Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-17, 09:39
  #1
Medlem
Jag och en killkompis åkte hem till mig för ett tag sedan, han körde och jag satt i passagerarsätet. I min hand höll jag hans mobil och när jag skulle kliva ut bilen för att öppna en grind så la jag mobilen på sätet, det är jag 110% säker på! Sen när jag gick in i bilen igen vet jag inte om jag tog upp telefonen eller om det inte låg kvar på sättet, inget minne av detta.

Sen när vi kom hem så saknade han telefonen och den var HELT bort. Vi vände upp och ner på hela bilen för att kolla om den kunde ramlat ner någonstans, jag körde tillbaka för att kolla om den kunde ramlat ut på något sätt vid grinden, men nej. Vi kollade genom våra kläder och väskor, men ingen telefon där heller.

Min kompis anser att det är jag som har slarvat bort den. Jag säger inte att det inte är mitt fel, men samtidigt så kan det lika gärna har varit han som tagit mobilen från sättet och sedan tappat den.

Han har inte sagt något om att han tycker at jag ska bli ersättningsskyldig, men ska jag betala för hans telefon. Och i sådana fall ska jag betala för var den var värd, och så få han betala mellanskillnaden för vad den nya kostar. Det har säkert ingen betydelse, men jag skulle inte kräva honom på några pengar om det var ''the other way around'' så säga.
Citera
2017-06-17, 09:47
  #2
Medlem
Man behöver inte "Vi vände upp och ner på hela bilen för att kolla om den kunde ramlat ner någonstans", det är bara att ringa till mobilen !

Kolla upp om det finns möjlighet att positionsbestämma den innan ni ger er i kast med en eventuell ersättning.

Själv skulle jag tro att den ligger vid grinden, antagligen har du omedvetet tagit den med dig och lagt den på en stolpe eller liknande då du behövt använda bägge händerna. Åk dit och ring telefonen först !
Citera
2017-06-17, 09:53
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Frågan borde ligga i juridikforat.

Anyway. Frågan är: har du varit slarvig/klantig?

Exempel: du la telefonen på sätet så att en förbipasserande lätt kunde sno den. I så fall var du klantig. Du betalar.

Exempel 2: du var så försiktig som möjligt men tappade ändå bort telefonen. Då var du inte klantig. Du betalar inte.

Oavsett så går det väl på nån försäkring och ni kanske ska dela på självrisken.
Citera
2017-06-17, 10:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Man behöver inte "Vi vände upp och ner på hela bilen för att kolla om den kunde ramlat ner någonstans", det är bara att ringa till mobilen !

Kolla upp om det finns möjlighet att positionsbestämma den innan ni ger er i kast med en eventuell ersättning.

Själv skulle jag tro att den ligger vid grinden, antagligen har du omedvetet tagit den med dig och lagt den på en stolpe eller liknande då du behövt använda bägge händerna. Åk dit och ring telefonen först !


Ja ringer till telefonen är väl det första man gör? Och vi ringde inte 1-3 gånger utan kanske 10-15 gånger. Dock så hade kompisen den på ljudlös, vet dock inte om den var på vibration >.<

Vet att jag inte tog med den ut, som sagt HELT säker på att jag la den på sätet!
__________________
Senast redigerad av Saveslillis 2017-06-17 kl. 10:10.
Citera
2017-06-17, 10:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Frågan borde ligga i juridikforat.

Anyway. Frågan är: har du varit slarvig/klantig?

Exempel: du la telefonen på sätet så att en förbipasserande lätt kunde sno den. I så fall var du klantig. Du betalar.

Exempel 2: du var så försiktig som möjligt men tappade ändå bort telefonen. Då var du inte klantig. Du betalar inte.

Oavsett så går det väl på nån försäkring och ni kanske ska dela på självrisken.

Var inte en människa i närheten som kunde ha tagit den, dessutom var jag två meter från bilen och min kompis satt som sagt bakom ratten.
Citera
2017-06-17, 10:27
  #6
Medlem
Om någon har sin telefon med sig när man kör bil så är denne helt själv ansvarig för att förvara och hålla reda på telefonen i samband med körningen.

Bara om du verkligen tiggt om hjälp att köra hem DIN bil så har du minsta anledning att känna någon delaktighet.

Historien liknar ju ett "mysterium". Jag känner varken dig eller din kompis, så jag säger: Ur DITT perspektiv finns det möjligtvis anledning att misstänka kompisen för att avsiktligt låta telefonen "försvinna". För att få ekeonomisk vinning av dig eller ett oskyldigt försäkringsbolag.
Citera
2017-06-17, 12:20
  #7
Medlem
AdamBombs avatar
Den som rört telefonen sist är ansvarig om det kan uteslutas att telefonen blivit stulen.
Citera
2017-06-17, 18:21
  #8
Medlem
Har ni kollat så den inte glidit ner mellan dyna o ryggstöd? Kollat noga överallt runt och under sätet? Det kan finnas kluriga skrymslen där lurar kan gömma sig.

Hur som helst, har du slarvar bort hans lur så bör du väl vara delaktig i att ersätta den?
Att du är säker på att du la den på sätet är ingen garanti, det är inte ovanligt att folk är bergsäkra på en sak, men som sen i alla fall visar sig att de misstagit sig. Det händer alla nån gång ibland.
Citera
2017-06-17, 20:20
  #9
Medlem
Lösningen är mycket enkel, du ber honom att dra åt helvete och talar aldrig mer med honom !
Han är uppenbarligen INTE din kompis.
Citera
2017-06-18, 00:40
  #10
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Även om det gäller en telefon så rör detta inte telefoni, jmf att det inte varit ekonomi om det var en försvunnen plånbok. Stänger i avvaktan på bättre underforum. /MOD
Citera
2017-06-19, 19:49
  #11
Medlem
X_surfers avatar
Börja med att kolla om telefonen kan spåras via "Hitta min iphone" eller "Find My Device" om det är en Androidlur.

Har du tappat bort luren bör du såklart ersätta den också, men kolla med försäkringsbolaget först såklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback