överskred gränsen för kolhydrater.

En till.
En till men verkar ha hamnat bakom betalvägg nu.
Ännu en där lågkolhydratgruppen fick äta så mycket de ville.
Denna har jag inte studerat i detalj själv ännu. Var tidigare bakom betalvägg.
Även här får lågkolhydrat äta så mycket de vill.

Jag har fler men vi kan börja med dessa.
Citera
2017-07-14, 10:27
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det finns många men som exempel denna där lågkolhydratgruppen fick äta fritt så länge de inte överskred gränsen för kolhydrater.

En till.
En till men verkar ha hamnat bakom betalvägg nu.
Ännu en där lågkolhydratgruppen fick äta så mycket de ville.
Denna har jag inte studerat i detalj själv ännu. Var tidigare bakom betalvägg.
Även här får lågkolhydrat äta så mycket de vill.

Jag har fler men vi kan börja med dessa.

Tack för länkarna. Har läst de tre första och de verkar intressanta, dock så är viktraset sannolikt mycket vätska. Som du säkert vet binder varje gram kolhydrat cirka 3 gram vätska, vilket rimligtvis leder till att man går ner mycket till en början om man börjar på LCHF, eller annan lågkolhydratskost.

De allra flesta studier där man jämför lågkolhydratskost med lågfettskost resulterar i att gruppen som äter LCHF-liknande kost i princip alltid går ner mer i vikt (det finns dock undantag, exempelvis i studien: A randomized trial comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-restricted low fat diet on body weight and cardiovascular risk factors in healthy women.).

Kollar man dessutom på studier som jämför viktnedgång på sikt, så finns det inte så starka bevis för att LCHF skulle vara effektivare än någon annan diet.

Det handlar i slutändan om att skapa ett energiunderskott och att bibehålla detta underskott för att gå ner i vikt. Det är inte svårare än så, simpel fysik, energi in kontra energi ut.

Tack återigen för studierna, trots att de absolut inte visar att LCHF skulle vara hälsosammare. Kan dock medge att viktraset är större, men i det långa loppet är inte LCHF effektivare än någon annan diet, förutsatt att kaloriintaget är detsamma.
__________________
Senast redigerad av Stagflation 2017-07-14 kl. 10:29.
Citera
2017-07-14, 10:54
  #159
Moderator
RostigHinks avatar
I början tappar man vätska på LCHF men efter att kolhydratlagret är förbrukat så tappar man inte mer vätska. Det brukar handla om 2-3 kg vätska.

Min poäng med studierna är att lågkolhydratgruppen fick äta så mycket de ville. Trots detta åt de färre kalorier så de tappade vikt. Jag pekade inte på att den ena metoden är bättre än den andra ur viktsynpunkt utan frågeställningen var ju om det är lättare att gå ner i vikt på lågkolhydrat vilket studierna visar. Den absoluta mängden tappad vikt är egentligen ointressant även om det verkar mindre i lågfettgruppen.

Lågkolhydrat är i längden en svår diet att hålla sig fast vid då man måste utesluta i princip allt som lockar oss i världen som söta efterrätter, glass, godis, etc, allt med snabba kolhydrater. Att studierna pekar på att man tar igen vikt efter ett par år oberoende av metod tyder på att många i grupperna gett upp.

Man har även tittat på deltagare i Biggest Loser-såpan efter några år och funnit att de flesta mer eller mindre återtagit sin vikt. Varför? Nutritionsvetenskapen och vetenskapen kring metabolism verkar inte vara komplett och störd av studier med dolda agendor.
Citera
2017-07-14, 12:48
  #160
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
I början tappar man vätska på LCHF men efter att kolhydratlagret är förbrukat så tappar man inte mer vätska. Det brukar handla om 2-3 kg vätska.

Min poäng med studierna är att lågkolhydratgruppen fick äta så mycket de ville. Trots detta åt de färre kalorier så de tappade vikt. Jag pekade inte på att den ena metoden är bättre än den andra ur viktsynpunkt utan frågeställningen var ju om det är lättare att gå ner i vikt på lågkolhydrat vilket studierna visar. Den absoluta mängden tappad vikt är egentligen ointressant även om det verkar mindre i lågfettgruppen.

Lågkolhydrat är i längden en svår diet att hålla sig fast vid då man måste utesluta i princip allt som lockar oss i världen som söta efterrätter, glass, godis, etc, allt med snabba kolhydrater. Att studierna pekar på att man tar igen vikt efter ett par år oberoende av metod tyder på att många i grupperna gett upp.

Man har även tittat på deltagare i Biggest Loser-såpan efter några år och funnit att de flesta mer eller mindre återtagit sin vikt. Varför? Nutritionsvetenskapen och vetenskapen kring metabolism verkar inte vara komplett och störd av studier med dolda agendor.

Visst är det så att ett kostupplägg är individuellt, och man får hitta det som passar en själv. Vi vet att det är ett kaloriunderskott som gör att vi minskar i vikt, men det finns ett flertal metoder för att uppnå detta, och en del föredrar LCHF, 5:2, Periodisk fasta, Ketogen diet m.m, det är vad man själv kan hålla sig till och vad som passar ens vardag. Angående den där biten om Biggest Loser så skrevs det faktiskt en bra artikel angående detta för inte så länge sedan. Den är ganska lång, men helt klart läsvärd om man är intresserad av ämnet.

http://tyngre.se/artiklar/en-gaang-tjock-alltid-tjock/
Citera
2017-07-15, 19:38
  #161
Medlem
FuriousRages avatar
.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback