Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-18, 23:12
  #1
Medlem
Limmpss avatar
Tjena!

Köpte ett högtalarpaket för några dagar sedan(https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-p...-filter-2.html

Först kopplade jag in alla högtalare och delningsfilter och provade att driva dom direkt på stereon och det lät riktigt rent och bra. Efter det kopplade jag in det två kanaliga slutsteget och drev två högtalare(4ohm) och en diskant (4ohm) på varje kanal.

När jag sedan provade att driva allt med slutsteget spelade det skit dåligt! Det sprakar och har sig även på väldigt låg volym, så har inte höjt till högre volymer än.

Det låter precis som att både 6.5 högtalarna och diskonterna är tok sprängda när jag driver dom med slutsteget, men när jag sedan kopplade tillbaka så att stereon drev dom igen (för att se om dom var sprängda) spelade det lika bra och rent som förut.

Har två extra batterier till ljudet och jordade i bältesföstet. Allt draget med 35mm2 kabel. Signal kabeln är också bra för den funkar utmärkt när jag kopplar den i mitt andra slutsteg.

Vad kan orsaka det här? Kan det vara en bränd konding? För jag råkade komma åt med pluskabeln på en säkring på steget men säkringen är hel så tror inte det kan ha orsakat det.
Citera
2017-06-18, 23:26
  #2
Medlem
En bas på 2 Ohm, och en diskant på 2 Ohm, på varje kanal på steget? Hur har du kopplat dessa? Parallellt eller i serie? Har du parallellkopplat dessa så blir det bara 2 Ohm totalt per kanal, och det kanske steget inte trivs med.

Är det nån skillnad i hur du kopplade dessa till bilstereon och steget?
Citera
2017-06-18, 23:40
  #3
Medlem
Limmpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En bas på 2 Ohm, och en diskant på 2 Ohm, på varje kanal på steget? Hur har du kopplat dessa? Parallellt eller i serie? Har du parallellkopplat dessa så blir det bara 2 Ohm totalt per kanal, och det kanske steget inte trivs med.

Är det nån skillnad i hur du kopplade dessa till bilstereon och steget?

Är nybörjare på detta med billjud, men tror att steget ska klara 2ohm? Om man kollar på informationen om steget (https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-c...tion-6002.html) står det att den lämnar 600w per kanal i 2ohm. Högtalarna och diskonterna har 4ohm impedans, blir det fel då? Har även provat att bara koppla en högtalare och en diskant på varje kanal och även bara en diskant på varje kanal. Det blir samma missljud hur jag än kopplar det.

Har dragit en kabel från varje kanal fram till var sitt delningsfilter. Därifrån har jag dragit en kabel ut till varje högtalare/diskant. Är som sagt nybörjare så kan hända att jag tänkt fel.
Citera
2017-06-19, 01:31
  #4
Medlem
BRL skriver på sidan du länkar till att det är mellanregister, inte basar, så du måste använda stegets högpassfilter, annars spelar högtalarna frekvenser (bas) som de inte är konstruerade för, och då börjar de "spraka". Steget lämnar mycket mer effekt än stereon, det är en annan orsak.
Citera
2017-06-19, 08:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
BRL skriver på sidan du länkar till att det är mellanregister, inte basar, så du måste använda stegets högpassfilter, annars spelar högtalarna frekvenser (bas) som de inte är konstruerade för, och då börjar de "spraka". Steget lämnar mycket mer effekt än stereon, det är en annan orsak.

Är du bäng eller? Du kan spotta in hur mycket effekt som elementet tål, oavsett bas eller diskant!

TS: Du har uppenbarligen kopplat fel/klantat till dig.

F:ö är impedansen nominell. Min Z kan vara under 1 ohm, parallellkoppla ALDRIG dessa. Köp dem helst inte!

Vill man ha bra ljud så köper man vanliga "hemelement" från ex Vifa eller Perless men i ett sådant litet "rum" så spelar det mindre roll då rumsakustiken står för MYCKET av välljudet.
Citera
2017-06-19, 08:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Är du bäng eller? Du kan spotta in hur mycket effekt som elementet tål, oavsett bas eller diskant!

TS: Du har uppenbarligen kopplat fel/klantat till dig.

F:ö är impedansen nominell. Min Z kan vara under 1 ohm, parallellkoppla ALDRIG dessa. Köp dem helst inte!

Vill man ha bra ljud så köper man vanliga "hemelement" från ex Vifa eller Perless men i ett sådant litet "rum" så spelar det mindre roll då rumsakustiken står för MYCKET av välljudet.
Så du använder inget delningsfilter till en diskant? Av samma anledning ska han ha ett hpf till dessa mellanregister.

Lyssna inte på denne pajas. Han påstår saker som att man måste använda hemelement, men vet inte varför och vad man ska tänka på.
Citera
2017-06-19, 09:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så du använder inget delningsfilter till en diskant? Av samma anledning ska han ha ett hpf till dessa mellanregister.

Lyssna inte på denne pajas. Han påstår saker som att man måste använda hemelement, men vet inte varför och vad man ska tänka på.

De flesta diskanter har 6-12 dB/oktav delning beroende på talspole och elementmaterial. Man kan öka effekttåligheten med ex. en hög 24 dB/oktav-delning men endast om applikationen behöver det. Du kan alltid spotta in en hel del effekt om elementet tåler det.

Eftersom TS kan driva sina (skit)högtalare med orginalstereon men inte medelst sitt slutsteg tyder på att TS kopplat fel/klantat sig.

Mellanregister har normalt sätt även ett normalt delningsfilter beroende på designen (dåde LF och HF). En konding (6 dB/oktav) brukar räcka för att öka effekttåligheten. Finlir hör inte hemma i en bilstereo.

Talar vi om hemma-DIY och rumsakustik. Då har jag 1000-tals timmar erfarenhet. Jag tror du ligger i lä här.

Var försiktig med vem du kallar pajas. Utgår från att du inte har en aning om hur delningsfilter fungerar och hur man kan optimera dem beroende på applikation. Inte heller tror jag att du gjort många akustiska mätningar eller spenderat 100-tals timmar att förstå dem.

Edit,
Loudspearker design cookbook är en bra början. Sen fortsätter du med Measuring loudspeakers (krävs minst envariabels-analys annars förstår du inte ett skit).
__________________
Senast redigerad av Belfast- 2017-06-19 kl. 09:22.
Citera
2017-06-19, 09:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Ee flesta diskanter har 6 dB/oktav delning beroende på talspole och elementmaterial. Man kan öka effekttåligheten med ett högt 24 dB/oktav-delning men endast om applikationen behöver det. Du kan alltid spotta in en hel del effekt om elementet tåler det.

Eftersom TS kan driva sina (skit)högtalare med orginalstereon men inte medelst sitt slutsteg tyder på att TS kopplat fel/klantat sig.

Mellanregister har normalt sätt även ett normalt delningsfilter eberoende på designen (dåde LF och HF). En spole brukar räcka för att öka effekttåligheten. Finlir hör inte hemma i en bilstereo.

Talar vi om hemma-DIY och rumsakustik. Då har jag 1000-tals timmar erfarenhet!
Oooh! Talspole? Elementmaterial? Du menar inte den naturliga avrullning på 6db/oktav som ALLA element har?

Du snackar skit. En diskant utan delningsfilter tål ingenting. Det heter inte "högt 24 db/oktav delning". Det du syftar till är filtrets branthet, 6 eller 24 dB/oktav.

Om mellanregisterelementets effekttålighet är högre än 10 watt kan den drivas av stereon utan att börja låta illa för det. Men elementet drar mycket mer effekt från slutsteget, och börjar därför "spraka" när den får för mycket effekt och får spela frekvenser den är inte är byggd för.

Jag tror inte att de delningsfilter som ingår i paketet har ett hpf till mellanregister, annars skulle BRL inte skriva att han måste använda stegets hpf.

Jag är inte imponerad.
Citera
2017-06-19, 09:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Oooh! Talspole? Elementmaterial? Du menar inte den naturliga avrullning på 6db/oktav som ALLA element har?

Du snackar skit. En diskant utan delningsfilter tål ingenting. Det heter inte "högt 24 db/oktav delning". Det du syftar till är filtrets branthet, 6 eller 24 dB/oktav.

Om mellanregisterelementets effekttålighet är högre än 10 watt kan den drivas av stereon utan att börja låta illa för det. Men elementet drar mycket mer effekt från slutsteget, och börjar därför "spraka" när den får för mycket effekt och får spela frekvenser den är inte är byggd för.

Jag tror inte att de delningsfilter som ingår i paketet har ett hpf till mellanregister, annars skulle BRL inte skriva att han måste använda stegets hpf.

Jag är inte imponerad.

Inlägget är editerat.

Jo, ett högt 24 dB/oktav delningsfilter ökar dramatiskt en vanlig diskants effekttålighet.

Nä, inte alla ellement rullar på eller av med 6dB, för det krävs endast en spole eller en kondensator, beronde på designen av elementet. Hur ett elements impedans varierar beror helt och hållet på designen och vilken applikation det är tänkt för. På eller avrullningen beror helt på elementets endamål och givetvis på hur kabinettet det är satt i är konstruerat.

Effekttålighet är bara PR. Det beror HELT och hållet på i vilken applikation det är tänkt för.

Läs några böcker i ämnet så kanske du blir mer imponerad. Bara studier kring delningsfilter (högtalarens "hjärna") kräver många, mååånga timmars studier och mätningar.

Jag säger detta generellt då det krävs en ny tråd (starta gärna om det är något som är oklart) för att gå till botten med detta.

Fysiken kring ljudåtergivning är inte gymnasiematematik direkt...
__________________
Senast redigerad av Belfast- 2017-06-19 kl. 09:39.
Citera
2017-06-19, 09:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Inlägget är editerat.

Nä, inte alla ellement rullar på eller av med 6dB, för det krävs endast en spole eller en kondensator, beronde på designen av elementet. Hur ett elements impedans varierar beror helt och hållet på designen och vilken applikation det är tänkt för. På eller avrullningen beror helt på elementets endamål och givetvis på hur kabinettet det är satt i är konstruerat.

Effekttålighet är bara PR. Det beror HELT och hållet på i vilken applikation det är tänkt för.

Läs några böcker i ämnet så kanske du blir mer imponerad. Bara studier kring delningsfilter (högtalarens "hjärna") kräver många, mååånga timmars studier och mätningar.

Jag säger detta generellt då det krävs en ny tråd (starta gärna om det är något som är oklart) för att gå till botten med detta.

Fysiken kring ljudåtergivning är inte gymnasiematematik direkt...
Det har ingen betydelse.

Ingen naturlig avrullning alltså. Därför har alla element en spikrak frekvensgång och en diskant spelar ända ner till 20 hz och en subbas upp till 20000 hz? Som sagt, du vet inte vad du snackar om för du förstår inte ens vad jag menar. Om du stoppar en högtalare i en låda ökar den naturliga avrullningen. Inte minst när du använder akustisk dämpning. För det krävs ingen spole eller kondensator.

Jag är fortfarande inte imponerad.
Citera
2017-06-19, 09:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det har ingen betydelse.

Ingen naturlig avrullning alltså. Därför har alla element en spikrak frekvensgång och en diskant spelar ända ner till 20 hz och en subbas upp till 20000 hz? Som sagt, du vet inte vad du snackar om för du förstår inte ens vad jag menar. Om du stoppar en högtalare i en låda ökar den naturliga avrullningen. Inte minst när du använder akustisk dämpning. För det krävs ingen spole eller kondensator.

Jag är fortfarande inte imponerad.

Du missförstår mig. Den naturliga på/avrullningen består av själva applikationen (ex en dome- eller kondiskant beter sig helt annorlunda). Se ex. een klassiska Peerless CT62, resonansfrekvensen gör att ev. delning sker högt eller lågt/brant eller lågt. Talspolen lika så, i vissa applikationer krävs såväl notchfilter som branta delningar. Ibland gör elementet/lådan/applikationen nästan det själv. 6 dB/oktav kan räcka.

Vidare så gör akustisk, inre dämpning bara att elementet "ser" ett större kabinett och att interna reflektioner påverkar elementet mindre. Det finns mycket PR i det också, med ex "magiska" oljor i diskanter.

Har du läst den mest grundläggande boken inom högtalardesign, the loudspeaker design cookbook (Vance Dickason)? Börja där.
__________________
Senast redigerad av Belfast- 2017-06-19 kl. 10:02.
Citera
2017-06-19, 10:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Du missförstår mig. Den naturliga på/avrullningen består av själva applikationen (ex en dome- eller kondiskant beter sig helt annorlunda). Se ex. een klassiska Peerless CT62, resonansfrekvensen gör att ev. delning sker högt eller lågt/brant eller lågt.

Vidare så gör akustisk, inre dämpning bara att elementet "ser" ett större kabinett och att interna reflektioner påverkar elementet mindre. Det finns mycket PR i det också, med ex $magiska" oljor i diskanter.

Har du läst den mest grundläggande boken inom högtalardesign, the loudspeaker design cookbook (Vance Dickason)? Börja där.
Haha...fortsätt du bara göra bort dig. Det är stor komik!

Den naturliga avrullningen beror på att en liten konarea inte kan flytta så mycket luft, så den kan av naturliga skäl inte återge låga frekvenser. Tvärtom med en stor 18" bas. Den kan inte återge höga frekvenser. Om du hade förstått något av detta hade du kunnat förklara det i stället för att hänvisa till någon bok du har läst. Eller inte.

Jag vet varför vissa tillverkare använder ferrit-olja i en diskant. Jag är mer skeptisk till synliga eller osynliga kopparringar och faspluggar i aluminium som sägs förbättra ljudet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback