Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 12:26
  #1
Medlem
-spitzlix-s avatar
Tjena. Har ett smärre problem med min suzuki ts50, den har gått fint dom senaste 3 dagarna förutom igår, körde iväg lite småseg men gick fint efter att blivit varm sen efter ca 1000 meter gick den dåligt och gick upp i fullvarv för att långsamt dö ( Gick sämre i ca 5-8sek sen dog den ), startade därefter bara på choken för att sen göra samma sak innan den dog. Justera förgasaren? Tacksam för tips och svar.
Citera
2017-06-18, 18:12
  #2
Medlem
Då det är sällsynt att förgasare justerar om dig själva under körning så tror jag inte att du har ett problem med just förgasarjusteringen.
Citera
2017-06-18, 20:05
  #3
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Då det är sällsynt att förgasare justerar om dig själva under körning så tror jag inte att du har ett problem med just förgasarjusteringen.
Precis, justerade om den idag när jag fick igång den. Hade ca 1,5L soppa i den och tanka fullt då gick den igång fint :s
Kan det vara så att reserv läget ska vara i vid under 2liter? Har läst något liknande i veterangrupper på facebook.
Citera
2017-06-19, 04:38
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Kan det vara så att reserv läget ska vara i vid under 2liter? Har läst något liknande i veterangrupper på facebook.
Reserven kan du använda när motorn stannar, det är inget som måste ändras medans motorn fortfarande går och brukar ta 5-20 sekunder för förgasaren att fyllas upp så motorn kan startas igen.
Citera
2017-06-19, 06:36
  #5
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Reserven kan du använda när motorn stannar, det är inget som måste ändras medans motorn fortfarande går och brukar ta 5-20 sekunder för förgasaren att fyllas upp så motorn kan startas igen.
Motorn stannade helt efter 3försök i lördags, bluddra sista 2gångerna. Minns att jag alltid körde på reservern förr för trodde den skulle gå snålare..
Citera
2017-06-20, 00:11
  #6
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Har en TS50 som började gå dåligt häromdagen med, baktände och grejjer.. Visade sig vara dåligt stift.

Reservfunktionen brukar oftast ge MER bränsle så om man ska åka fort så får det bli den!

Ditt fel däremot verkar vara förgasar problem, den går upp i varv och sedan dör ( Tyder på bränslebrist ) och startar den på choke så får den mindre luft och mer bensin vilket i sig säger sig självt, troligtvis har du ett täppt munstycke eller dylikt så plocka isär och gör rent.
Citera
2017-06-20, 05:35
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Reservfunktionen brukar oftast ge MER bränsle så om man ska åka fort så får det bli den!
Eller mindre, reserven sätts igen lättare av skräp i tanken
Citera
2017-06-20, 11:33
  #8
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Har en TS50 som började gå dåligt häromdagen med, baktände och grejjer.. Visade sig vara dåligt stift.

Reservfunktionen brukar oftast ge MER bränsle så om man ska åka fort så får det bli den!

Ditt fel däremot verkar vara förgasar problem, den går upp i varv och sedan dör ( Tyder på bränslebrist ) och startar den på choke så får den mindre luft och mer bensin vilket i sig säger sig självt, troligtvis har du ett täppt munstycke eller dylikt så plocka isär och gör rent.
Ptja stiftet är gammalt, har snarlika BR9ES men sitter 8ES på moppen.
Förgasaren gick jag igenom grundligt för 3v sen, blåst allt, tvättat i bensin och isopropanol. Samma med tanken och bränslekran.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Eller mindre, reserven sätts igen lättare av skräp i tanken
Så.. min teori att den går snålare på reserven är korrekt?
Citera
2017-06-20, 20:41
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Så.. min teori att den går snålare på reserven är korrekt?
Ja nej kanske, är grejerna fräsha och utan skräp så kan reserven ha lite högre flöde men är grejerna gamla och fulla med skit kan flödet däremot vara lägre med reserven.
Citera
2017-06-20, 20:54
  #10
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja nej kanske, är grejerna fräsha och utan skräp så kan reserven ha lite högre flöde men är grejerna gamla och fulla med skit kan flödet däremot vara lägre med reserven.
Soppkran, tank och förgasare gicks igenom för ett tag sen och såg bra ut. Men blir nog ny förgasare och soppakran snart.
Citera
2017-06-20, 22:42
  #11
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Eller mindre, reserven sätts igen lättare av skräp i tanken

Jo det är förvisso helt korrekt, men om man nu har en fräsch tank, och dessa tankar töms inte riktigt utan finns en svacka på botten, likt många andra.

Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Ptja stiftet är gammalt, har snarlika BR9ES men sitter 8ES på moppen.
Förgasaren gick jag igenom grundligt för 3v sen, blåst allt, tvättat i bensin och isopropanol. Samma med tanken och bränslekran.

Så.. min teori att den går snålare på reserven är korrekt?

br9 har bara ett annat värmetal, om jag inte minns helt fel så är ett högre värmetal kallare stift så det ska inte vara några bekymmer att köra i det.

Du kan ha gjort rent tanken för 10 minuter sedan men bensinen kan varit dålig, blåst mycket när du kört osv.

Jag tipsar igen om att göra rent förgasaren, tappa ur bensin i ett glas / flaska och kolla hur den ser ut, är den lite vågig så har du dålig soppa med vatten i tex. Sen kolla stiftet, är det oljigt / svart går den fett, chokladbrun så är den topp och sist vit så är det magert.

Moppen går inte snålare när du har sämre flöde, motorn behöver bensinen den kan få och förgasaren sätter stopp, vissa töms dock snabbare än det fylls fullt.

Off topic, när bytte de layout? Ser konstigt ut..
Citera
2017-06-21, 08:09
  #12
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
br9 har bara ett annat värmetal, om jag inte minns helt fel så är ett högre värmetal kallare stift så det ska inte vara några bekymmer att köra i det.

Du kan ha gjort rent tanken för 10 minuter sedan men bensinen kan varit dålig, blåst mycket när du kört osv.

Jag tipsar igen om att göra rent förgasaren, tappa ur bensin i ett glas / flaska och kolla hur den ser ut, är den lite vågig så har du dålig soppa med vatten i tex. Sen kolla stiftet, är det oljigt / svart går den fett, chokladbrun så är den topp och sist vit så är det magert.

Moppen går inte snålare när du har sämre flöde, motorn behöver bensinen den kan få och förgasaren sätter stopp, vissa töms dock snabbare än det fylls fullt.

Off topic, när bytte de layout? Ser konstigt ut..
Jaha såpass. Då kan nog tändstiftbyte vara dags.
Jo, det är sant. Ska gå igenom den senare, tror den skulle bli gladare utav en större förgasare med så får bli en beställning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback