Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-19, 10:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Haha...fortsätt du bara göra bort dig. Det är stor komik!

Den naturliga avrullningen beror på att en liten konarea inte kan flytta så mycket luft, så den kan av naturliga skäl inte återge låga frekvenser. Tvärtom med en stor 18" bas. Den kan inte återge höga frekvenser. Om du hade förstått något av detta hade du kunnat förklara det i stället för att hänvisa till någon bok du har läst. Eller inte.

Jag vet varför vissa tillverkare använder ferrit-olja i en diskant. Jag är mer skeptisk till synliga eller osynliga kopparringar och faspluggar i aluminium som sägs förbättra ljudet.

Det är självklarheter jag utgick från att du var medveten om.

Det är solklart att du inte har läst några grundläggande böcker om högtalardesign eller försökt förstå dig på den invecklade fysiken även efter ljudet lämnat högtalaren. Synd.
Citera
2017-06-24, 21:23
  #14
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limmps
Är nybörjare på detta med billjud, men tror att steget ska klara 2ohm? Om man kollar på informationen om steget (https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-c...tion-6002.html) står det att den lämnar 600w per kanal i 2ohm. Högtalarna och diskonterna har 4ohm impedans, blir det fel då? Har även provat att bara koppla en högtalare och en diskant på varje kanal och även bara en diskant på varje kanal. Det blir samma missljud hur jag än kopplar det.

Har dragit en kabel från varje kanal fram till var sitt delningsfilter. Därifrån har jag dragit en kabel ut till varje högtalare/diskant. Är som sagt nybörjare så kan hända att jag tänkt fel.

Har du köpt ett paket ska det funka ;
1. Kopplar du allt exakt som instruktionerna säger (strömmatning, delningsfilter etc..) ?
2. Har du motorn igång när du testar ? Om så kan det vara generator / soppapump m.m som stör och lever fan.
3. Slusteget har en nivåkontroll "level" händer det något med störningarna när du skruvar på den ?
4. Hur står omkopplaren "x over" ? - ställ på "full" till att börja med.
5. Hur står omkopplaren "mode" ? - ska stå på "stereo".
6. Prova med mobilen som ljudkälla istf stereon - blir det nån skillnad ?
__________________
Senast redigerad av Ganymede 2017-06-24 kl. 21:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback