Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-19, 23:58
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det gör det inte. Zink kan påverka testosteronnivåerna om man har brist, har man inte det så höjs inte nivåerna vid ytterligare intag. Saken är den att dom flesta ligger säkert en bit över RDI redan. Jag uttryckte mig lite slarvigt i tidigare inlägg när jag skrev "det finns ingen anledning att ligga över RDI.", vad jag menade var att vitaminer/mineral är bra men det innebär inte per automatik att mer är bättre, det kan t.om i vissa fall vara farligt. Dom flesta som äter varierat behöver inte tänka på att täcka behovet av vitaminer/mineraler.

Med varierat menar jag enligt näringsrekommendationerna och tallriksmodellen.

Zink är väldigt svårt för kroppen att ta upp. RDI är satt löjligt lågt i Sverige. Varför ligga på gränsen för brist? Optimalt intag kan ligga 500% över RDI.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16648789

Det om zink och testosteron är bullshit. Även bevisat att män som äter zink ihop med folsyra blir enormt mycket mer fertila. Ta inte information från ingenstans är du snäll.
Citera
2017-06-20, 03:10
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Teston ökar om man ligger högt på zink och magnesium
Och RDI är ju satt sjukt lågt. Har gärna mycket mer än att hamna i gränslandet för brist. Men visst funkar det väl att skita i det så länge man äter varierat Jag är perfektionist dock.

Är du möjligen hypokondriker?
Citera
2017-06-20, 10:22
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Är du möjligen hypokondriker?

Mycket okunnighet här märker jag. Nej verkligen inte. Jag tränar hårt och stressar mycket samt svettas som en gris. Hade problem länge med grova krypningar i benen. Kollade runt vad det kan bero på och magesiumbrist var en orsak.
Blev successivt bättre efter tillskott och idag helt borta. Det är inget hokus pokus detta. Magnesium tas nog av de flesta som tränar seriöst och hårt och har något innanför skallen.
Citera
2017-06-20, 11:08
  #28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Mycket okunnighet här märker jag. Nej verkligen inte. Jag tränar hårt och stressar mycket samt svettas som en gris. Hade problem länge med grova krypningar i benen. Kollade runt vad det kan bero på och magesiumbrist var en orsak.
Blev successivt bättre efter tillskott och idag helt borta. Det är inget hokus pokus detta. Magnesium tas nog av de flesta som tränar seriöst och hårt och har något innanför skallen.

Jag svarade utifrån gemene man, och att man i den situationen inte behöver tänka på tillskott så länge man äter varierat och frukt/grönt, inte en person som tränar hårt och svettas mycket. Jag missförstod dig nog.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback