Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-19, 17:42
  #25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag kastrerade honom för att jag inte vill ha valpar, har en tik också. Ja jag vet att man kan kastrera tikar också men nu gjorde jag inte det =)

Jag vet att det inte finns snabba fixar. Han är inte alls såhär när jag går ensam, har just varit ute ensam med honom och mött hundar. Han har hållt sig strax bakom mig och vid min sida och totalt nonchalerat de andra hundarna.

Jag kan vända snabbt när jag går ensam med honom men inte när jag går med båda. Den andra är inte riktigt lika alert av sig då hon är nyopererad. Hon är dessutom alltid lös.
Kan det finnas ett samband mellan tikens mående och operation och det förändrade beteendet hos hanen?
Hur ligger det i tid med varandra?

Citat:
Jag har pratat med en tjej här som kan ta min tik i en vecka under mina ensampromenader med hanhunden så jag kan träna lite mer. Han är väldigt uppmärksam på mig när vi är själva. Annars är han väldigt väldigt "på" vid hundmöten med KOPPLADE hundar när tiken är med.
I övrigt är han en väldigt glad hund, alltid positiv hemma och lättlärd och i mitt tycke mer villig att lära sig och jobba än min tik.
Bra att du får någon som kan ta tiken ett tag, så du får tränar med honom ensam.

Citat:
Jag är lite stressad just nu, men skickar gärna ett PM till dig senare i frågan om det är ok?
Absolut
Citera
2017-06-21, 14:11
  #26
Medlem
MisterToms avatar
Milans metoder är bara destruktiva, skit i dom du. Har du provat att kolla upp skvallerträning? Brukar vara helt super för hundar med aggressioner mot andra hundar på promenader. Körde det själv med min förra omplacering med kraftig utfallsproblematik.
Citera
2017-07-23, 02:53
  #27
Medlem
offtopics avatar
Det skulle kunna vara ett tecken på att han har ont någonstans. Att hundar plötsligt blir aggressiva kan vara tecken på smärta. Ett besök till vet för en undersökning vore inte fel.

Det kan också bero på att han i grunden är osäker, kastrering kan göra osäkra hundar osäkrare.

Anledningen till att det är just kopplade hundar skulla kunna vara att de kopplade hundarna får konstigt kroppspråk och inte kan kommunicera ordentligt då kopplet hindrar dem från att röra sig fritt.

Jag hade gått till veterinären för att utsluta smärta/sjukdom och om han blir friskförklarad försökt jobba med motbetingning/skvallerträning. Alt. om du orkar nörda ner dig läs på om BAT 2.0, det kräver lite mer dock.
Citera
2017-07-24, 11:00
  #28
Medlem
Hundviskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag har två små hundblandisar, en tik och en kastrerad hane. De är båda inne på år 4.

Jag har haft de båda sedan de var valpar men den senaste tiden har hanhunden utvecklat en aggressivitet vid hundmöten. ENDAST då den mötande hunden är kopplad, aldrig då vi möter lösa hundar. Jag bor inte i Sverige och möter ofta ofta straydogs i alla de storlekar och då är det ALDRIG problem.

Men så fort jag möter en kopplad hund blir min hane som förbytt. Från den gladaste lilla skiten i världen till ett rabiat monster. Jag når inte fram öht till honom och han är helt helt blockerad. Jag har försökt med avledningsmetod redan då jag ser en mötande hund men jag kan helt seriöst inte få någon respons från honom alls. Detta gör mig så otroligt frustrerad och arg och ledsen på en och samma gång vilket jag är övertygad om att min hund känner så jag påverkar säkert honom med det.

Min andra hund, tiken.. hon blir rädd i dessa situationer. Henne har jag alltid lös och hon skulle aldrig drömma om att varken gå fram till eller låta en annan hund gå fram till henne. Hon är världens snällaste hund.

Men såhär kan det liksom inte fortsätta. Varför har han utvecklat detta beteende som ju inte funnits innan? Och en sak som är konstig ( tycker jag ) är att han blivit såhär stegvis efter kastreringen??

Tips, råd emottages tacksamt!
Du behöver visa hunden vem som är ledare. Varje gång din hund blir aggressiv så ska du ge den en lätt smäll på nosen och tala högt "fy!" och ställa dig i vägen mellan din hund och den andre hunden.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback