Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-17, 09:54
  #1
Medlem
Kwatos avatar
Under alliansregeringens tid fick svenska myndigheter bukt med våldsvänsterns härjningar. Vem minns inte Göteborgskravallerna, Revolutionära frontens "hembesök", dvs ren terrorism mot oliktänkande, med mera? Under en tid har vi också sett färre uthängningar, men nu kan det bli en drastisk ändring på det, åtminstone om företaget Acta Publica får som de vill. Den här gången kanske uthängningarna kommer att ske mer systematisk bakom kulisserna.

Acta Publica blev till genom en sammanslagning av två företag: Piscatus och nyhetsbyrån Siren. Piscatus drevs av Robert Aschberg tillsammans med medlemmar från Researchgruppen. Sirens VD tar nu över ordförandeposten i Acta Publica från Robert Aschberg, som blir ledamot i styrelsen. My Vingren från Researchgruppen är anställd som researcher på Acta Publica. Mikael Ekman från Expo blir VD vid det nya företaget Acta Publica.

I ett pressmeddelande säger Acta Publica att "de flesta stora nyhetsorganisationer, professionella researchbolag och rekryteringsföretag" har tecknat avtal med Acta Publica. VDn beskriver sitt uppdrag så här: "Jag ska i första hand leda arbetet under fas två i vår långsiktiga satsning på expansion. Nu gäller det att utveckla våra befintliga tjänster och även att bredda vårt underlag med helt nya infallsvinklar på sökmotorer."

http://www.friatider.se/expo-veteran...t-acta-publica

Acta Publicas pressmeddelande: http://actapublica.se/acta-publica-rekryterar-ny-vd/

Vad tror ni om det här?
Citera
2017-06-17, 10:17
  #2
Medlem
ja kommunistkräken gaddar sig samman.
Citera
2017-06-17, 10:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Vem minns inte Göteborgskravallerna

Som jag minns det var Göteborgskravallerna 2001 under regeringen Persson?

Vad gäller Acta Publica är det väl roligt att de före detta nazisterna hittar en sysselsättning bortom att dricka folköl och heila på skolgårdarna. Nu får vi hoppas att deras gamla meningsfränder sysselsätter sig med Akta er AB och åsiktsregistrerar åt andra hållet så att cirkeln blir sluten.
Citera
2017-06-17, 10:31
  #4
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Som jag minns det var Göteborgskravallerna 2001 under regeringen Persson?

Vad gäller Acta Publica är det väl roligt att de före detta nazisterna hittar en sysselsättning bortom att dricka folköl och heila på skolgårdarna. Nu får vi hoppas att deras gamla meningsfränder sysselsätter sig med Akta er AB och åsiktsregistrerar åt andra hållet så att cirkeln blir sluten.
Ja, det var under regeringen Persson som inte brydde sig om att stävja vänsterextremism. Precis min poäng.
Citera
2017-06-17, 10:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Vad tror ni om det här?

Att dom kan få massiva problem med de nya dataskyddsfordningen GDPR som ska införas i hela EU senast nästa år.
Citera
2017-06-17, 11:00
  #6
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Att dom kan få massiva problem med de nya dataskyddsfordningen GDPR som ska införas i hela EU senast nästa år.
Jag tror nog att de kan klara av att följa med i utvecklingen. Varför är du så säker?
Citera
2017-06-17, 13:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Jag tror nog att de kan klara av att följa med i utvecklingen. Varför är du så säker?

Handlar inte bara om följa med. Innebär helt andra risker idag med stora böter som konsekvens. Många IT företag som är oroliga och det pratas om att gå tillbaka till inhousing istället för outsourcning igen bara för slippa riskerna. Men så uppstår också helt nya möjligheter för en privatperson att påverka hur dennes personuppgifter får hanteras. Det är den största förändringen.
Citera
2017-06-17, 14:39
  #8
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Handlar inte bara om följa med. Innebär helt andra risker idag med stora böter som konsekvens. Många IT företag som är oroliga och det pratas om att gå tillbaka till inhousing istället för outsourcning igen bara för slippa riskerna. Men så uppstår också helt nya möjligheter för en privatperson att påverka hur dennes personuppgifter får hanteras. Det är den största förändringen.
Skulle du kunna ge källa på och visa precis vad det är i det nya lagförslaget som skulle sätta stopp för Acta Publica?
Citera
2017-06-17, 14:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Skulle du kunna ge källa på och visa precis vad det är i det nya lagförslaget som skulle sätta stopp för Acta Publica?

Jag skrev inte att det skulle sätta stopp. Du sätter dina ord i min mun. Jag skrev de kan få massiva problem.

Det är alldeles för omfattande för beskriva och man vet ännu inte effekten av det. Men klart är att det kommer bli betydligt mer striktare med hantering av personuppgifter. Och klart är också att privatpersoner får utökade befogenheter att styra över den data som lagras av andra.
Citera
2017-06-17, 14:56
  #10
Medlem
ace_secs avatar
Obehaglig utveckling!
Citera
2017-06-18, 19:14
  #11
Medlem
Pansarhyenas avatar
Men de stora frågorna är väl ändå dessa:

1. Vilka "nyhetsorganisationer" har det dåliga omdömet / den totala avsaknaden av moral som krävs för att samarbeta med en vänsterextrem organisation som Acta Publica?

2. Exakt vad för tjänster skulle rekryteringsbolag köpa från Acta Publica?

3. Vad menas med "nya infallsvinklar på sökmotorer"?


På fråga 1 misstänker jag att svaret involverar kvällspressen och DN, och med tanke på att My Vingren (om jag inte helt misstar mig) jobbat för SR är det väl tyvärr inte otroligt att en del av våra licenspengar i fortsättningen går till gamla AFA-fanatiker. (Eller... ja... jag menar såklart att ännu mer av våra licenspengar i fortsättningen går till gamla AFA-fanatiker.)

På fråga 2 handlar det väl helt enkelt om tillgång till företagets åsiktsregister. Så har du någon gång på fyllan gjort ett inlägg här på Flashback eller på Avpixlat som med lite ond vilja kan tolkas som rasistiskt, då lär det bli svårt att få toppjobb framöver.

Fråga 3 får det bli upp till någon annan att besvara
Citera
2021-04-16, 09:58
  #12
Medlem
Vänsterextrema nätverk alltihop med syfte att kartlägga politiska motståndare och se till de inte kan få jobb. Acta Publica bildades 2016 när Piscatus (som drevs av vänsterextremister i Researchgruppen och Expo) slog sig samman med Nyhetsbyrån Siren. 2019 cementerades samarbetet ytterligare när ägarskapet över de tre tidigare nämnda företagen samlades i holdingbolaget Arvakur Holding.
Citat:
Nyhetsbyrån Siren (Swedish Information, research & news AB)
Ordförande, verkställande direktör och styrelseledamot: Carl Anders Mattias Larsson (19670901-4010)
Styrelseledamot: Sven Karl Magnus Karlén (19740430-0670)
Styrelseledamot: Carl Johan Anders Nilsfors (19540422-2977)
Larsson hade hemlig identitet innan den här granskningen.

Acta Publica
Ordförande och styrelseledamot: Carl Anders Mattias Larsson (19670901-4010)
Styrelseledamot: Robert Aschberg (19520319-0011)
Styrelseledamot: Martin Anders Fredriksson (19800407-2917)
Styrelseledamot: Sven Karl Magnus Karlén (19740430-0670)
Styrelseledamot: Carl Johan Anders Nilsfors (19540422-2977)
Styrelseledamot: Jiri Pallas (19490830-2278)
Verkställande direktör och styrelseledamot: Mikael Erik Ekman (19800418-5552)
Förutom Jiri, Aschberg, Nilsfors och Karlén hade samtliga hemlig identitet innan den här granskningen, även om det ändå var känt att flera av vänsterextremisterna satt i styrelsen.
https://avmaskerat.com/vansterextrem...pa-ny-hemsida/
__________________
Senast redigerad av Sarek98 2021-04-16 kl. 10:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback