Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 23:04
  #1
Medlem
Hej!

Någon som kan svara på om det i en C-uppsats (i statsvetenskap...) är ok (handledare har inte påpekat att det inte skulle vara det men jag tycker själv det är något diffust) att ha bakgrund och tidigare forskning (går ihop väldigt mycket) i samma delkapitel (som i sin tur innehåller ett par tematiska underrubriker)? Och vad bör jag döpa detta kapitel till? Just nu heter det "tidigare forskning", men det kanske blir "fel" när även mycket av en sorts bakgrundsinformation/kontext som resultatet sedan analyseras mot också ligger där?
Citera
2017-06-19, 00:18
  #2
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauveur1
Hej!

Någon som kan svara på om det i en C-uppsats (i statsvetenskap...) är ok (handledare har inte påpekat att det inte skulle vara det men jag tycker själv det är något diffust) att ha bakgrund och tidigare forskning (går ihop väldigt mycket) i samma delkapitel (som i sin tur innehåller ett par tematiska underrubriker)? Och vad bör jag döpa detta kapitel till? Just nu heter det "tidigare forskning", men det kanske blir "fel" när även mycket av en sorts bakgrundsinformation/kontext som resultatet sedan analyseras mot också ligger där?

Har aldrig förstått vitsen med att ha "bakgrund" som rubrik. Vilket syfte har det och hur skall du använda det i analysen? Skriv "Inledning" alt "Introduktion" med några få underrubriker bl. a. syfte. Därefter Tidigare forskning samt ev. fördjupning i teoretiska perspektiv följt av metod/resultat/analys/diskussion. Funkar bäst tycker jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback