Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 16:06
  #1
Medlem
feed-mes avatar
Jag har läst mycket om högkänslighet på internet. Det har stått mycket om typiska symptom på högkänslighet och allt verkar stämma in på mig. Jag hatar ljud (har jättesvårt att hantera högljudda miljöer), jag kan inte sova om det inte är tillräckligt mörkt ute och jag har groteskt svårt att släppa saker, t.ex. om någon betett sig illa. Jag är överdrivet försiktig, har låg smärttröskel och har extremt svårt att hantera känslor, både bra och dåliga.

Jag tänkte först att jag säkert kan ha drag av det men inte mer än så. Men sen fick jag veta att var femte (!) människa tros vara högkänslig. Oddsen är alltså väldigt "bra".

Jag tycker att min överkänslighet skapar väldigt mycket jobbiga situationer för mig och är på många sätt en belastning i vardagen. Så nu undrar jag om ni skulle kunna hjälpa mig! Vad finns det för typ av terapi för såna här problem? Finns det möjlighet till medicinering? Är det några fler som lever under liknande förhållanden?

Mer om högkänslighet: https://hspforeningen.se/om-hogkanslighet/
Citera
2017-06-18, 16:23
  #2
Medlem
Är själv högkänslig, så jag vet hur du har det. Det finns tyvärr inget att göra, det är ens personlighet. Och nervsystemet kan man ju inte göra någonting åt. Det går inte att medicinera bort en personlighet, det enda som händer är att det känsliga nervsystemet, som ofta inte tål mediciner, blir mer eller mindre förstört - och då blir allt ännu värre. Att försöka leva så lugnt som möjligt, mindfulness och undvika stress så mycket det går - vilket förstås inte är alltför enkelt. Det är en jobbig situation, men inte så mycket mer man kan göra än självhjälpsövningar. Och se upp för lugnande mediciner, de ställer till med ett elände för det känsliga nervsystemet.
Citera
2017-06-18, 16:27
  #3
Medlem
Samma med mig. Har blivit aningen bättre med kbt.
Citera
2017-06-18, 16:33
  #4
Medlem
crillecrilles avatar
Det är inte så att du har någon form av PTSD?
Citera
2017-06-18, 16:43
  #5
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är inte så att du har någon form av PTSD?

En mycket viktig faktor. Högkänslighet är i regel nedärvt men graden av känslighet kan försvåras rejält av PTDS.
Citera
2017-06-18, 16:43
  #6
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Är själv högkänslig, så jag vet hur du har det. Det finns tyvärr inget att göra, det är ens personlighet. Och nervsystemet kan man ju inte göra någonting åt. Det går inte att medicinera bort en personlighet, det enda som händer är att det känsliga nervsystemet, som ofta inte tål mediciner, blir mer eller mindre förstört - och då blir allt ännu värre. Att försöka leva så lugnt som möjligt, mindfulness och undvika stress så mycket det går - vilket förstås inte är alltför enkelt. Det är en jobbig situation, men inte så mycket mer man kan göra än självhjälpsövningar. Och se upp för lugnande mediciner, de ställer till med ett elände för det känsliga nervsystemet.
Oj! Inte det svaret jag hade hoppats på. Men finns det några självhjälpsböcker du skulle rekommendera? Och det här med mindfulness, hur kan jag använda den?

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är inte så att du har någon form av PTSD?
Inte helt irrelevant i sammanhanget. Då man är överkänslig borde det ju också vara logiskt att PTSD kan orsakas av mindre trauman än för folk i gemen. Kan egentligen komma på ett par saker som skulle kunna utlösa PTSD som hänt:
• 2002 då jag var 14 såg jag en kvinna dö i en bilolycka
• 2013 dog en vän till mig i självmord
• Förra året tog det slut med mitt borderline-ex
__________________
Senast redigerad av feed-me 2017-06-18 kl. 16:46.
Citera
2017-06-18, 16:54
  #7
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me

Inte helt irrelevant i sammanhanget. Då man är överkänslig borde det ju också vara logiskt att PTSD kan orsakas av mindre trauman än för folk i gemen. Kan egentligen komma på ett par saker som skulle kunna utlösa PTSD som hänt:
• 2002 då jag var 14 såg jag en kvinna dö i en bilolycka
• 2013 dog en vän till mig i självmord
• Förra året tog det slut med mitt borderline-ex
Jag anser att det är tvärtom, du har blivit traumatiserad av en eller flera händelser och sedermera upplever du att du är känsligare än andra. Klassiskt PTSD. Men jag känner ju inte till hur du fungerar så det är lite arrogant att säga så..

Vad kan man göra åt det? Ptja, försöka lära sig att andas ordentligt och att inte förneka sin egen kapacitet. Studera psykologi och hitta din egen lösning för du kommer sannolikt aldrig att få en lösning serverad av någon annan.
Citera
2017-06-18, 17:05
  #8
Avstängd
Svennebajss avatar
Varför flyttar du inte till ett ställe där du kan bo helt ensam? Jag gjorde så, hade en massa problem med mina grannar på grund av alla ljud.

Jobbade hårt ett tag och köpte mark, fick hjälp ofc, och sedan byggde jag en liten stuga, allt slutade på 700 000.

Är 21 år gammal. Jobbade i cirka 4 år innan allt detta. Som du säkert redan har läst så går det inte att ändra på personlighet när det finns sådana här typer av nervproblem osv..

Ingen medicin kan hjälpa mot personligheten. Jag har tagit mediciner själv och det är bara trams. Vi fungerar som försökskaniner och man är bara trött hela tiden.

Gör som mig, jobba några år, det räcker med en lön på 18 000 i början, sen får du ju upp emot 21 på vanliga jobb också? Du måste ju kunna spara givetvis, sen flyttar du bara.
Citera
2017-06-18, 17:17
  #9
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag anser att det är tvärtom, du har blivit traumatiserad av en eller flera händelser och sedermera upplever du att du är känsligare än andra. Klassiskt PTSD. Men jag känner ju inte till hur du fungerar så det är lite arrogant att säga så..

Vad kan man göra åt det? Ptja, försöka lära sig att andas ordentligt och att inte förneka sin egen kapacitet. Studera psykologi och hitta din egen lösning för du kommer sannolikt aldrig att få en lösning serverad av någon annan.
Nej det kan jag direkt utesluta. Jag har varit såhär ända sedan jag var liten och det är egentligen något jag levt med oberoende av vad som hänt i min omgivning.

Jo jag ska försöka kolla upp lite självhjälp. Mindfulness verkar intressant. Annars kanske yoga och meditation skulle kunna fungera?
Citera
2017-06-18, 20:07
  #10
Medlem
Är också högkänslig och har svårt med stökiga miljöer och höga ljud. Vet inte om det går att göra så mycket åt det mer än att försöka undvika situationer där man känner sig stressad. Det kan säkert hjälpa med medicinering men jag tror att det bästa är att kombinera det samtalsbehandling, kanske KBT kan vara något för dig? Det är mer en personlighet och ingen psykisk sjukdom så det är något man får lära sig att leva med. Det gäller att hitta strategier för att underlätta vardagen och göra sådant som man mår bra av.
Citera
2017-06-18, 23:44
  #11
Medlem
.Horus.s avatar
Det är ju inte enbart negativa saker som kommer med högkänslighet. Naturen har skapat vissa människor så av en anledning. Det är inte fel på dig, det är fel på samhället idag, och är man en människa med högkänslig natur är det extra svårt. Men finn dom naturliga styrkorna som kommer med högkänslighet, lär känna dig själv.
Citera
2017-06-19, 08:23
  #12
Medlem
Det här har inte med stress-syndrom att göra. I så fall skulle hälften av Sveriges befolkning vara s.k.högkänsliga eftersom trauman ingår i livets skola. Jag förstår att mitt svar inte var så roligt, men personligheten kan man som sagt inte ändra på. Det är jättejobbigt att vara högkänslig, i perioder far man riktigt illa av ex. omgivningens onödigt hårda kommentarer.
Om man har varit med om okänsliga personer så kan det vara bra att få ur det ur kroppen genom ex. meditation, då du genom en ljusbubbla får det obehagliga att försvinna. Har det varit jobbigt så brukar jag meditera på kvällen, och släppa iväg allt tråkigt, för att inte ligga sömnlös.

Men det finns fördelar också. Skulle lägga in en länk, men det krånglade. Det finns artiklar som handlar om just fördelen med att vara högkänslig, som gör att man mår lite bättre.

Försökte själv att medicinera bort detta, men det gick åt skogen. Det känsliga nervsystemet tålde inte tabletterna, och mår fortfarande mycket dåligt. Så aldrig mer tabletter med detta nervsystem. Jag förstår att det är jättejobbigt! En dålig tröst är att det blir bättre med åldern, med det hjälper ju förstås inte så mycket om man fortfarande är ung. Känner du att du vill prata så finns jag på PM
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback