Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 09:56
  #13
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Det jag och andra är bekymrade över att det kommer personer som mer söker status, makt och pengar som inte drivs av de rätta anledningarna, som är ideologi genomföra förändringar för förändringarnas skull osv.

Inte så säker på att jag håller med om det. De enda felaktiga anledningar jag kan se att söka sig till politiken är för att riva upp demokratin. I övrigt ska det vara helt okej att kandidera för precis vilka orsaker man vill, om det så är för att berika sig själv på medborgarnas bekostnad. Blir en idiot som Trump vald så var det folkets vilja och är de inte nöjda med vad han gör så väljs han bort nästa gång. Set det absolut inte som en given försämring att fler personer som inte är ideologiskt drivna söker sig till politiken.

Sen kan de nog iofs går för långt på det hållet också. Det bör antagligen finnas en kärna av idoelogiska politiker som fortfarande är i majoritet även om de inte delar samma ideologi.
Citera
2017-06-18, 11:20
  #14
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikTheGreek
Det är så att de som blivit desillusionerade av postmarxismen / feminismen blir de främsta motståndarna till dessa ideologier. Vi ska inte glömma de att de stod på "andra sidan" men vi ska inte heller stöta ut någon som "vaknat".

Jag har själv "vaknat" för bara ett par år sedan och är fortfarande förvånad hur fullständigt grundligt man indoktrineras i samhället, ja, från dagistiden.

De flesta offentliga debattörer som överger de ideologier de tidigare företrätt brukar däremot presentera någon form av uppgörelse med sitt förflutna.

Ann Heberlein visar i sin ombytlighet vissa likheter med Muhammed Omar, som på bara några år gick från att vara islamist till islamkritisk SD-sympatisör. Omar har dock öppenhjärtigt förklarat sin personliga utveckling som fått honom att tvärvända ideologiskt.

Något liknande har jag ännu inte sett från Heberleins sida. Hon tycks mest låtsas som det regnar. Och det sänker, åtminstone i mina ögon, hennes trovärdighet som riksdagskandidat.
Citera
2017-06-19, 15:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Det verkar som om Heberleins bipolära diagnos även tar sig politiska uttryck. För bara 3 år sedan definierade hon sig som vänster, försvarade "antifascistiskt" våld och var medlem i Feministiskt initiativ. Sedan dess har hon tvärvänt och hävdar i dag att hon står för "klassiskt konservativa värderingar". Sådana tvära kast är i och för sig inte ovanliga hos ungdomar i 20-årsåldern, men Heberlein är medelålders och närmar sig 50.

http://www.friatider.se/ann-heberlei...sledamot-f-r-m

Heberlein kan säkert vara en tillgång för Moderaterna så länge hennes nyvunna konservativa övertygelse håller i sig. Men frågan är vad som händer när samhällsvindarna börjar blåsa åt ett annat håll igen. Att släppa fram henne på riksdagslistan är långt ifrån riskfritt.

http://www.expressen.se/kultur/ann-h...ns-vindflojel/
Det verkar ju inte vara några problem att vara vänsterextrem och medlem i Fi och sedan gå direkt till Moderaterna och dessutom välkomnas med öppna armar.
Det säger ju en hel del om Moderaternas politik och politiker. Inte så konstigt att många väljare överger det partiet.
Citera
2017-06-19, 19:47
  #16
Medlem
Misstänker att det är mest för att få uppmärksamhet kring den nya boken. Hon har väl blivit lite utfryst från etablissemangsmedia och får skriva artiklar på Ledarsidorna.se
Men M kanske är så desperata nu att de tar allt vad "kändisar" de kan få tag på. Hon har väl inte mycket mer än tomma plattityder om hur invandringsdebaclet ska lösas.


Men var inte hon SD fiende tidigare? Typ pro invandring?
Sent ska syndarna vakna. Nu när vi står med konsekvenserna av decennier med dåraktig invandringspolitik har vi fått många nymornade syndare. Det är så dags nu när tåget har gått.
Heberlein ser jag mest som en effektsökande fjant som vill ha uppmärksamhet med att vara lite kontroversiell på olika sätt.
__________________
Senast redigerad av Efterdradd 2017-06-19 kl. 19:49.
Citera
2017-06-20, 08:46
  #17
Medlem
Alfheims avatar
Heberlein har fått in en artikel på SVT Opinion där hon gör reklam för sin nya bok och förklarar varför hon ställer sig till förfogande för Moderaterna: https://www.svt.se/opinion/article14165576.svt

Hon nämner också sitt tidigare stöd för Feministiskt initiativ:

Citat:
För många år sedan nosade jag på FI: när de etablerades trodde jag att de skulle kunna bidra till att kvinnors liv, trygghet, rättigheter och möjligheter togs på större allvar av andra partier.

Så blev det inte.

Mycket snart visade sig FI vara en del av problemet snarare än lösningen: den relativistiska hållningen, identitetspolitiken och mångfaldsideologin har inte löst några problem utan snarare skapat fler.

I en Fokus-intervju från maj 2014 uppgavs dock att att hon nyligen gått med i Feministiskt initiativ: https://www.fokus.se/2014/05/jag-var-sa-valdigt-strang/

Citat:
Trots att hon gjort sig känd som en liberal debattör placerar hon sig till vänster på den politiska skalan. Nyligen gick hon med i feministiskt initiativ.

– Det finns gott om studier som visar att alla mår bättre i ett jämlikt samhälle, även de som tillhör vinnarna. Det behövs en trygghet för att man ska kunna behandla andra väl. Och det är väl där jag tycker att det gått åt fel håll.

Medlemskap i Fi för tre år sedan beskriver Heberlein alltså som "att nosa" på Fi "för många år sedan".
Citera
2017-06-20, 21:42
  #18
Medlem
Känner inte själv att hon har så mycket att bidra med i politiken. Själv står jag inte till höger men jag hade inte velat ha henne i något parti oavsett. Hon har öppenhjärtligt beskrivit om sitt lidande som bipolär och intressant etiskt diskuterat självmord. Men hon är också kall debatör ibland och jag tror hon kan vara ganska extrem-
Citera
2017-06-20, 21:47
  #19
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Heberlein har fått in en artikel på SVT Opinion där hon gör reklam för sin nya bok och förklarar varför hon ställer sig till förfogande för Moderaterna: https://www.svt.se/opinion/article14165576.svt

Hon nämner också sitt tidigare stöd för Feministiskt initiativ:

I en Fokus-intervju från maj 2014 uppgavs dock att att hon nyligen gått med i Feministiskt initiativ: https://www.fokus.se/2014/05/jag-var-sa-valdigt-strang/

Medlemskap i Fi för tre år sedan beskriver Heberlein alltså som "att nosa" på Fi "för många år sedan".

Jo, men det är väl just förmågan att skarva och töja på sanningen (milt sagt) som kan göra henne till ett politikerämne. Och att hon är stenhård i debatter, oavsett vilken sida hon befinner sig på
Citera
2017-06-20, 21:55
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jo, men det är väl just förmågan att skarva och töja på sanningen (milt sagt) som kan göra henne till ett politikerämne. Och att hon är stenhård i debatter, oavsett vilken sida hon befinner sig på

Det är möjligt fast som politker är det lite mer komplicerat en att bara argumentera i en debatt på TV. Man bedöms som person på ett annat sätt och det är inte bara själva argumentationstekniken och argumenten som utvärderas utan också om man sympatiserar med personen ifråga. Något jag tror Ann får svårt med.
Citera
2017-06-20, 22:22
  #21
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Känner inte själv att hon har så mycket att bidra med i politiken. Själv står jag inte till höger men jag hade inte velat ha henne i något parti oavsett. Hon har öppenhjärtligt beskrivit om sitt lidande som bipolär och intressant etiskt diskuterat självmord. Men hon är också kall debatör ibland och jag tror hon kan vara ganska extrem-

Hon är extremt kravliberal och framstår som en kall debattör. Högerflanken inom moderaterna uppskattar henne säkert mycket. Hon är som en mer hårdför Kinberg-Batra.
Men det är förstås en risk moderaterna tar. Hon har bytt åsikt ofta och mycket.
Jag misstänker att svenskar i gemen är för mjuka för att uppskatta attacker på godheten som sådan. Men det återstår att se. Moderaterna tycks för övrigt vara på väg att utvecklas till ett mer renodlat högerparti.
Jag tror att vi kan förvänta oss att se Heberlein som politisk vilde i Riksdagen om några år.
Citera
2017-07-09, 18:06
  #22
Medlem
Hon kan inte klaga på att hon inte får utrymme. Intervjuad i TV4 och Expressen ställde sin plattform till förfogning för henne i Almedalen, Akademibokhandeln lägger fram Den banala godheten så att man inte kan missa den. Hon skriver i gp och Fokus och medverkar i P1, bland annat. Så kan man slippa gnället om åsiktskorridor? Heberlein kan klanta sig hur mycket som helst med siffror och andra fakta och säga att HVB-hem är rena bordeller. Det gör inget, tycker media.
Citera
2017-07-09, 19:37
  #23
Medlem
Kimbo7s avatar
Ann Heberlein vill kandidera för moderaterna skulle troligen vara en mer korrekt rubrik. Det var åtminstone så det presenterades i intervjun i TV4.
Det framstår som något av en kupp - ett försök att skynda på en process av närmande mellan moderaterna och sd. Heberlein uppträdde även på sd:s scen i Almedalen och i intervjun är hon tydlig med att hon vill se ett samarbete - än så länge en ståndpunkt som inte delas av partiledningen.
Om moderaterna låter Heberlein kandidera innebär det troligen att närmandet till sd kommer att genomföras. Ungefär hälften av moderata väljare vill se ett samarbete. Siffran är lägre i Alliansen som helhet. Sprickan är mycket djup, många liberaler samarbetar hellre med socialdemokraterna än med sd.

Heberlein har gjort sig känd för att blocka personer som framfört mycket mild och saklig kritik på Facebook, det kan hon knappast fortsätta med som politiker. Hur i hela fridens dar hon ändå kan med att prata om "dialog" och vikten av välvilliga tolkningar av andras uttalanden, ja det överskrider förståndet.
Citera
2017-07-09, 20:04
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ann Heberlein vill kandidera för moderaterna skulle troligen vara en mer korrekt rubrik. Det var åtminstone så det presenterades i intervjun i TV4.
Det framstår som något av en kupp - ett försök att skynda på en process av närmande mellan moderaterna och sd. Heberlein uppträdde även på sd:s scen i Almedalen och i intervjun är hon tydlig med att hon vill se ett samarbete - än så länge en ståndpunkt som inte delas av partiledningen.
Om moderaterna låter Heberlein kandidera innebär det troligen att närmandet till sd kommer att genomföras. Ungefär hälften av moderata väljare vill se ett samarbete. Siffran är lägre i Alliansen som helhet. Sprickan är mycket djup, många liberaler samarbetar hellre med socialdemokraterna än med sd.

Heberlein har gjort sig känd för att blocka personer som framfört mycket mild och saklig kritik på Facebook, det kan hon knappast fortsätta med som politiker. Hur i hela fridens dar hon ändå kan med att prata om "dialog" och vikten av välvilliga tolkningar av andras uttalanden, ja det överskrider förståndet.

Ingen kupp direkt, det har redan varit på väg länge men bromsats upp. Kanske Heberlein har kontakt redan med AKB.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RMxgJ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback