• 1
  • 2
2017-06-18, 14:02
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Alexander Bard menade att idag vore en mer korrekt indelning att dela in historien efter vilka kommunikationsverktyg människan haft tillgång till.

Han kommer då fram till att i äldsta tid hade vi endast möjlighet till muntlig kommunikation från person till person.

Så småningom uppfinns skrivkonsten och vi kunde därefter kommunicera skriftligt.

Med boktryckarkonsten kunde det skrivna ordet massproduceras.

Med radion letade sig kommunikationen ut i etern.

Med internet kan vem som helst kommunicera med vem som helst.

Dessa landvinningar kan sägas ha större betydelse för det samhälle vi lever i nu än de tekniska landvinningar som gjorts.

Sa han inget om telegrafen och telefonen?
Citera
2017-06-18, 14:30
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Jo.
Det jag säger är att för mig är inte perioden mellan medeltid o internetexplotionen samma tidsålder. Om det nu är det så har vi i alla fall gått in i en ny epok.
Nutid är enl det jag Googlat fram 1500-tal o framåt. Sedan är inte specifika årtal så viktiga.
Det är detta jag funderar på. Vi har sedan -95 genomgått en stor förändring i inte bara hur vi komunicerar utan även hur vi lever med just internet.
Detta gör att jag känner att vi har gått in i en ny tidsålder o som jag skrivit tidigare. Människor i en viss tidsålder har inte varit medvetna om den tidsålder de lever i.
Självklart lever vi i tidsåldern, nutid. Det kommer mänskligheten göra för alltid.

Mina tankar är just årtalen för nutiden. I dag så börjar nutiden runt 1500. Det är detta som man kan fundera på. Mina tankar säger att vi lever i nutid. Men för mig känns det som att perioden 1500, då medeltiden slutade o fram till exempelvis 1995 numer är en gammal epok eller till o med en gammal tidsålder.
Jag lade tråden i historia just för detta då nutid inte kan räknas som historia.
För ingen som är medelålders i dag kan förneka att vi, radikalt har förändrat våra liv.
Själv är jag nyss hemkommen efter en tur med droskan o under denna färd, dragen av 250 hästar så fick jag notifikationer i infotatmentsystemet om att min syster, med familj är på Kolmården.
Ständigt uppkopplad.
Man brukar i och för sig dela upp tidsåldern "modern tid" i flera mindre delar. Bara här i Sverige talar vi om Vasa-tid, karolinsk tid, frihetstid, gustaviansk tid o.s.v. Och när det gäller tiden efter 1914, så är det nästan möjligt att se varje nytt årtionde som en egen speciell period. Så snabbt gick förändringarna på bara ett sekel.
Citera
2017-06-18, 15:02
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jo.
Det jag säger är att för mig är inte perioden mellan medeltid o internetexplotionen samma tidsålder. Om det nu är det så har vi i alla fall gått in i en ny epok.
Nutid är enl det jag Googlat fram 1500-tal o framåt. Sedan är inte specifika årtal så viktiga.
Det är detta jag funderar på. Vi har sedan -95 genomgått en stor förändring i inte bara hur vi komunicerar utan även hur vi lever med just internet.
Detta gör att jag känner att vi har gått in i en ny tidsålder o som jag skrivit tidigare. Människor i en viss tidsålder har inte varit medvetna om den tidsålder de lever i.
Självklart lever vi i tidsåldern, nutid. Det kommer mänskligheten göra för alltid.

Mina tankar är just årtalen för nutiden. I dag så börjar nutiden runt 1500. Det är detta som man kan fundera på. Mina tankar säger att vi lever i nutid. Men för mig känns det som att perioden 1500, då medeltiden slutade o fram till exempelvis 1995 numer är en gammal epok eller till o med en gammal tidsålder.
Jag lade tråden i historia just för detta då nutid inte kan räknas som historia.
För ingen som är medelålders i dag kan förneka att vi, radikalt har förändrat våra liv.
Själv är jag nyss hemkommen efter en tur med droskan o under denna färd, dragen av 250 hästar så fick jag notifikationer i infotatmentsystemet om att min syster, med familj är på Kolmården.
Ständigt uppkopplad.
Du lever ju i "elektricitetens tidsålder."

Även internet är en konsekvens av elektriciteten.
Liksom datorer, som internet är beroende av.

Utan elektricitet - ingen direktkommunikation med din syster i hästvagnen.

Dvs är det då inte mer rättvisande att tala om "elektricitetens tidsålder", än att bara plocka ut en av dess konsekvenser som du gör?
Citera
2017-06-18, 16:42
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Medeltiden betecknar i den större delen av Europa tiden mellan Romarrikets fall (år 476) och renässansen (1400-talet). Och det är inte alls av en ren slump, som de brytpunkterna har valts ut som början respektive slutet på en hel tidsålder. Det skedde en del kulturella förändringar i Europa efter Romarrikets fall. Städerna hade vuxit och frodats under antiken, men nu förföll de. Kyrkan fick mer och mer makt. Riddarkulturen uppstod. Och på samma sätt kom det kulturella förändringar ca 1000 år senare. Konst och vetenskap fick ett uppsving. Krutet infördes. Tryckkonsten och reformationen kom.

Alltså njae. Idén om romarrikets dramatiska fall har varit slagpåse i ett halvsekel nu - en ledande teori har varit att det inte föll alls eftersom inget egentligen hände! Man har faktiskt kritiserat detta så länge att det börjat svänga åt andra hållet igen, men det är hursomhelst en händelse som har ifrågasatts kraftigt.

Inte heller de andra händelserna du nämner är så mycket att hänga i periodiseringsjulgranen. Riddarkulturen brukar dateras till 1100-talet, alltså 600 år (!) efter medeltidens början, och krutvapen började användas i hyfsad skala redan på 1300-talet i Europa.

Nu menar jag inte att vi måste kasta ut medeltiden och istället införa riddartiden 1100-1300 följt av tidiga krutepoken 1300-1450, men det är uppenbart att det som ses som "naturliga" hållpunkter inte alls är det. Man skulle lika gärna kunna låta medeltiden ta slut i och med digerdörden, till exempel. Objektivt sett vore det förmodligen det bästa med tanke på vilken megahändelse det var. Och varför inte låta den börja med Karl den store 768 eller 800?

Citat:
Även i nordiskt hänseende finns det anledningar till att medeltiden anses ha börjat och slutat när den gjorde. Den började någon gång på 1000-talet genom att även vi blev kristna och en del av Europa. Och sedan tog den väl slut på 1500-talet, när hela projektet med Kalmarunionen gick i kras och reformationen kom.

Religion som periodiseringsvillkor känns helknasigt om du frågar mig. Och Kalmarunionen? Den tog slut 50 år efter att portugiserna seglade runt Afrika och Columbus nådde Amerika, vilket känns ungefär lika medeltida som....tja....inte alls.

Jag raljerar, men poängen är att vi gärna rationaliserar objektivt sett dåliga idéer för att vi är vana vid dem. Det finns så mycket fakta att man alltid kan välja nåt som passar, men sett till helheten är medeltiden 500-1500 eller 1000-1500 helt klart inget man skulle skapat utifrån dagens kunskapsläge.

Citat:
Det är mer den svenska medeltiden som var kort då vi var isolerade fram till vikingarnas härjningar.

Modern forskning ger ett rungande nej på den punkten. Vendeltiden är på väg att slås ihop med vikingatiden, och bevisen för flitiga kontakter redan under romarriket (i den mån det existerade, se ovan) är numera solida.
Citera
2017-06-18, 17:40
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Alltså njae. Idén om romarrikets dramatiska fall har varit slagpåse i ett halvsekel nu - en ledande teori har varit att det inte föll alls eftersom inget egentligen hände! Man har faktiskt kritiserat detta så länge att det börjat svänga åt andra hållet igen, men det är hursomhelst en händelse som har ifrågasatts kraftigt.
Det beror på vad du menar med att "inget hände". Visst, det spelade nog ingen roll för människor i rikets utkanter vem som satt på tronen i Rom. Men det var vid den här tiden, som alla de germanska folkstammarna tog över olika provinser från romare: vandaler i norra Afrika, franker i Gallien, västgoter i Spanien, östgoter i Italien, anglare och saxare i Britannien. Dessutom var det väl också så att städerna började krympa och slaveriet försvinna?

Citat:
Inte heller de andra händelserna du nämner är så mycket att hänga i periodiseringsjulgranen. Riddarkulturen brukar dateras till 1100-talet, alltså 600 år (!) efter medeltidens början, och krutvapen började användas i hyfsad skala redan på 1300-talet i Europa.
Nu känner jag att inte är någon expert på frågan, men fanns det verkligen inga riddare före 1100-talet? Det måste jag nog dubbelkolla... Men du har rätt i att det kan vara svårt att sätta ett exakt årtal på saker och ting. Jag har dock för mig att det var först på 1400-talet, som riddarna fick börja fasas ut på grund av att krutet kom och gjorde dem förlegade.

Citat:
Nu menar jag inte att vi måste kasta ut medeltiden och istället införa riddartiden 1100-1300 följt av tidiga krutepoken 1300-1450, men det är uppenbart att det som ses som "naturliga" hållpunkter inte alls är det. Man skulle lika gärna kunna låta medeltiden ta slut i och med digerdöden, till exempel. Objektivt sett vore det förmodligen det bästa med tanke på vilken megahändelse det var. Och varför inte låta den börja med Karl den store 768 eller 800?
Man brukar ju dela upp medeltiden i olika epoker. Digerdöden brukar till exempel räknas som brytpunkten mellan högmedeltid och senmedeltid.

Citat:
Religion som periodiseringsvillkor känns helknasigt om du frågar mig.
Varför det?

Citat:
Och Kalmarunionen? Den tog slut 50 år efter att portugiserna seglade runt Afrika och Columbus nådde Amerika, vilket känns ungefär lika medeltida som....tja....inte alls.
Medeltiden varade typ sjuttio-åttio år längre här i Norden än i södra Europa.
Citera
2017-06-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du lever ju i "elektricitetens tidsålder."

Även internet är en konsekvens av elektriciteten.
Liksom datorer, som internet är beroende av.

Utan elektricitet - ingen direktkommunikation med din syster i hästvagnen.

Dvs är det då inte mer rättvisande att tala om "elektricitetens tidsålder", än att bara plocka ut en av dess konsekvenser som du gör?
Det köper jag. Men då är elektricetetens ålder en epok då vi fortfarande lever i nutiden. Nutiden är tidsåldern som startade när medeltiden tog slut.
Vi verkar vara överens om vår nuvarande tidsålder. Men det är inte historikerna.
Så, oavsett vad du vill kalla vår nuvarande tidsålder så är den nutid. Min fundering handlar om när denna nutid började o vad vi i så fall sak döpa den förra till? Den som började runt 1500.
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Man brukar i och för sig dela upp tidsåldern "modern tid" i flera mindre delar. Bara här i Sverige talar vi om Vasa-tid, karolinsk tid, frihetstid, gustaviansk tid o.s.v. Och när det gäller tiden efter 1914, så är det nästan möjligt att se varje nytt årtionde som en egen speciell period. Så snabbt gick förändringarna på bara ett sekel.
Det är detta som är epoker om mina googlingar är rätt.
Enl dessa är en epok en del av en tidsålder. Lite en del av mina frågeställning. Är vi inne i en ny tidsålder eller bara en epok?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in