Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 20:16
  #1
Medlem
Jag är inte säker på om jag riktigt förstår den här saken;
om en laddning ligger utanför en Gauss-yta så ska den laddningen tydligen inte ge upphov till något elektriskt flöde innanför den ytan, men varför inte?
Borde inte det elektriska flödet ge upphov till en kraft i alla riktningar oavsett om den är inuti en sån här yta eller inte?

Jag kan härleda Gauss's Law utan problem, och jag vet också att den är en variant av Coulombs Law, men däremot så fattar jag inte varför flödet blir noll bara för att det inte kommer inifrån själva Gauss-ytan.
Citera
2017-06-18, 20:50
  #2
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag är inte säker på om jag riktigt förstår den här saken;
om en laddning ligger utanför en Gauss-yta så ska den laddningen tydligen inte ge upphov till något elektriskt flöde innanför den ytan, men varför inte?
Borde inte det elektriska flödet ge upphov till en kraft i alla riktningar oavsett om den är inuti en sån här yta eller inte?

Jag kan härleda Gauss's Law utan problem, och jag vet också att den är en variant av Coulombs Law, men däremot så fattar jag inte varför flödet blir noll bara för att det inte kommer inifrån själva Gauss-ytan.

Känns som det fattas något i din problemformulering. Är det t ex möjligen så att den Gauss-ytan i det här fallet är en ledande metall eller dylikt?

Iaf, annars är det ju inte så som du beskriver.
Citera
2017-06-20, 10:36
  #3
Medlem
psylophones avatar
Det beror väl på att flödet in genom ytan är lika stort som flödet ut genom ytan. Tänk på att med Gauss lag avses slutna ytor (om jag minns rätt) och då är det rätt lätt att förstå att lika mycket måste flöda ut ur den inneslutna volymen som in i den. Totalt blir flödet alltså noll.
Citera
2017-07-03, 10:19
  #4
Medlem
Ett elektriskt flöde finns det absolut innanför din gaussyta. Det jag tror du menar är att om man beräknar det totala flödet genom hela gaussytan, mha en ytintegral, så blir bidraget noll.

Anledningen till detta, är som ovanstående säger, det faktum att en gaussyta är sluten.
Detta innebär att de fältlinjer som tagit sig in genom yta också kommer att ta sig ut någonstans. Och vice versa, de fältlinjer som tar sig ut genom ytan måste ha kommit in någonstans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback