Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-18, 11:34
  #13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
I den prisklassen är det meningslöst att tipsa om specifika märken och modeller, det handlar bara om att hitta en bil som är i så bra skick som möjligt. För 20 000 kr så handlar det undantagslöst om gamla bilar och på gamla bilar så börjar saker och ting gå sönder oavsett hur bra kvalitet det är på märket.

Ska det vara ekonomiskt så är det i princip alltid billigare med mindre och motorsvagare bilar. Leta efter en bil med få ägare och så låga mil som möjligt. Ledordet är tråkigt: En perfekt bil ur ekonomisk synpunkt är en bil utan häftig extrautrustning, som ägts av en pensionär som kört ganska lite och alltid sett till att göra servicen i god tid.

Nyare bilar är nästan alltid säkrare, vilket är en viktig aspekt. En modernare småbil är i de flesta lägen säkrare än en 10 år äldre stor bil.

Edit: Sen beror det på hur mycket du kan och vill skruva själv också. En äldre Volvo kan bli extremt billig i drift eftersom nästan allt går att reparera själv, så är ju inte fallet med en modernare bil. Billiga bilar har ju i de flesta fall gått rätt långt och börjar bli till åren, vilket innebär att mycket kommer behöva bytas förr eller senare.
Håller med om att det inte går att säga vilket specifikt märks som är bäst, det är skicket som är helt avgörande.

Tyvärr är det väl så att den som står inför sitt första bilköp och frågar efter råd på ett forum inte har kunskapen att avgöra vad som är bra och dåligt och vad man ska titta på. Många kanske tycker att "fint skick" är en rekondad inredning, att balkarna är som kex och att växellådan är oljig är inget man ens funderar på.

Volvo-myten håller i sig än. Visst, det finns delar att få tag i och många har kunskapen om hur man mekar med dem, men Volvo är inte mer lättskruvad än någon annan bil i samma årsklass. Olika märken har olika lösningar, och det är helt beroende på vad man lärt sig som gör det lätt eller svårt. Franska bilar har lite udda lösningar tycker vi i Sverige, men om en fransk mekaniker som skruvat Peugeot i hela sitt liv ska skruva Volvo, så kommer han säkert att tycka att den är svårare att skruva med, beroende på att han saknar kunskapen om just det märket.
Citera
2017-06-18, 15:08
  #14
Medlem
Mina personliga åsikter:

-I den prisklassen är skicket viktigare än fabrikatet.

-Jag skulle köpa svenskt eller tyskt. Undvika franska bilar pga. ofta låg kvalitet. Undvika japanska bilar pga. rost och svårare/dyrare med reservdelar.

-Titta efter en som är hyfsat nybesiktigad.

-Lägg hellre på någon tusing för ett fint exemplar.

-Diesel känns ganska onödigt om du inte kör flera tusen mil per år. Betydligt dyrare att reparera men drar förstås mindre.
Citera
2017-06-18, 15:33
  #15
Medlem
miklons avatar
Äldre dieselbilar är dessutom ofta väldigt dyra att skatta, ännu ett skäl att undvika diesel alltså. Dessutom innebär det att äldre dieselbilar nästan alltid har gått väldigt långa sträckor eftersom det bara är för långpendlare och tjänstebilsägare som det är motiverat att betala hög skatt. Och även om motorerna håller för det så sliter långa sträckor på hjulupphängning och annat.

Däremot så håller jag inte med om franska bilar. Fransmännen hade en period av outhärdligt dålig kvalitet i många bilar, men det gällde övriga europeiska märken också (kanske inte premiummärkena) och det är ganska länge sen nu. Franska bilar från slutet av 90-talet och framåt har bra rostskydd och är rätt pålitliga maskinellt (särskilt Peugeot och Citroën). Sen har de lite racklig kvalitet på detaljfinishen och brottas med en del elfel, men det är inte avgörande i den här prisklassen. Sen bör man ju välja en så enkel modell som möjligt eftersom diverse extrafinesser alltid är det som ger sig först.

Franska bilars dåliga rykte kan faktiskt vara en fördel, eftersom det drar ner priserna. Folk betalar överpriser för VW och Toyota i uselt skick, samtidigt som man kan hitta en betydligt nyare fransk bil för samma peng.

Som sagt, skick och låga mil är A och O.
Citera
2017-06-18, 16:43
  #16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
I den prisklassen är det meningslöst att tipsa om specifika märken och modeller, det handlar bara om att hitta en bil som är i så bra skick som möjligt. För 20 000 kr så handlar det undantagslöst om gamla bilar och på gamla bilar så börjar saker och ting gå sönder oavsett hur bra kvalitet det är på märket.

Ska det vara ekonomiskt så är det i princip alltid billigare med mindre och motorsvagare bilar. Leta efter en bil med få ägare och så låga mil som möjligt. Ledordet är tråkigt: En perfekt bil ur ekonomisk synpunkt är en bil utan häftig extrautrustning, som ägts av en pensionär som kört ganska lite och alltid sett till att göra servicen i god tid.

Nyare bilar är nästan alltid säkrare, vilket är en viktig aspekt. En modernare småbil är i de flesta lägen säkrare än en 10 år äldre stor bil.

Edit: Sen beror det på hur mycket du kan och vill skruva själv också. En äldre Volvo kan bli extremt billig i drift eftersom nästan allt går att reparera själv, så är ju inte fallet med en modernare bil. Billiga bilar har ju i de flesta fall gått rätt långt och börjar bli till åren, vilket innebär att mycket kommer behöva bytas förr eller senare.

Jag hade nog satsat på en mindre enklare bil, gärna en Japan. Toyota tycker jag om. Pålitliga och driftsäkra, men som sagt man får kolla rost och sådant. Men det får man ju i o f göra med alla bilar i den prisklassen.

Det jag dock vidhåller är att man bör hålla sig i från gamla premiumbilar, typ BMW, MB Audi, m fl. Dels kostar de fläsk att försäkra om du nu ska ha mer än trafik, sen så är det ju som så att att ju mer skit som är i en bil, desto mer kommer förr eller senare krångla, och det kommer bli DYRT! Så just därför, keep it simple!

Många unga verkar tro att man är en fjant om man kör omkring i en Yaris eller Corolla, men den riktiga fjanten är den som har en lyxutrustad BMW som gått 35.000 mil och är gammal. Dels kostar den fläsk att tanka o köra, dels extremt dyrt att laga. Skulle själv föredra en bil som är enkel och rullar än en nedkörd kebabracer.
Citera
2017-06-18, 16:56
  #17
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag hade nog satsat på en mindre enklare bil, gärna en Japan. Toyota tycker jag om. Pålitliga och driftsäkra, men som sagt man får kolla rost och sådant. Men det får man ju i o f göra med alla bilar i den prisklassen.

Det jag dock vidhåller är att man bör hålla sig i från gamla premiumbilar, typ BMW, MB Audi, m fl. Dels kostar de fläsk att försäkra om du nu ska ha mer än trafik, sen så är det ju som så att att ju mer skit som är i en bil, desto mer kommer förr eller senare krångla, och det kommer bli DYRT! Så just därför, keep it simple!

Många unga verkar tro att man är en fjant om man kör omkring i en Yaris eller Corolla, men den riktiga fjanten är den som har en lyxutrustad BMW som gått 35.000 mil och är gammal. Dels kostar den fläsk att tanka o köra, dels extremt dyrt att laga. Skulle själv föredra en bil som är enkel och rullar än en nedkörd kebabracer.

Just Toyota ligger dock väldigt högt i pris på grund av sitt rykte. Vet inte hur mycket vettigt det finns för 20 000 kr.
Citera
2017-06-18, 16:59
  #18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Just Toyota ligger dock väldigt högt i pris på grund av sitt rykte. Vet inte hur mycket vettigt det finns för 20 000 kr.
Ja, du har helt rätt. Det är nog inte omöjligt att hitta något, men man får nog leta. Men annars kan ju tänka mig andra enkla bilar, gärna asiater.
Citera
2017-06-19, 02:59
  #19
Medlem
XGPs avatar
Tack så mycket för alla tips och råd hittills!
Citat:
Ursprungligen postat av Johansandell456
Vill du ha kvalitet och inga problem ska du välja en Volvo V50 d5 (diesel ) automat lådan
Den bilen spränger dock min budget på 20 tusen kronor. Det finns ett par exemplar på Blocket för 30 till 40 tusen kronor. Möjligtvis hade jag lagt de pengarna ifall det visade sig vara mycket mer ekonomiskt, inom en inte alltför lång tidsram, än det vore att köpa en hälften så dyr bil.

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Edit: Sen beror det på hur mycket du kan och vill skruva själv också. En äldre Volvo kan bli extremt billig i drift eftersom nästan allt går att reparera själv, så är ju inte fallet med en modernare bil. Billiga bilar har ju i de flesta fall gått rätt långt och börjar bli till åren, vilket innebär att mycket kommer behöva bytas förr eller senare.
Jag reparerar gärna bilen själv då jag är van vid hantverksarbete. Däremot har jag enbart arbetat med borttagning av rost och målning när det kommer till bilar. Att lägga mig under en bil och smutsa ner mig fullständigt skulle inte vara några problem ifall jag vet vad jag sysslar med.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tyvärr är det väl så att den som står inför sitt första bilköp och frågar efter råd på ett forum inte har kunskapen att avgöra vad som är bra och dåligt och vad man ska titta på. Många kanske tycker att "fint skick" är en rekondad inredning, att balkarna är som kex och att växellådan är oljig är inget man ens funderar på.
Jag kan inte särskilt mycket om bilar men vid ett köp skulle jag i alla fall gå igenom en lista över vad man bör iaktta.

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Däremot så håller jag inte med om franska bilar. Fransmännen hade en period av outhärdligt dålig kvalitet i många bilar, men det gällde övriga europeiska märken också (kanske inte premiummärkena) och det är ganska länge sen nu. Franska bilar från slutet av 90-talet och framåt har bra rostskydd och är rätt pålitliga maskinellt (särskilt Peugeot och Citroën). Sen har de lite racklig kvalitet på detaljfinishen och brottas med en del elfel, men det är inte avgörande i den här prisklassen. Sen bör man ju välja en så enkel modell som möjligt eftersom diverse extrafinesser alltid är det som ger sig först.

Franska bilars dåliga rykte kan faktiskt vara en fördel, eftersom det drar ner priserna. Folk betalar överpriser för VW och Toyota i uselt skick, samtidigt som man kan hitta en betydligt nyare fransk bil för samma peng.

Som sagt, skick och låga mil är A och O.
Vad sägs om denna?: https://www.blocket.se/vasternorrlan...3.htm?ca=4&w=3

Renault 5 TXE från 1989 med 8970 mil för 9 tusen kronor. Besiktning gjordes för 4 månader sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Äldre dieselbilar är dessutom ofta väldigt dyra att skatta, ännu ett skäl att undvika diesel alltså. Dessutom innebär det att äldre dieselbilar nästan alltid har gått väldigt långa sträckor eftersom det bara är för långpendlare och tjänstebilsägare som det är motiverat att betala hög skatt. Och även om motorerna håller för det så sliter långa sträckor på hjulupphängning och annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
-Diesel känns ganska onödigt om du inte kör flera tusen mil per år. Betydligt dyrare att reparera men drar förstås mindre.
I en annan tråd rekommenderade någon en skattebefriad dieseldriven Mercedes w123 eller w124. Vad tycker ni om det?
Citera
2017-07-05, 18:09
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP

Renault 5 TXE från 1989 med 8970 mil för 9 tusen kronor. Besiktning gjordes för 4 månader sedan.

I en annan tråd rekommenderade någon en skattebefriad dieseldriven Mercedes w123 eller w124. Vad tycker ni om det?


Sorry. Såg dina frågor först nu....

Jag har dålig erfarenhet av franska bilar, så vad gäller Renaulten passar jag.

Mercedesarna är mycket bra bilar, men ofta har dom gått långt på våra fina nysaltade vägar så kolla efter rost.
Gamla dieslar har ofta dålig värme också. Kan vara bra att veta om du ska anvämda bilen på vintern. Personligen hade jag valt en besinare.
Citera
2017-07-10, 21:32
  #21
Medlem
QyzMans avatar
Om du tänkt skruva själv i bilen kan ett tipps vara att se över vilka kontakter du har. Jag har lätt att fixa grejer till äldre volvo (kring 60-talet) och mercor, men köper jag en Renault får jag köpa alla delar nya och dyra. Överlag är populärare bilar enklare att hitta delar till ex volvo Mercedes osv.

Vad gäller märken lite så får du välja lite. Om de ska vara lättskruvat lätt att få tag på delar osv men många gånger hårt använda ska du välja typ volvo eller Mercedes. Däremot om du vill ha en billig bil som har hög kvalité och driftsäkerhet så ska du nog kolla japanskt som toyota och honda.

En till grej man ej bör glömma är att en gammal bil blir mer lättskruvad, men då är allt äldre(gummi slits osv)

I din prisklass bör du mer se vilken bil du får tag på altså skick och vem som säljer osv, istället för att sikta in dig på någon speciell modell. Bästa är om du hittar bilen och säljaren innan bilen läggs ut på annons, då blir priset oftast bäst. När du hittat en intressant bil läs så mycket du kan om den, kolla köpråd och vanliga fel. Bli inte heller allt för fast vid den, de finns alltid fler bilar
Citera
2017-07-12, 02:09
  #22
Medlem
Var en man och köp SAAB.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback