Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 18:36
  #1
Medlem
Hej.

Jag brukar inte vända mig mot främmande men nu känner jag mig lite ensam på vägen och behöver förslag och hjälp hur jag ska kringgå och göra i framtiden för är en människa som gillar att klara mig på egen hand. Går för närvarande i gymnasium.

Men jag har ingen aning om vad jag vill bli efter gymnasium. Är så skärrad och rädd att jag står där i mina tomma famn utan att veta vad jag vill bli fortfarande. Är liksom vilsen där i emellan.

Vill inte berätta allt för mycket men jag är väldigt intresserad utav film (kan diverse film tekniker och redigering), säljning (hur människor lyckas sälja stora saker och övertyga dom att köpa produkten), hur människor fungerar (gillar den psykologiska biten). Detta är de största bitarna som jag är intresserad utav.

Jag har inte en blekaste aning varför jag berättar vad jag gillar men tänkte att det kanske underlättar att någon kanske kan ge mig förslag på jobb eller tips på kanske idéer till ett eget-företag eller något...
Just nu kuggade jag på Engelska 6 och kommer gå ut med ett F...troligtvis läsa komvux om jag ska läsa vidare.

Vet knappt om jag vill läsa högskolan och plugga vidare dessutom. Är ingen sån person som vill tillbaka till skolbänken igen men... Nu känns detta inlägg ännu mer förvirring...

Jag hoppas någon förstår mig och kan hjälpa mig på något sätt hur jag ska gå tillväga...
Att någon sätter upp ett mål för mig och berättar steg för steg hur jag ska tänka och så...
Tack.
__________________
Senast redigerad av lugnare 2017-06-18 kl. 18:38.
Citera
2017-06-18, 18:47
  #2
Medlem
Browngreeneyess avatar
Det bästa råden jag kan ge till dig är att ta ett eller två år efter studenten som du reser och jobbar. Sedan ser du till att sätta dig i skolbänken igen.
Gå in på arbetsförmedlingen och läs om arbeten i olika yrkeskategorier. Lär känna dig själv. Välj något som du tror du kommer att trivas med. Satsa!
Citera
2017-06-18, 18:58
  #3
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Var inte rädd för att ta ett vanligt knegar jobb ifall du inte skulle lyckas med dina film intressen.
Citera
2017-06-18, 21:26
  #4
Medlem
Hade jag fått gå tillbaka i tiden hade jag jobbat som säljare i 2.5 år efter studenten och sparat så mkt som möjligt, och sedan rest typ 3-4 månader i Sydostasien för att sedan plugga antingen ekonomi eller ingenjör på en bra högskola.

Blir klar med skolan runt 26. Perfekt ålder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback