Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-17, 11:45
  #1
Medlem
Har i alla år ätit havregrynsgröt i tro om att man får i sig mycket mineraler, framförallt magnesium.
Tydligen kan inte kroppen ta upp ett skit av detta pga fytinsyran som finns i om man inte fermenterat skiten.

Så, fermenterar ni grynen eller skiter ni i det? Gäller även nötter som man såklart mosat i sig som godis i tro om att det är nyttigt. Man känner sig lite korkad och lurad.
Citera
2017-06-17, 11:48
  #2
Medlem
randones avatar
Nu var det länge sen jag åt havregrynsgröt, men jag blötlägger mandlar innan jag äter dom. Blir faktiskt även godare enligt mig.
Citera
2017-06-17, 11:49
  #3
Medlem
MelPoomenes avatar
Nej, men av ren nyfikenhet så undrar jag hur man jäser grynen?
Citera
2017-06-17, 11:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randone
Nu var det länge sen jag åt havregrynsgröt, men jag blötlägger mandlar innan jag äter dom. Blir faktiskt även godare enligt mig.

Hoppas du har med något syrligt där i och lite havssalt och låter det stå minst 5 h

Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Nej, men av ren nyfikenhet så undrar jag hur man jäser grynen?

Tydligen så gör man såhär:
Tillsätt:
-Ljummet vatten
-Lite havssalt
-Något sädesslag som innehåller enzymet fytas, t.ex bovete. Det har försvunnit under ångningsprocessen av grynen.
-Något syrligt tex vassle, yoghurt, surdeg eller äppelcidervinäger.

Låt stå minst 8 h.

Bästa annars är väl att äta någon multimineral ihop med fett och laktos utan spannmåls/fullkornsprodukter som innehåller fytinsyra.
Citera
2017-06-17, 12:32
  #5
Medlem
Fermenterar inte gröt och inte heller ärtor eller bönor. Det behövs inte.
Vad som behövs är komplett blötläggning och ev groddstart.

För spannmål räcker en natt med enbart blötläggning.
För gula ärtor till ärtsoppa blötläggs minst 18 h men helst 24 h. Använd en näve salt i första vattnet. Byt vatten 2-3 ggr.
Låt stå utan vatten men under lock någon timme innan kok.
Citera
2017-06-17, 12:33
  #6
Medlem
Fermenterar inte gröt och inte heller ärtor eller bönor. Det behövs inte.
Vad som behövs är komplett blötläggning och ev groddstart.

För spannmål räcker en natt med enbart blötläggning.
För gula ärtor till ärtsoppa blötläggs minst 18 h men helst 24 h. Använd en näve salt i första vattnet. Byt vatten 2-3 ggr.
Låt stå utan vatten men under lock någon timme innan kok.

Vad gäller bröd äter jag enbart hembakat långjäst surdegsbröd, men med färskmalet fullkornsspannmål.
Citera
2017-06-17, 12:52
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Nej, det är inget jag personligen bryr mig om. Mineralbrist är ytterst ovanligt i Sverige om man är frisk och äter någorlunda blandat. Känner inte mig "lurad" heller, då denna informationen finns att ta reda på. Det är ingen katastrof, du får garanterat i dig mineraler m.m på annat håll.
Citera
2017-06-17, 13:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Fermenterar inte gröt och inte heller ärtor eller bönor. Det behövs inte.
Vad som behövs är komplett blötläggning och ev groddstart.

För spannmål räcker en natt med enbart blötläggning.
För gula ärtor till ärtsoppa blötläggs minst 18 h men helst 24 h. Använd en näve salt i första vattnet. Byt vatten 2-3 ggr.
Låt stå utan vatten men under lock någon timme innan kok.

Vad gäller bröd äter jag enbart hembakat långjäst surdegsbröd, men med färskmalet fullkornsspannmål.

Du kan inte göra dig av med fytinsyran i havregryn med enbart blötläggning eftersom det inte innehåller fytas. Men visst man får väl bort en hel del genom blötläggning i annat spannmål sedan längre kokning. Vet du vad som gäller med salt?

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det är inget jag personligen bryr mig om. Mineralbrist är ytterst ovanligt i Sverige om man är frisk och äter någorlunda blandat. Känner inte mig "lurad" heller, då denna informationen finns att ta reda på. Det är ingen katastrof, du får garanterat i dig mineraler m.m på annat håll.
Man får väl se det i ett stort perspektiv ja. Men det är nog ett faktum att intaget blir något lägre än vad det bör vara. Jag vill ha en intag som är bra mycket högre än RDI. Det är väl värst för vegetarianer antar jag.
Citera
2017-06-17, 14:50
  #9
Medlem
Nej, men du kan enkelt blanda i andra spannmål som rågkross eller nykrossat vete i gröten.
Nu äter jag sällan gröt men när jah gör det är det oftast råggröt eller blandgröt.
Ren havregrynsgröt mättar för dåligt i mitt tycke.

I en bra gröt ska man slänga i hälften av allt ma har i skafferiet.
Citera
2017-06-17, 15:45
  #10
Medlem
För de som är intresserade och inte orkar blötlägga nötter och spannmål så kan man även inta vitamin c ihop med det tydligen för att på så vis öka upptaget av mineralerna.

Att det ska vara en sån vetenskap och omständligt att äta bra och näringsrikt kunde jag väl aldrig tro i ett modernt samhälle.
Citera
2017-06-17, 16:10
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
För de som är intresserade och inte orkar blötlägga nötter och spannmål så kan man även inta vitamin c ihop med det tydligen för att på så vis öka upptaget av mineralerna.

Att det ska vara en sån vetenskap och omständligt att äta bra och näringsrikt kunde jag väl aldrig tro i ett modernt samhälle.

Du säger att du ätit havregrynsgröt i alla dessa år och du har ju överlevt utan mineralbrist, uppenbarligen. Så varför skulle det vara ett problem helt plötsligt? Det spelar ju troligtvis inte så stor roll så länge kosten överlag är näringsrik.
Citera
2017-06-17, 16:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du säger att du ätit havregrynsgröt i alla dessa år och du har ju överlevt utan mineralbrist, uppenbarligen. Så varför skulle det vara ett problem helt plötsligt? Det spelar ju troligtvis inte så stor roll så länge kosten överlag är näringsrik.

Jag har haft symptom på magesiumbrist och har väl antagligen även brist på zink. Det roliga är att jag tagit tillskotten ihop med rå havregryn på kvällen. Yes.
Blir intressant att se skillnaden när jag tänker mig för nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback