Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-17, 20:35
  #1
Avstängd
https://www.nytimes.com/2017/06/16/u...nrad-roy.html?

Citat:
TAUNTON, Mass. — For a case that had played out in thousands of text messages, what made Michelle Carter’s behavior a crime, a judge concluded, came in a single phone call. Just as her friend Conrad Roy III stepped out of the truck he had filled with lethal fumes, Ms. Carter told him over the phone to get back in the cab and then listened to him die without trying to help him.

Citat:
That command, and Ms. Carter’s failure to help, said Judge Lawrence Moniz of Bristol County Juvenile Court, made her guilty of involuntary manslaughter in a case that had consumed New England, left two families destroyed and raised questions about the scope of legal responsibility. Ms. Carter, now 20, is to be sentenced Aug. 3 and faces up to 20 years in prison.

The judge’s decision, handed down on Friday, stunned many legal experts with its conclusion that words alone could cause a suicide.

Citat:
“This is saying that what she did is killing him, that her words literally killed him, that the murder weapon here was her words,” said Matthew Segal, a lawyer with the American Civil Liberties Union of Massachusetts, which raised concerns about the case to the state’s highest court. “That is a drastic expansion of criminal law in Massachusetts.”

Citat:
“Will the next case be a Facebook posting in which someone is encouraged to commit a crime?” Nancy Gertner, a former federal judge and Harvard Law professor, asked. “This puts all the things that you say in the mix of criminal responsibility.”

Citat:
For all the scrutiny during the trial of their texts, the judge based his guilty verdict on a phone conversation.

Vad säger dom legala experterna på Flashback?
Är det här 'Jurisprudence'?

Har tjejen verkligen begått ett brott?
Citera
2017-06-17, 20:46
  #2
Medlem
gurkmajjas avatar
Vi får väl se vad Supreme court säger. Nu är jag ingen expert på anerikansk rätt eller dess rättsväsende men i Sverige hade ju detta gått till HD ganska tveklöst. Dock fungerar som bekant systemet annorlunda i USA.

Har hon begått ett brott? Ptja, första instans anser ju uppenbarligen det. Även i Sverige hamnar ju lägre instanser i tolkningsproblem men här får inte domstolen tolkningsvis utvidga straffbud. Hur det är i USA med just den saken är jag inte säker på.
Citera
2017-06-17, 20:55
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Vi får väl se vad Supreme court säger. Nu är jag ingen expert på anerikansk rätt eller dess rättsväsende men i Sverige hade ju detta gått till HD ganska tveklöst. Dock fungerar som bekant systemet annorlunda i USA.

Har hon begått ett brott? Ptja, första instans anser ju uppenbarligen det. Även i Sverige hamnar ju lägre instanser i tolkningsproblem men här får inte domstolen tolkningsvis utvidga straffbud. Hur det är i USA med just den saken är jag inte säker på.

Nu sa tjejen till honom att kliva in i bilen igen i samtalet enligt utsago. Men det samtelet finns inte dokumenterat/inspelat.
Mycket tvivelaktiga bevis imho.
Han hade försökt begå självmord flera gånger innan.

Citat:
Once Mr. Roy drove his truck to a remote spot at a Kmart parking lot, the two ceased texting and instead talked on their cellphones. When Mr. Roy, with fumes gathering in the cab of his truck, apparently had a change of heart and stepped out, the judge said, Ms. Carter told him to get back in, fully knowing “his ambiguities, his fears, his concerns.”

“This court finds,” the judge added, “that instructing Mr. Roy to get back in the truck constituted wanton and reckless conduct.”

But the phone conversation was not recorded, and the only evidence of its content came three months after the suicide in a text from Ms. Carter to a friend.
__________________
Senast redigerad av Hynityou 2017-06-17 kl. 21:01.
Citera
2017-06-17, 21:03
  #4
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hynityou
Nu sa tjejen till honom att kliva in i bilen igen i samtalet enligt utsago. Men det samtalet finns inte dokumenterat/inspelat.
Mycket tvivelaktiga bevis imho.
Han hade försökt begå självmord flera gånger innan.
Vi måste hålla isär bevisfrågor och rättsfrågor. Annars blir det rörigt.

Bevisftågan är av mindre intresse, juridiskt. Den är s a s vad den är.

Rättsfrågan däremot handlar ju närmast om domvilla. Har domstolen s a s haft rätt att döma som de gjort eller strider domen mot någon rättsprincip eller motsvarande?
Citera
2017-06-17, 21:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Vi får väl se vad Supreme court säger. Nu är jag ingen expert på anerikansk rätt eller dess rättsväsende men i Sverige hade ju detta gått till HD ganska tveklöst. Dock fungerar som bekant systemet annorlunda i USA.


Nej, det kommer säkerligen inte Supreme Court of US att ta upp då det är ett delstatligt brott. Ca 90 procent av alla som sitter i fängelse i USA är dömda av någon delstat. Och fallet har redan varit upp in högsta instansen i Massachusetts.

"Reddington predicted that an appeal will be an “uphill battle” because the state’s highest court has already ruled that Carter was “virtually” if not “physically” present at her boyfriend’s suicide through her text messages and phone calls."

http://nypost.com/2017/06/16/suicide...ramifications/
Citera
2017-06-17, 21:35
  #6
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Baruch
Nej, det kommer säkerligen inte Supreme Court of US att ta upp då det är ett delstatligt brott. Ca 90 procent av alla som sitter i fängelse i USA är dömda av någon delstat. Och fallet har redan varit upp in högsta instansen i Massachusetts.

"Reddington predicted that an appeal will be an “uphill battle” because the state’s highest court has already ruled that Carter was “virtually” if not “physically” present at her boyfriend’s suicide through her text messages and phone calls."

http://nypost.com/2017/06/16/suicide...ramifications/
Befarade det. Och då får väl konstateras att det enligt gällande rätt i Massachusetts var ett brott.
Citera
2017-06-18, 08:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Jag vill att detta ska vara ett brott.

Jag (och förmodligen större delen av samhället) håller nog med om att det är rätt att hon döms.

Om det inte är ett brott, gör det då till ett brott.


Låter moraliskt och samvetsmässigt omöjligt att detta inte skulle vara ett brott.
Det kan helt enkelt inte vara ok, att peppa människor som mår dåligt att begå självmord, men det skulle vara intressant med ett klarläggande hur juridiken ser ut.
Citera
2017-06-18, 09:41
  #8
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Låter moraliskt och samvetsmässigt omöjligt att detta inte skulle vara ett brott.
Det kan helt enkelt inte vara ok, att peppa människor som mår dåligt att begå självmord, men det skulle vara intressant med ett klarläggande hur juridiken ser ut.
Jag håller med dig, hon har ju coached mannen till att fullborda självmordet + att hon var fullt medveten om hans psykiska status. Hon hör verkligen hemma bakom galler.

Men, intressant är var gränsen kan dras? Jag behöver inte gå längre än till mig själv, vem har inte klämt ur sig typ "gå och häng dig", "stick och brinn", etc. under en diskussion?
Och så går fanskapet och hänger sig eller häller bensin över sig.......

Nej, jag tror inte att ett sådant yttrande skulle vara straffbart. Men, var går gränsen?
Citera
2017-06-18, 09:44
  #9
Medlem
BoISarens avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-06-18, 12:04
  #10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag håller med dig, hon har ju coached mannen till att fullborda självmordet + att hon var fullt medveten om hans psykiska status. Hon hör verkligen hemma bakom galler.

Men, intressant är var gränsen kan dras? Jag behöver inte gå längre än till mig själv, vem har inte klämt ur sig typ "gå och häng dig", "stick och brinn", etc. under en diskussion?
Och så går fanskapet och hänger sig eller häller bensin över sig.......

Nej, jag tror inte att ett sådant yttrande skulle vara straffbart. Men, var går gränsen?

Man slutade ju en gång i tiden att se självmord som ett brott, men det verkar svårt att koppla det till att medhjälp eller uppmuntran till självmord inte heller är ett brott, vilket borde vara logiskt. För problemet är ju att självmord inte med nödvändighet måste ses som en oönskad handling och sämre handling än alternativet, även om många personer intuitivt anser det.

Om nu mannen här ansåg att att självmord var hans bästa alternativ och att det råder osäkerhet om dét var det eller inte, så är det ju inte heller nödvändigtvis en dålig handling att stödja honom i det.

Vidare är det väl tveksamt inte bara principiellt rättsligt universellt givet förutsättningarna utan det verkar röra sig om en dom som är tveksam utifrån gällande lagar i USA oavsett. Det har ju vissa experter kommenterat också. Var det verkligen kvinnans uppmaningar som fick honom att begå handlingen och har domaren helt enkelt tagit en genväg genom den bevisbördan?
Citera
2017-06-18, 12:12
  #11
Medlem
Xer0s avatar
Hur var historien? Han hotade med självmord om han inte fick träffa henne?
Efter 5 gånger av hot bad hon honom att sluta vara en pussy och ta sitt jävka liv, villket han gjorde?
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-18 kl. 12:18.
Citera
2017-06-18, 14:52
  #12
Medlem
Zaedrewss avatar
Tyckte det var bra att hon blev fälld. Det man nu bör beakta där är att hon nu ville ha sympati från det "coola" gänget och hade innan killen var död sagt att han är försvunnen och det är så synd om henne. Sedan när han nu faktiskt tvekade om att ta sitt liv och gick ut ur bilen sa hon tydligt Gå in igen!. Det kan inte bli mer uppenbart att hon nu drev han till självmord med då också tydliga instruktioner om vad göra. Man kan liksom inte jämnt och ständigt säga att detta är ett fritt val. Utan hennes medverkan hade han nu aldrig begått självmord så enkelt är det ju.

Något vidare straff lär det nu inte bli då hon var 17 år. Förmodligen inte någon tid alls i fängelse utan bara villkorligt. Men det är ju ändå en bra signal att detta nu inte är accepterat.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2017-06-18 kl. 14:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback