Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 02:17
  #1
Medlem
Hur lagrar universitet och skolor våra examensbevis?

Om något universitet eller skola blir tvungna att lägga ner pga någon magisk orsak, vad händer då? Finns det lagrat i någon server i en annan del av världen också?
Citera
2017-06-18, 07:03
  #2
Medlem
Alla betygsböcker och examensbevis lagras på enheterna och flyttas sedan till länsarkiven.
Citera
2017-06-18, 07:20
  #3
Medlem
borrizs avatar
Alla beslutade betyg skall antecknas i en betygskatalog enligt skolförordningen och gymnasieförordningen.
Mer om betygskatalogen finns här:
När det sedan gäller hur betygen skall i gymnasiet skall arkiveras, har tex Linköpings kommun föreskrifter i detalj om detta:
http://www.linkoping.se/globalassets...m-la-15-16.pdf
Citera
2017-06-18, 08:24
  #4
Medlem
För universitet och högskolor finns det gemensamma systemet ladok. Om något lärosäte skulle läggas ned så finns antagligen all information som det lärosätet lagt in i ladok kvar ändå, då databasen redan idag är replikerad. Har väldigt svårt att tro att information bara skulle försvinna i alla fall.
Citera
2017-06-18, 16:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Alla betygsböcker och examensbevis lagras på enheterna och flyttas sedan till länsarkiven.
Vad händer ifall pappersarkiven förstörs?
__________________
Senast redigerad av Falukorvkuk 2017-06-18 kl. 16:33.
Citera
2017-06-18, 22:17
  #6
Medlem
Någon som kan svara på sista svaret?
Citera
2017-06-19, 06:48
  #7
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Någon som kan svara på sista svaret?
Rätta mig om jag har fel, men vad jag vet har inget statsarkiv förstörts sedan stadsbranden i Umeå 1888.
__________________
Senast redigerad av borriz 2017-06-19 kl. 06:50.
Citera
2017-06-20, 11:16
  #8
Medlem
Theriacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Vad händer ifall pappersarkiven förstörs?

Nuförtiden lagras all studieinfo digitalt, i databaser som exempelvis Ladok, så risken att handlingar ska försvinna är rätt liten. Just examensbevis brukar inte arkiveras på skolan eftersom de utfärdas direkt till studenten, men all info om utfärdad examen, kurser etc finns kvar, så tappar du bort ditt examensbevis kan du få ett nytt utfärdat. Om skolan lägger ner, tja, då får du väl begära fram handlingar från det länsarkiv dit handlingarna levererats som styrker dina examensgrunder. Sådant där brukar för det mesta gå att fixa. Om länsarkivet brinner ner blir det ju problem förstås. Får man fråga hur det kommer sig att du undrar detta?
Citera
2017-06-20, 12:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theriaca
Nuförtiden lagras all studieinfo digitalt, i databaser som exempelvis Ladok, så risken att handlingar ska försvinna är rätt liten. Just examensbevis brukar inte arkiveras på skolan eftersom de utfärdas direkt till studenten, men all info om utfärdad examen, kurser etc finns kvar, så tappar du bort ditt examensbevis kan du få ett nytt utfärdat. Om skolan lägger ner, tja, då får du väl begära fram handlingar från det länsarkiv dit handlingarna levererats som styrker dina examensgrunder. Sådant där brukar för det mesta gå att fixa. Om länsarkivet brinner ner blir det ju problem förstås. Får man fråga hur det kommer sig att du undrar detta?
Man kan aldrig veta vad som händer under 10-20-30-40-50-60-70-80 år.
Citera
2017-06-20, 12:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Man kan aldrig veta vad som händer under 10-20-30-40-50-60-70-80 år.

Nej, men man kan anta att om det händer något så pass dramatiskt att alla kopior av dina studieresultat blir omöjliga att få tillgång till så kommer det knappast att vara ditt största problem.
Citera
2017-06-20, 13:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Man kan aldrig veta vad som händer under 10-20-30-40-50-60-70-80 år.
För mitt första jobb var mina betyg och mitt examensbevis lite intressant. De frågade egentligen bara om jag tagit examen. Inga dokument visades upp. Inga jobb efter det har efterfrågat eller tittat på det. När man jobbat några år så är det arbetslivserfarenheten som är intressant. Vad som hände för 10+ år sedan är inte intressant längre.

Sannolikheten att dina kopior av examensbeviset + ditt original + Ladok + backuper + andra arkiv alla samtidigt förstörs är så lågt att det är obefintligt.
Om du bara ordnar en digital kopia av det du vill spara och lagrar på Google Drive så behöver du inte tänka mer på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback