Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 23:49
  #1
Medlem
MalleusMaleficarums avatar
Jag har en fördom om autister, nämligen att de alla innehar någon superkraft, dvs en särskild förmåga som de är ypperligt skickliga på. Nu misstänker jag att det inte är helt sant, alltså det finns autister som inte är riktigt bra på någonting alls. Därav min frågeställning, hur känns det då? Att vara autist utan superkrafter?

Likväl vill jag höra från autister som har sagda superkrafter, hur känns det? Även anhöriga kan svara och berätta, jag är jättenyfiken!!
Citera
2017-06-18, 23:57
  #2
Medlem
Savanter eller savant, kallas de som har nämnda "superkrafter". Kolla youtube
Citera
2017-06-19, 00:41
  #3
Medlem
Det är dessutom mycket få som är savanter.

Du lär knappast höra något från någon av dem här, då de sannolikt inte är kapabla att skriva inlägg på nätet.
Möjligen kanske någon anhörig kan svara, men knappast ge dig ett svar på hur det känns då autister har problem att förmedla sina känslor.

Av de savanter jag sett i olika program var det endast en som var relativt väl fungerande och faktiskt kunde beskriva hur han såg färger för siffror (tror jag att det var).
Kan naturligtvis vara så att det är roligare att göra program om de riktigt udda typerna, men jag får uppfattningen att de flesta savanter är gravt autistiska.
Citera
2017-06-19, 01:45
  #4
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalleusMaleficarum
Jag har en fördom om autister, nämligen att de alla innehar någon superkraft, dvs en särskild förmåga som de är ypperligt skickliga på. Nu misstänker jag att det inte är helt sant, alltså det finns autister som inte är riktigt bra på någonting alls. Därav min frågeställning, hur känns det då? Att vara autist utan superkrafter?

Likväl vill jag höra från autister som har sagda superkrafter, hur känns det? Även anhöriga kan svara och berätta, jag är jättenyfiken!!

Jag har ett helt okej minne och är rätt haj på onödigt vetande.

Skulle dock inte kalla det för en superkraft. De flesta autister har svårt med sållningsprocessen vad som borde hamna i långtidsminne och vad som borde åka in genom ena örat och ut genom andra normalt sett. Det är inte alltid kul att minnas dock, blir lätt att man ältar och överanalyserar saker.

Har vissa sensoriska störningar som man skulle kunna få till ESP om man ville.
När jag upplever mig som iakttagen så är det som att det är varmt strålkastarljus som lyser genom nacken och ryggen.

Ur idolsynpunkt skulle jag dock säkert vara att betrakta som talanglös.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-06-19 kl. 01:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback