Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-17, 18:27
  #1
Medlem
Fladerlappens avatar
Hej!

Blev långt, gjorde kortfattad sammanfattning längst ner

Jag har ett stort ett trägarage som behöver målas om då färgen börjat flagna. Tidigare ägare drog på akrylfärg 2010 och skrapade då inte bort tidigare färg. Så det är jävla massa färg och flaggningar. Orginalfärg vettefan om den är oljebaserad eller gjord på havreflarn.

Har kört värmepicka och skrapa som brukligt och det går fruktansvärt långsamt. Viss färg släpper inte alls.
Hade inte varit problem om det var en bod men detta garage skulle ta mig ungefär 200 arbetstimmar.

Några tips?
Har provat de vanliga, kemikalier, skrapning, värmepistol, skrikit svordomar, slipmaskin etc.

Har kikat runt lite och hittat sodablästring som verkar skonsamt mot trä. Är det något?

Mina blästningskunskaper är inte på topp, skulle inte kunna sandblästra trä utan att klanta till det. Dock kört fälgar och dylikt.

Kortfattat; stort garage med seg gammal färg. Vanliga metoder tar extremt lång tid, kan soda blästring vara alternativ?
__________________
Senast redigerad av Fladerlappen 2017-06-17 kl. 18:29.
Citera
2017-06-17, 19:42
  #2
Medlem
En bandslip eller tre fattiga polacker?
Läste om någon som använde infravärme för att ta bort gammal färg. Kommer inte ihåg vilken tidning men det var denna månad.
Citera
2017-06-17, 19:57
  #3
Medlem
Högtryck?
Fast då måste det torka ordentligt innan ny färg.
Citera
2017-06-17, 19:58
  #4
Medlem
Behövs inte mkt, bulgarer fixar det på studs, dom brukar säga "3 dagar är det klart 2000kr"tex
Citera
2017-06-17, 19:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Högtryck?
Fast då måste det torka ordentligt innan ny färg.
Funkar helt klart men då måste man måla på färglösare
Citera
2017-06-17, 21:13
  #6
Medlem
St-Sixtuss avatar
Det kanske går med en speedheater?

http://www.speedheater.se/
Citera
2017-06-17, 21:21
  #7
Moderator
v50s avatar
En metabo lackfräs kan vara lämpligt i ditt fall den ska tydligen vara väldigt effektiv enligt de som provat den.

https://www.youtube.com/watch?v=uC_zzyx_11g
Citera
2017-06-17, 21:23
  #8
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Hej!

Blev långt, gjorde kortfattad sammanfattning längst ner

Jag har ett stort ett trägarage som behöver målas om då färgen börjat flagna. Tidigare ägare drog på akrylfärg 2010 och skrapade då inte bort tidigare färg. Så det är jävla massa färg och flaggningar. Orginalfärg vettefan om den är oljebaserad eller gjord på havreflarn.

Har kört värmepicka och skrapa som brukligt och det går fruktansvärt långsamt. Viss färg släpper inte alls.
Hade inte varit problem om det var en bod men detta garage skulle ta mig ungefär 200 arbetstimmar.

Några tips?
Har provat de vanliga, kemikalier, skrapning, värmepistol, skrikit svordomar, slipmaskin etc.

Har kikat runt lite och hittat sodablästring som verkar skonsamt mot trä. Är det något?

Mina blästningskunskaper är inte på topp, skulle inte kunna sandblästra trä utan att klanta till det. Dock kört fälgar och dylikt.

Kortfattat; stort garage med seg gammal färg. Vanliga metoder tar extremt lång tid, kan soda blästring vara alternativ?

Hör av till någon golvfirma,, det kanske finns någon som har BUMS kvar.
Citera
2017-06-18, 08:13
  #9
Medlem
Fladerlappens avatar
Glad man blir här på morgonkvisten med input.


Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
En bandslip eller tre fattiga polacker?
Läste om någon som använde infravärme för att ta bort gammal färg. Kommer inte ihåg vilken tidning men det var denna månad.

Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Det kanske går med en speedheater?
http://www.speedheater.se/
Speedheater och IR funger väl på samma sätt som värmepicka?
Det kanske är så att min gamla värmepistol inte kommer upp i ordentlig temperatur.
Får införskaffa grovt sandpapper och en ny pickadoll idag och prova.

Sen köpa fräs och annat för 3-4lök känns lite väl dyrt

Polacker och Bulgarer verkar ha fullt upp, blivit nekad av massa olika pga av uppbokade hela sommaren.
Även frågat Rumänerna utanför Konsum men de var inte sugna alls.


Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Högtryck?
Fast då måste det torka ordentligt innan ny färg.

Citat:
Ursprungligen postat av Billy55
Funkar helt klart men då måste man måla på färglösare

Högtryck har jag tänkt på men orolig att få in vatten in i trät och få röta. Det har alla hemmafixare sagt att man inte ska göra på fasader.

Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Hör av till någon golvfirma,, det kanske finns någon som har BUMS kvar.
Ja om hederlig BUMS fanns kvar hade problemet varit löst. När man var en liten knodd så sprang de coola grabbarna ut på nätterna och måla bums på diverse saker, nästan helt trä/metall rent på morgonen.

Men detta var när det innehöll Kaukistiksoda, Flourvätesyra och tårar från miljöpartister. Nu finns inget medel kvar som fungerar tycker jag...

Provar igen med värme och skrapa med eventuell bearbetning med bandslip.
Sen kanske man vågar prova sig på högtryck eller köpa en fräs/polack.

Tack för svaren!
Guld värt.

(Ber om ursäkt om allt svammel, får aldrig prata av mig på mitt demensboende)
Citera
2017-06-18, 19:49
  #10
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Glad man blir här på morgonkvisten med input.





Speedheater och IR funger väl på samma sätt som värmepicka?
Det kanske är så att min gamla värmepistol inte kommer upp i ordentlig temperatur.
Får införskaffa grovt sandpapper och en ny pickadoll idag och prova.

Sen köpa fräs och annat för 3-4lök känns lite väl dyrt

Polacker och Bulgarer verkar ha fullt upp, blivit nekad av massa olika pga av uppbokade hela sommaren.
Även frågat Rumänerna utanför Konsum men de var inte sugna alls.






Högtryck har jag tänkt på men orolig att få in vatten in i trät och få röta. Det har alla hemmafixare sagt att man inte ska göra på fasader.


Ja om hederlig BUMS fanns kvar hade problemet varit löst. När man var en liten knodd så sprang de coola grabbarna ut på nätterna och måla bums på diverse saker, nästan helt trä/metall rent på morgonen.

Men detta var när det innehöll Kaukistiksoda, Flourvätesyra och tårar från miljöpartister. Nu finns inget medel kvar som fungerar tycker jag...

Provar igen med värme och skrapa med eventuell bearbetning med bandslip.
Sen kanske man vågar prova sig på högtryck eller köpa en fräs/polack.

Tack för svaren!
Guld värt.

(Ber om ursäkt om allt svammel, får aldrig prata av mig på mitt demensboende)

Ja jag blev helt förstummad när jag verkligen såg hur det bubblade i färgen första gången jag använde BUMS..
Citera
2021-01-05, 17:21
  #11
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Glad man blir här på morgonkvisten med input.





Speedheater och IR funger väl på samma sätt som värmepicka?
Det kanske är så att min gamla värmepistol inte kommer upp i ordentlig temperatur.
Får införskaffa grovt sandpapper och en ny pickadoll idag och prova.

Sen köpa fräs och annat för 3-4lök känns lite väl dyrt

Polacker och Bulgarer verkar ha fullt upp, blivit nekad av massa olika pga av uppbokade hela sommaren.
Även frågat Rumänerna utanför Konsum men de var inte sugna alls.






Högtryck har jag tänkt på men orolig att få in vatten in i trät och få röta. Det har alla hemmafixare sagt att man inte ska göra på fasader.


Ja om hederlig BUMS fanns kvar hade problemet varit löst. När man var en liten knodd så sprang de coola grabbarna ut på nätterna och måla bums på diverse saker, nästan helt trä/metall rent på morgonen.

Men detta var när det innehöll Kaukistiksoda, Flourvätesyra och tårar från miljöpartister. Nu finns inget medel kvar som fungerar tycker jag...

Provar igen med värme och skrapa med eventuell bearbetning med bandslip.
Sen kanske man vågar prova sig på högtryck eller köpa en fräs/polack.

Tack för svaren!
Guld värt.

(Ber om ursäkt om allt svammel, får aldrig prata av mig på mitt demensboende)

Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Ja jag blev helt förstummad när jag verkligen såg hur det bubblade i färgen första gången jag använde BUMS..

Vad är detta BUMS ni snackar om?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback