Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-26, 22:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Om jag tar ut lön så måste jag väl betala skatten för lönen samma år? Jag måste ju skicka in en arbetsgivardeklaration varje månad där det står hur mycket som tagits ut i lön så jag kan ju inte 0:a den om jag tar ut lön."

Du redovisar i bokslutet hur mycket du belastat företaget med lön, hur mycket du tar ut i månaden är inget du behöver redovisa, du kan som sagt skriva noll varje månad om du känner för det och vill använda pengarna till annat.
Men i slutändan ska dom ändå betalas in.
Har haft AB sedan 89 och lämnar alltid in en prelemäntär självdeklaration där jag deklarerar ett förväntat noll resultat = ingen förskottsbetalning av företagsskatt.
Skatterdeklarationen som ska redovisas varje månad skriver jag alltid noll i uttagen lön.
Fördelen med detta är att jag disponerar företagets pengar så mycket som möjligt, nackdelen
är att det kräver disciplin då uttag ska redovisas och skatt ska betalas i slutändan i regel jan året
efter och då vill det ju till att man inte svävat iväg och festat upp "statens" slantar.
Om du skulle bli granskad hade du fått skattetillägg, minst. Det ska deklareras och beskattas den 12e månaden efter. Förbjudet lån enligt aktiebolagslagen.
Citera
2017-06-27, 11:32
  #14
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaaaabc
Om du skulle bli granskad hade du fått skattetillägg, minst. Det ska deklareras och beskattas den 12e månaden efter. Förbjudet lån enligt aktiebolagslagen.

Ja det där låter oerhört olagligt och att be om problem...
Citera
2017-06-27, 23:36
  #15
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaaaabc
Om du skulle bli granskad hade du fått skattetillägg, minst. Det ska deklareras och beskattas den 12e månaden efter. Förbjudet lån enligt aktiebolagslagen.

Absolut. Man kan t.ex kolla hur Skatteverket säger att egenanställdas "lön" måste skattas så snart _det är möjligt att betala ut lönen_.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback