Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-18, 08:28
  #1
Medlem
JoeDevolas avatar
Antar att tråden ska placeras här, men särskilt urbant är det inte.

Stället där skyltarna är placerade är inte bebyggd och har mig veterligt inte ens ett namn. Det fanns ett par namn på närliggande ställen som inte heller är bebodda. Såg en ruin av ett hus och en möjlig åker i närheten, endast grunden kvar. Minst 200 år gammalt är min gissning. Platsen är södra Lappland har jag för mig och de närliggande ställena minns jag inte namnet på just nu. Det är ca 25 st skyltar som står med kanske 1.5 meters mellanrum, lite varierande pga vegetationen, annars noggrant utplacerade i rak linje.

Alla skyltar har namnet på ett europeiskt land, region och/eller stad. Bilderna är ett år gamla. Vad kan det röra sig om?

Översiktsbild:

http://imgur.com/a/YuZfk

Att föra över bilder från telefonen till imgur via datorn är ganska nytt för mig. Hoppas att det blir rätt. Försöker lägga resten av bilderna i samma länk:

http://imgur.com/a/YuZfk
Citera
2017-06-18, 08:45
  #2
Medlem
Sannolikt ett "konstprojekt".

Såg ett inslag för några månader sedan om personer som satte upp typiska gatureklamskyltar i helt väglös obebodd terräng...

Btw: De stolpar du fotat bedömer jag är minst fem år gamla vid fototillfället. Kan vara betydligt äldre också om inte alltför fuktigt läge.

1970-tal är min gissning!
Citera
2017-06-18, 08:57
  #3
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Sannolikt ett "konstprojekt".

Såg ett inslag för några månader sedan om personer som satte upp typiska gatureklamskyltar i helt väglös obebodd terräng...

Btw: De stolpar du fotat bedömer jag är minst fem år gamla vid fototillfället. Kan vara betydligt äldre också om inte alltför fuktigt läge.

1970-tal är min gissning!

Nu har vi i alla fall en gissning.

Här är översiktsbilden som jag misslyckades med i trådstarten:

http://imgur.com/a/mJbvR
Citera
2017-06-18, 09:12
  #4
Medlem
På en av skyltarna står det "Sabinov Presov Slovakien". Eftersom Tjeckoslovakien delades upp i Tjeckien och Slovakien 31/12 1992 så borde det vara efter detta datum som skyltarna sattes upp.
Citera
2017-06-18, 09:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
På en av skyltarna står det "Sabinov Presov Slovakien". Eftersom Tjeckoslovakien delades upp i Tjeckien och Slovakien 31/12 1992 så borde det vara efter detta datum som skyltarna sattes upp.
Bra där!
Citera
2017-06-18, 09:18
  #6
Medlem
Merwinnas avatar
Kan det vara vandrare som lämnar minnesmärken allteftersom de vandrar?
Citera
2017-06-18, 09:19
  #7
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Bra där!

Ja, men innan Tjeckoslovakien så hette det ju också Slovakien, och jag tycker att skyltarna ser gamla ut..?
Citera
2017-06-18, 09:19
  #8
Medlem
RaketDoriss avatar
Det här är coolt! Följer med spänning
Citera
2017-06-18, 09:33
  #9
Medlem
Lustigt. Du har inte kollat med lantmäteriet om en markägare karta? Typ en karta där man kan se markägare gränser. Iof måste man väl ge rätt specifika koordinater eftersom det blir lite väl mycket papper annars men vad jag vet så ska vem som helst kunna gå och begära ut sånt för att kunna få reda på vem som äger vad mer specifikt. Det kan nog ta lite tid dock att få om du inte går dit personligen gissar jag.
__________________
Senast redigerad av 8108 2017-06-18 kl. 09:34. Anledning: Stavfel
Citera
2017-06-18, 09:40
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har sett skyltar men glesare, då var den namn på gårdar som hade legat på platsen.
Uppsatta av hembyggdsföreningen.

Men det där?
Gravar?
Exprimentplantering av träd?
Citera
2017-06-18, 09:59
  #11
Medlem
ElvisFans avatar
Måste vara 15-20 år gamla.

Främmande makt som markerat något?
Citera
2017-06-18, 10:04
  #12
Medlem
De där skyltarna skulle jag säga har suttit där i minst 30 år med tanke på korrosionen.
En annan tanke jag får när jag ser översiktsbilden är att marken ser väldigt platt ut, och det är inte normalt med gräs i en granskog.
Jag gissar på att marken har varit odlad fram tills granarna blev planterade.
Skyltarna skulle kunna indikera plantor från olika ställen som man ville försöksodla.
Men av vem ? Skogsbolag eller lantbruksforskning ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback