Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-17, 20:02
  #1
Medlem
Everything-Matterss avatar
Jag brukar dricka några 7or cider att bli full på. Jag undrar om jag istället dricker vin eller t ex whiskey och dricker mig lika full som när jag dricker cider, känns det likadant eller blir fyllorna annorlunda beroende på vad man dricker?
2017-06-17, 20:17
  #2
Medlem
Watumeennes avatar
Ruset är väl detsamma, men slår på olika hårt och håller i sig olika länge. Sedan beror det mer på hur man mår i övrigt och om man ätit innan samt är hydrerad. Sedan dricker man olika sorts alkohol olika.
2017-06-17, 20:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everything-Matters
Jag brukar dricka några 7or cider att bli full på. Jag undrar om jag istället dricker vin eller t ex whiskey och dricker mig lika full som när jag dricker cider, känns det likadant eller blir fyllorna annorlunda beroende på vad man dricker?
Du kan blanda öl och vin, likaledes sprit och vin eller öl, men aldrig alla tre.
2017-06-17, 20:21
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Var väldigt väldigt länge sedan jag drack mig "full" och dom gångerna senast jag gjorde det så vart det öl...

Men jag skulle vilja påstå att en "sprit" fylla är inte samma som en ölfylla... eller en vinfylla...
Dock inte när man druckit så mycket att man är riktigt plakat... då finns det ingen riktigt skillnad tycker jag... Men spritfylla går snabbt... slårt hårt... och har en liten men naggande god "topp".
Vin för mig blev liten annan "kurva"... slog inte lika stenhårt, hade ingen heller riktigt topp..

Öl tar lång tid, pissa mycket men mycket mer njutbar och kontrollerad (för min del :-)... Finns ingen riktigt "topp" dock... bara ett långsamt njutande :-)
2017-06-17, 20:27
  #5
Medlem
Sqrbankens avatar
Inbillar mig att sprit och bubbel gör mig aggressivare. Rödtjut gör mig magiskt bakfull.

Nej öl, öl är bäst.
2017-06-17, 20:45
  #6
Medlem
Bluebeast72s avatar
Det kan du ge dig fan på.


Eldvatten, whiskey ger ren fin fylla


Brännvinet, explorer vodka osv är lömskt, snefylla kan ingå

öl är bäst

vin funkar men bakis varning


Konjak är fint, rent o inte dålig dan efter
2017-06-17, 20:54
  #7
Medlem
Öl= tröttfylla + jättebakis
Vin= lagomfylla + lite bakis
Sprit= kul fylla, inget bakis
2017-06-17, 20:55
  #8
Medlem
Är inte alkoholen likadan i grunden? Jag menar det är väl en etanol molekyl som åker runt i kroppen. Enda anledningen till att det kan kännas olika är väl för att du får ju i dig väldigt olika mycket alkohol på ett glas öl eller ett glas vodka. Konjak och liknande brukar man ju inte heller hälla i sig.
Och enda anledningen att man inte ska blanda spritsorter har jag blivit lärd är för att då dricker man sammantaget mer.
2017-06-17, 21:56
  #9
Medlem
Tycker jag att jag själv har märkt öl ger en stadig fylla som man inte nyktrar till på i det första taget. sprit kan jag bli kalas på sen så går ruset ur mig efter nån timme. Vin brukar jag bli ganska kalas på fort men det kan bero på att det ofta är så "lätt" att dricka. Föredrar öl mest då vet jag exakt vad jag tål..
2017-06-17, 22:50
  #10
Medlem
Klart svaret rent generellt är att fyllan blir olika av olika typer av drycker för att de innehåller olika mängd alkohol. Skulle man dricka exakt samma mängd alkohol under exakt samma förhållanden under exakt samma tid borde fyllan bli densamma. Däremot är jag relativt övertygad om att en hel del andra faktorer spelar in. Dricker man mycket av samma sak blir man mer tolerant mot just det.

Tänker till exempel att de flesta som dricker öl för det mesta och sen drar en vinfylla upplever att vinet slår hårdare. Antingen om det beror på att vinet är starkare samtidigt som det dricks lika fort som öl eller om det faktiskt är så att kroppen svarar olika på olika drycker. Jag själv som varit aktivt gällande självkokt sprit upplever en ganska markant skillnad när jag dricker min egen sprit tillsammans med någon som i annat fall är tålig men som inte är van vid just den spriten.
2017-06-17, 22:56
  #11
Medlem
stahlhelm1916s avatar
jag har ju dock hört att man inte ska blanda, så, blanda inte.
2017-06-18, 00:35
  #12
Medlem
Väldigt individuellt, själv har man dom absolut bästa, roligaste och "jämnaste" fyllorna på vin, dagen efter är dock djävulsk.. Spritfyllor brukar leda till en rejäl peak som avtar lika fort som den kom men en rätt behaglig dagen efter.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback