Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-17, 11:43
  #1
Medlem
record-collectors avatar
Fann en äldre man som har dessa högtalare till salu. Eftersom han bor många mil bort från mig och inte själv kan nämnvärt mycket om gamla stereoprylar så tänkte jag kolla om någon här på FB känner till vad det kan vara för högtalare? Märke och modell? Stereon vet jag i vart fall är en National Panasonic SG-3090L men frågan är vad det är för högtalare? Med stor sannolikhet 70-talare.

Bild 1: https://s6.postimg.org/6z8yroq67/hogtalare1.jpg
Bild 2: https://s6.postimg.org/d1gli6em7/hogtalare2.jpg
Citera
2017-06-17, 12:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Fann en äldre man som har dessa högtalare till salu. Eftersom han bor många mil bort från mig och inte själv kan nämnvärt mycket om gamla stereoprylar så tänkte jag kolla om någon här på FB känner till vad det kan vara för högtalare? Märke och modell? Stereon vet jag i vart fall är en National Panasonic SG-3090L men frågan är vad det är för högtalare? Med stor sannolikhet 70-talare.

Bild 1: https://s6.postimg.org/6z8yroq67/hogtalare1.jpg
Bild 2: https://s6.postimg.org/d1gli6em7/hogtalare2.jpg

Det kan jag ganska enkelt säga pga jag har ett par sådana Epicure Microtower M75. Andrahandspriset ligger på 1000-1500 kr. Ett par allround högtalare som är väl sådär rent ljudmässigt, men kul kuriosa. Man får tänka på att det har hämt mycket i utvecklingen på alla dessa år, dessutom de har ju idag en viss ålder på sig som även det har påverkat.
Jag har dock mina i kombination med ett par andra högtalare och har dem mer till att göra så ljudet blir luftigare, när man får det från alla håll i rummet. Dessutom så är dessa högtalare gjorde för så stor spridning av ljudet som möjligt med bl a även ha ett hål längst ner i pelaren där också ljudet kommer ut. Epicure har annars bättre högtalare än dessa när man talar om högtalarkvalite, men dessa fyller ändå ett bra syfte för mig med sina egenskaper.
Citera
2017-06-17, 12:41
  #3
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Det kan jag ganska enkelt säga pga jag har ett par sådana Epicure Microtower M75. Andrahandspriset ligger på 1000-1500 kr. Ett par allround högtalare som är väl sådär rent ljudmässigt, men kul kuriosa. Man får tänka på att det har hämt mycket i utvecklingen på alla dessa år, dessutom de har ju idag en viss ålder på sig som även det har påverkat.
Jag har dock mina i kombination med ett par andra högtalare och har dem mer till att göra så ljudet blir luftigare, när man får det från alla håll i rummet. Dessutom så är dessa högtalare gjorde för så stor spridning av ljudet som möjligt med bl a även ha ett hål längst ner i pelaren där också ljudet kommer ut. Epicure har annars bättre högtalare än dessa när man talar om högtalarkvalite, men dessa fyller ändå ett bra syfte för mig med sina egenskaper.

Flashback är ju helt grym, visst är det Epicure Microtower M75, snyggt jobbat där.Helt sjukt att någon kunde lista ut detta till TS.Grattis där.

http://i.ebayimg.com/images/i/322321...-1/s-l1000.jpg
Citera
2017-06-17, 12:51
  #4
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Det kan jag ganska enkelt säga pga jag har ett par sådana Epicure Microtower M75. Andrahandspriset ligger på 1000-1500 kr. Ett par allround högtalare som är väl sådär rent ljudmässigt, men kul kuriosa. Man får tänka på att det har hämt mycket i utvecklingen på alla dessa år, dessutom de har ju idag en viss ålder på sig som även det har påverkat.
Jag har dock mina i kombination med ett par andra högtalare och har dem mer till att göra så ljudet blir luftigare, när man får det från alla håll i rummet. Dessutom så är dessa högtalare gjorde för så stor spridning av ljudet som möjligt med bl a även ha ett hål längst ner i pelaren där också ljudet kommer ut. Epicure har annars bättre högtalare än dessa när man talar om högtalarkvalite, men dessa fyller ändå ett bra syfte för mig med sina egenskaper.
Tack för det intressanta svaret.

Vet du i vilket land de är tillverkade? Hur är de i kvalitet jämfört med gamla Carlsson-högtalarna OA5?

Jo, det har säkert hänt en del på högtalarutvecklingen under dessa 40 år. Men frågan är om allt skett till det bättre? Samtidigt som vi som var med på 70-talet tyvärr har fått (lite) sämre hörsel på grund av för många konserter under årens lopp utan hörselproppar.

Två frågor till - har du måtten på dom? Vad sitter det för element i dom?
Citera
2017-06-17, 12:57
  #5
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Flashback är ju helt grym, visst är det Epicure Microtower M75, snyggt jobbat där.Helt sjukt att någon kunde lista ut detta till TS.Grattis där.

http://i.ebayimg.com/images/i/322321...-1/s-l1000.jpg
Håller med dit till FULLO!
Citera
2017-06-17, 20:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Tack för det intressanta svaret.

Vet du i vilket land de är tillverkade? Hur är de i kvalitet jämfört med gamla Carlsson-högtalarna OA5?

Jo, det har säkert hänt en del på högtalarutvecklingen under dessa 40 år. Men frågan är om allt skett till det bättre? Samtidigt som vi som var med på 70-talet tyvärr har fått (lite) sämre hörsel på grund av för många konserter under årens lopp utan hörselproppar.

Två frågor till - har du måtten på dom? Vad sitter det för element i dom?

Jag tror de tillverkades i USA.
Köp de du gillar och du har möjlighet att komma över till ett bra pris skulle jag vilja säga. Man kan inte komma med ett rättvist utlåtande om ljudkvalite på så pass gamla grejor pga skicket är alltid högst varierande mellan varje enskilt exemplar pga åldern och beror på massa faktorer. Du behöver helt enkelt lyssna på dem och bilda dig en uppfattning om dem och dess skick, samt lyssna med bra grejor, alltså inte det på garagebilden. Jag tycker ivarjefall att Microtower ser trevligare ut än OA-5.
Sedan i samma genre har du ju också Olle Mirsch högtalare som man också kan finna till bra pris.
Jag tycker egentligen att det stora lyftet kom på 80-talet, då man hade kommit längre med kvaliten på själva högtalarmembranen. Mina favoriter är svensktillverkade Rauna betonghögtalarna och dessa står sig nog bra med många idag, om man alltså hittar ett par välskötta ex. Men de går också lös på typ 2-4000 kr begagnade.
Måtten: Höjd 80 cm Bredd 22 cm.
__________________
Senast redigerad av torkel2 2017-06-17 kl. 20:08.
Citera
2017-06-17, 21:26
  #7
Medlem
Vill bara apropå membranen säga jag lät en firma byta mina snudd på uttorkade. Var som nya igen. Firman hette Högtalarservice, låg i GBG.
Citera
2017-06-17, 21:58
  #8
Medlem
beaver_ses avatar
Ett tips till apropå gamla grejer är att man lätt lagar spruckna högtalare med textillim, det är elastiskt och blir nästan genomskinligt när det torkat...
Sen tror jag ljudet oftast var bättre på gamla grejer, har själv ett par Pioneer CS 999 som låter hur bra som helst, trots åldern. Sen kan man också om man har nya bra kablar öppna högtalarna och dra kabeln ända fram till de olika högtalarna, ofta så är det tunna kassa kablar där inne och om man ändå kostar på sig så...
"Allt var bättre förr"
Citera
2017-06-17, 22:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ett tips till apropå gamla grejer är att man lätt lagar spruckna högtalare med textillim, det är elastiskt och blir nästan genomskinligt när det torkat...
Sen tror jag ljudet oftast var bättre på gamla grejer, har själv ett par Pioneer CS 999 som låter hur bra som helst, trots åldern. Sen kan man också om man har nya bra kablar öppna högtalarna och dra kabeln ända fram till de olika högtalarna, ofta så är det tunna kassa kablar där inne och om man ändå kostar på sig så...
"Allt var bättre förr"

Ett annat tips är att smörja in ringarna eller själva upphängningen till membranen med glycerin, ifall de blivit för torr, så kan man förhindra att de spricker. Om det behövs beror lite på vilken typ som använts.
Citera
2017-06-17, 22:47
  #10
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Ett annat tips är att smörja in ringarna eller själva upphängningen till membranen med glycerin, ifall de blivit för torr, så kan man förhindra att de spricker. Om det behövs beror lite på vilken typ som använts.
Okey, tack för tipset, får kolla upp mina högtalare hur de mår, eldar ju mycket med braskamin så det kan nog bli torr luft...
ett annat tips om man bor i hyreshus är att hänga upp dem i taket med stål eller nylontrådar så sprider sig inte basen så mycket och man får bättre ljud i rummet...
Citera
2017-06-29, 15:43
  #11
Medlem
record-collectors avatar
Det blev köp av hela anläggningen. Jag fick alltihop för 350 kronor. Killen som sålde det sålde det åt sin farbror som hade köpt hela anläggningen ny. Allt såldes via budgivning på PS AUKTION.

Killen sa att han testat stereon och skivspelaren och radion liksom högtalarna fungerar. Kassettbandaren hade han inte testat.

Gav 200 kronor för stärkare och högtalare + 150 kronor i slagavgift så totalpriset blev 350 kronor. Samt några hundralappar i bensin.

Här är en bild på hela paketet:
https://s6.postimg.org/j088r4q9r/Nat...c_SG3090_L.jpg
Citera
2017-06-29, 15:45
  #12
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holme
Vill bara apropå membranen säga jag lät en firma byta mina snudd på uttorkade. Var som nya igen. Firman hette Högtalarservice, låg i GBG.
Tack för tipset! Sökte på Högtalarservice i Gbg och hittade: http://www.hogtalarservice.se
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback