Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-18, 02:24
  #1
Medlem
BAB7s avatar
Angela Merkel vill förbjuda folk att själv köra sin bil inom 20 år.

http://www.computerbild.de/artikel/c...-18292411.html

http://www.focus.de/auto/news/automa...d_7234707.html

Endast helt automatiserade fordon bör vara tillåtna i trafiken menar hon, "bilföraren" ska inte tillåtas köra bilen själv utan endast åka med som passagerare i sin egen bil, tekniken ska sköta att bilen tar sig från punkt A till B.

För att få ratta sin bil själv ska det krävas ett specialtillstånd som myndigheterna kan utfärda till vissa personer.

Tyskland investerar stora summor i utveckling av autonoma system och den 12:e maj 2017 klubbade den tyska förbundsdagen igenom en lag som tillåter att datorstyrda fordon får framföras utan mänsklig inblandning på tyska vägar.
Och från den 1 Januari 2019 kommer övervakningskameror scanna alla bilars registreringsskyltar på samtliga större vägar, bla alla motorvägar i hela Tyskland.

Vad är er åsikt om detta?

Vad är era tankar om vår frihet, kontra övervakning och kontra säkerhet?

Vilka utrikespolitiska konsekvenser skulle ett sådant förbud få?
Skulle lagen gälla hela EU?
Och var står exempelvis de östeuropeiska länderna i denna fråga?
Citera
2017-06-18, 02:32
  #2
Avstängd
Glöm det. Enda bra med Tyskland är obegränsad hastighet på Autobahn.
Horan skulle bli lynchad.
Citera
2017-06-18, 02:40
  #3
Medlem
Tja förbud mot att köra bil blir väl inte så populärt om det skulle bli verklighet. Särskilt inte i länder som Sverige där folk vill ha möjlighet att röra sej på det mer spontana hjulburna sättet ute på de stora vidderna i norr. Men det är ju logiskt att det görs skillnad på att åka i ett helautomatiskt fordon och en bil av det s.k. konventionella slaget där föraren kör själv. Även personer som befinner sej i koma-tillstånd kan självfallet i princip åka i den helautomatiska bilen, medan visst intellekt och vakenstatus krävs för att framföra det äldre manuella fordonet.

Men först och främst får dom ta fram en teknik för dessa självgående fordon som fungerar i större skala i verkligheten, är väl lite tidigt att förbjuda bilkörning redan nu. Självgående personbilar är överreklamerat skräp i det stora hela, ganska onödig produkt, hoppas att det floppar helt.
Citera
2017-06-18, 02:51
  #4
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Tja förbud mot att köra bil blir väl inte så populärt om det skulle bli verklighet. Särskilt inte i länder som Sverige där folk vill ha möjlighet att röra sej på det mer spontana hjulburna sättet ute på de stora vidderna i norr. Men det är ju logiskt att det görs skillnad på att åka i ett helautomatiskt fordon och en bil av det s.k. konventionella slaget där föraren kör själv. Även personer som befinner sej i koma-tillstånd kan självfallet i princip åka i den helautomatiska bilen, medan visst intellekt och vakenstatus krävs för att framföra det äldre manuella fordonet.

Men först och främst får dom ta fram en teknik för dessa självgående fordon som fungerar i större skala i verkligheten, är väl lite tidigt att förbjuda bilkörning redan nu. Självgående personbilar är överreklamerat skräp i det stora hela, ganska onödig produkt, hoppas att det floppar helt.

Personligen tycker jag det viktigaste är att vi inte förlorar vår frihet!
Autonoma hjälpmedel i all ära, själv satt jag i kö på motorvägen tidigare ikväll i nästan 2 timmar pga broarbete, - 2 meters rullande och sedan stopp i en minut och sen samma sak igen.. då var det skönt med den adaptiva farthållaren som gör att jag slipper gasa och bromsa, - men ett förbud mot att själv ratta bilen skulle jag aldrig acceptera!
Citera
2017-06-18, 03:21
  #5
Medlem
Att avskaffa mänskliga förare känns som ett naturligt steg i ett längre perspektiv. Vägarna är till för transport och inte nöjeskörning. Eftersom datorstyrda bilar kör säkrare än människor är det ett rätt logiskt steg.

Det jag upprördes mest av var fotograferingen av regplåtar.
Citera
2017-06-18, 03:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Personligen tycker jag det viktigaste är att vi inte förlorar vår frihet!
Autonoma hjälpmedel i all ära, själv satt jag i kö på motorvägen tidigare ikväll i nästan 2 timmar pga broarbete, - 2 meters rullande och sedan stopp i en minut och sen samma sak igen.. då var det skönt med den adaptiva farthållaren som gör att jag slipper gasa och bromsa, - men ett förbud mot att själv ratta bilen skulle jag aldrig acceptera!
M.a.o. så funkar (halv-)automatiken ibland, den gör viss nytta i tät trafik som i exemplet som ni nämnder ovan. Backsensorer och liknande hjälpsystem är också till viss hjälp ibland t.ex., men lätt att föraren blir översköljd av onödiga varningssignaler av detsamma då systemet har dålig noggrannhet. Det piper om en fluga eller ett ogräs befinner sej i närheten av bilen vilket gör att föraren efter ett tag ignorerar varningspipen och föraren riskerar då att backa på fotgängare bakom bilen. Helt självgående system kommer nog krångla en hel del under många år framåt med tanke på hur osofistikerade de halvautomatiska system är idag.

Hela utvecklingen när det gäller autonoma fordon är i vilket fall som helst full av motsägelser. Det är svårt att politiskt driva igenom en fartspärr på 100 km/h i europeiska fordon trots att det skulle göra nytta, föraren vill ha möjlighet att köra för fort...gäller troligen även tyskland. Egendomligt är det därmed om majoriteten rättar in sej i ledet och låter sej skjutsas av dessa robotbilar. Men det är klart att fordonstillverkarna vill tvinga på konsumenterna dessa grejer fullpackade med elektronik, det går väl att tjäna bra med pengar på det.
Citera
2017-06-18, 03:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Helt självgående system kommer nog krångla en hel del under många år framåt med tanke på hur osofistikerade de halvautomatiska system är idag.
Redan idag kör robotbilar säkrare än människor, och det gäller även när de kör i vanlig trafik. De kommer aldrig att kunna bli helt olycksfria, men det behövs inte. De behöver bara vara bättre än oss, och det är de idag.
Citera
2017-06-18, 05:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Att avskaffa mänskliga förare känns som ett naturligt steg i ett längre perspektiv. Vägarna är till för transport och inte nöjeskörning. Eftersom datorstyrda bilar kör säkrare än människor är det ett rätt logiskt steg.

Det jag upprördes mest av var fotograferingen av regplåtar.

Om du passerar öresundsbron så blir du scannad.
Kör du oskattad eller oförsäkrad så blir du stoppad.

Hur kan man bli upprörd av fotografering?
Hur gör du när du tar ett nytt passfoto?

Förlåt,du är väl en av de som köper de s.k bortpassade passen?
__________________
Senast redigerad av svartellervitt 2017-06-18 kl. 06:00.
Citera
2017-06-18, 06:31
  #9
Medlem
Christopher.s avatar
Om Merkel kan ge mig en helautomatisk bil med låg förbrukning som tar mig dit jag vill, även på grus/jordvägar för under 30.000 kronor så köper jag förslaget. Bilen bör även kunna åka iväg själv och tanka sig själv samt köpa mat åt mig. I den bästa av världen så kan bilen även utföra mitt arbete.

Hur som haver får vi se vad som händer, att ha en helt automatiserad fordonsflotta är jag tveksam till, skulle känna mig otrygg om en dator körde mig, oavsett vad statistiken säger.
Citera
2017-06-18, 07:41
  #10
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Hur kan man bli upprörd av fotografering?

De forntida, i Europa för länge sedan bortglömda, koncepten "demokrati" och "frihet" bygger på att en eventuell regering inte kan hålla koll på var alla medborgare befinner sig. Den som vill uppleva demokrati eller frihet har idag ganska få stater att flytta till eftersom de flesta folk går all-in på att diktatur, slaveri och korruption ska säkra deras barns framtid. Ändå finns det några entusiaster som vill vrida tillbaka klockan.
Citera
2017-06-18, 08:59
  #11
Medlem
arbetets avatar
Herre Gud vilka utopiska idéer. Visst kommer vi att få se självkörande bilar men det kommer att krävas folk med körkort på färden då ett manuellt övertagande troligtvis kommer att vara en absolut förutsättning ur säkerhetsaspekt, speciellt så länge självkörande bilar och vanliga kommer att blandas i trafiken.

Sedan kan ju Frau Merkel förklara för oss andra hur man ska få fram all energi till att ladda upp alla dessa elbilar:

http://www.klimatupplysningen.se/201...-energiewende/

Energiewende = Energieende:

http://www.energieende.de/
Citera
2017-06-18, 09:02
  #12
Medlem
Jag tycker det kan bli bra. Nu verkar det ju som varannan person saknar körkort ändå, för att inte tala om hur taxi och bussförarna kör. Antagligen skulle väl problemet med de där banditerna med bilmålvakter också försvunnit i samma veva, när man digitaliserar bilarna ytterligare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback