Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-17, 22:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Bilar har jag inte köpt så många. Där är jag fullständig novis.

Har däremot sett när folk köper begagnad elektronik av en privatperson till nästan nypris. Rena vansinnet.

Risktagandet oftast mindre, men här finns inga begränsningar i utbud i butiker som det kan göra om man söker en begagnad bil och har en kravlista som är en aning svår.
Citera
2017-06-18, 08:49
  #14
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Ungefär vad jag också tänkte skriva.

Jag tycker att det är lite fascinerande hur höga priser folk är beredda att betala när de köper från privatpersoner.

Ja, för mig finns något slags mental spärr gällande att göra stora ekonomiska affärer med privatpersoner, inte minst när det gäller bilköp. Det kanske är inbillning bara, men det känns ändå som att det finns viss trygghet i att köpa från handlare. Dvs rätt handlare, gäller det billiga bilar som säljs av tvivelaktiga handlare (ofta svartmuskiga märkligt nog) så känns det tvärtom tryggare att köpa privat från en person som verkar pålitlig.
Citera
2017-06-18, 09:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, för mig finns något slags mental spärr gällande att göra stora ekonomiska affärer med privatpersoner, inte minst när det gäller bilköp. Det kanske är inbillning bara, men det känns ändå som att det finns viss trygghet i att köpa från handlare. Dvs rätt handlare, gäller det billiga bilar som säljs av tvivelaktiga handlare (ofta svartmuskiga märkligt nog) så känns det tvärtom tryggare att köpa privat från en person som verkar pålitlig.

Den där spärren är det många som har och jag har aldrig fattat varför. IMHO är det hos handlaren man med 100% säkerhet vet att man gjort en dålig affär och betalat 20-40kSEK för mycket.

Med en privatperson är det bara en dålig affär om något stort går sönder som kostar mer än dessa 20-40kSEK. Denna risk är påverkningsbar genom att noga undersöka bilen innan affär.
Citera
2017-06-18, 09:51
  #16
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skillnaden för ts i detta fall är att det blir en affär med en privatperson, därmed utan både eventuell garanti och möjlighet till den form av reklamation som kan ske om köpet görs från en handlare. Därmed inte sagt att det var fel handlat, misstänker att diskrepansen i köpeskilling motiverar detta även med nyssnämnda inskränkningar.
Just garanti om man skaffar 1,4-motorn från VW är något man absolut måste ha. Obegripligt dålig maskin, om det nu är den ts köpt.
Citera
2017-06-18, 12:03
  #17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Bilar har jag inte köpt så många. Där är jag fullständig novis.
Har däremot sett när folk köper begagnad elektronik av en privatperson till nästan nypris. Rena vansinnet.
Ja, det där är helt obegripligt! Kan ibland om jag inte har något att göra kolla på blocket och rätt många gånger har jag sett annonser på typ 1 år gamla TV apparater där de skriver: köpt för ett år sedan för 11.995 säljs idag för 9.995 knappt använd. Yeh Right! Och sen så säljs samma modell eller en efterföljare på Elgiganten för 6.995 nu. Dessutom har du ju då garantierna från ÅF.

Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Kära flashbackare, jag har en synd att erkänna.
Jag besökte den lokala VW-handlaren efter jobbet igår och provkörde en ganska trevlig begagnad Tiguan. Den var dock ganska dyr i mitt tycke. När jag nämnde detta för säljaren så tipsade han om att de skulle få in en snarlik bil med några fler mil och lite mindre lull om tre veckor, och den skulle få ett utpris på 20 000 kr mindre. Jag bad att få registreringsnumret så att jag kunde kolla upp lite data om bilen, vilket jag fick.

Nu till fulingen: När jag kom hem ringde jag till bilens nuvarande ägare och erbjöd honom 35 000 kr mindre än VW-handlarens angivna utpris, vilket han gick med på! Han har nämligen inte skrivit något bindande kontrakt med VW om inbytesbilen, bara om den nyare bilen han själv skulle köpa. Vi lovade också varandra att vi inte skulle nämna saken för VW-handlaren, han skulle bara säga att han sålt bilen till en vän i stället.

Jag sitter här och är ganska nöjd just nu vill jag säga. I morgon ska jag köpa mina nya begagnade Tiguan. Nuvarande ägarens fru har gått på semester, så han kan köra hennes bil sista veckorna innan han får sin nya.

Har ni gjort några liknande manövrar?

Jag tycker att det är helt okej att dra professionella bilhandlare en aning vid näsan, de säljer ju gladeligen en bil till överpris själva. Gör jag en privat bilaffär försöker jag dock se till att bilen går till ett rättvist marknadspris.
Du har väl inte gjort något dumt. Så länge inte den förre ägaren skrivit något kontrakt med ÅF så är det lugnt. Dessutom skulle det ju i såna fall bli den du köper av som skulle få problem. Sen, kanske det är så att alla parter tjänar på detta i slutändan, Du får din bil billigare, Gamla ägaren får bättre betalt, VW ÅF slipper en inbytesbil. Troligen var det VW ÅF som försökte sig på en fuling, få sålt inbytesbilen till ett svinpris, men nu vann DU. GRATTIS. Det enda som är, är väl det att du inte får med några garantier vid privatköpet, vilket jag gissar att du fått vid köp via VW. Dock så är vanligtvis garantierna begränsade till vissa fel- områden samt att de bara gäller i sex månader. Så om inte din bil uppvisar något fel som kostar mer än 35K inom sex månader så har du gjort en fin affär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback