Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-17, 09:06
  #1
Medlem
Detta gäller AB. Om man tar ut lön till sig själv i ett AB, måste man betala in skatten för lönen samma månad? Eller kan man betala in skatten nästa månad etc?
Citera
2017-06-17, 09:15
  #2
Medlem
Durgas avatar
Du kan deklarera noll varenda månad, och betala skatten nästkommande år.
Citera
2017-06-17, 09:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Du kan deklarera noll varenda månad, och betala skatten nästkommande år.

Om jag tar ut lön så måste jag väl betala skatten för lönen samma år? Jag måste ju skicka in en arbetsgivardeklaration varje månad där det står hur mycket som tagits ut i lön så jag kan ju inte 0:a den om jag tar ut lön.
Citera
2017-06-17, 12:18
  #4
Medlem
Durgas avatar
"Om jag tar ut lön så måste jag väl betala skatten för lönen samma år? Jag måste ju skicka in en arbetsgivardeklaration varje månad där det står hur mycket som tagits ut i lön så jag kan ju inte 0:a den om jag tar ut lön."

Du redovisar i bokslutet hur mycket du belastat företaget med lön, hur mycket du tar ut i månaden är inget du behöver redovisa, du kan som sagt skriva noll varje månad om du känner för det och vill använda pengarna till annat.
Men i slutändan ska dom ändå betalas in.
Har haft AB sedan 89 och lämnar alltid in en prelemäntär självdeklaration där jag deklarerar ett förväntat noll resultat = ingen förskottsbetalning av företagsskatt.
Skatterdeklarationen som ska redovisas varje månad skriver jag alltid noll i uttagen lön.
Fördelen med detta är att jag disponerar företagets pengar så mycket som möjligt, nackdelen
är att det kräver disciplin då uttag ska redovisas och skatt ska betalas i slutändan i regel jan året
efter och då vill det ju till att man inte svävat iväg och festat upp "statens" slantar.
Citera
2017-06-17, 15:14
  #5
Medlem
Normal hantering av lön i ett AB innebär att utbetalning sker till samtliga anställda inklusive ägaren i månad 1 och att det i arbetsgivardeklarationen som skall lämnas i månad 2 innefattas uppgift om innehållen källskatt samt aktuell arbetsgivaravgift, detta skall redovisas senast den 12:e i månad 2.
Citera
2017-06-17, 16:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Om jag tar ut lön så måste jag väl betala skatten för lönen samma år? Jag måste ju skicka in en arbetsgivardeklaration varje månad där det står hur mycket som tagits ut i lön så jag kan ju inte 0:a den om jag tar ut lön."

Du redovisar i bokslutet hur mycket du belastat företaget med lön, hur mycket du tar ut i månaden är inget du behöver redovisa, du kan som sagt skriva noll varje månad om du känner för det och vill använda pengarna till annat.
Men i slutändan ska dom ändå betalas in.
Har haft AB sedan 89 och lämnar alltid in en prelemäntär självdeklaration där jag deklarerar ett förväntat noll resultat = ingen förskottsbetalning av företagsskatt.
Skatterdeklarationen som ska redovisas varje månad skriver jag alltid noll i uttagen lön.
Fördelen med detta är att jag disponerar företagets pengar så mycket som möjligt, nackdelen
är att det kräver disciplin då uttag ska redovisas och skatt ska betalas i slutändan i regel jan året
efter och då vill det ju till att man inte svävat iväg och festat upp "statens" slantar.

Men preleminär deklaration är ju en annan sak än arbetsgivardeklaration som ska lämnas in varje månad?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Normal hantering av lön i ett AB innebär att utbetalning sker till samtliga anställda inklusive ägaren i månad 1 och att det i arbetsgivardeklarationen som skall lämnas i månad 2 innefattas uppgift om innehållen källskatt samt aktuell arbetsgivaravgift, detta skall redovisas senast den 12:e i månad 2.

Men behöver jag betala skatten för lönen samma månad?
Citera
2017-06-17, 17:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Men preleminär deklaration är ju en annan sak än arbetsgivardeklaration som ska lämnas in varje månad?



Men behöver jag betala skatten för lönen samma månad?

Arbetsgivardeklaration sker senast den 12:e månaden efter att lönen betalats ut. Alltså inget som skall ske samma månad.
Citera
2017-06-17, 18:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Men preleminär deklaration är ju en annan sak än arbetsgivardeklaration som ska lämnas in varje månad?



Men behöver jag betala skatten för lönen samma månad?

Skatten enligt ag-deklarationen dras från skattekontot samma dag som deklarationen ska vara inne så du måste betala in den i början av månaden efter löneutbetalningen, senast den 12:e.
Citera
2017-06-17, 19:39
  #9
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Detta gäller AB. Om man tar ut lön till sig själv i ett AB, måste man betala in skatten för lönen samma månad? Eller kan man betala in skatten nästa månad etc?

Vad menar du? Arbetsgivaravgift eller att dra av preliminär skatt åt "dig själv". Är du anställd av AB och alltså är en löntagare så ska du som arbetsgivare betala arbetsgivaravgifter och dra av preliminär skatt omedelbums.
Citera
2017-06-17, 19:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vad menar du? Arbetsgivaravgift eller att dra av preliminär skatt åt "dig själv". Är du anställd av AB och alltså är en löntagare så ska du som arbetsgivare betala arbetsgivaravgifter och dra av preliminär skatt omedelbums.

Dra av källskatt sker givetvis vid utbetalning av lön, att sedan redovisa detta samt betala på lönen belöpande arbetsgivaravgift sker månaden efter som beskrivits i tidigare inlägg.
Citera
2017-06-17, 22:22
  #11
Medlem
Det verkar väldigt förvirrat här.
Jag vet inte om det är jag som förklarar dåligt.

En person driver ett AB och vill ta ut en lön åt sig själv. Säg att det är den 17 mars. Han bestämmer sig för att ta ut 10.000kr brutto, så det blir ca 2500kr i personalskatt på det, så han för över 7500kr netto till sitt konto.

Personalskatten är alltså 2500 + Sociala avgifter på ca 3000kr.
Så 5000kr ska betalas in till skatteverket i skatt.
När måste denna summa på 5000kr senast betalas in till skatteverket? Det är frågan.
__________________
Senast redigerad av elokat 2017-06-17 kl. 22:27.
Citera
2017-06-17, 23:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Det verkar väldigt förvirrat här.
Jag vet inte om det är jag som förklarar dåligt.

En person driver ett AB och vill ta ut en lön åt sig själv. Säg att det är den 17 mars. Han bestämmer sig för att ta ut 10.000kr brutto, så det blir ca 2500kr i personalskatt på det, så han för över 7500kr netto till sitt konto.

Personalskatten är alltså 2500 + Sociala avgifter på ca 3000kr.
Så 5000kr ska betalas in till skatteverket i skatt.
När måste denna summa på 5000kr senast betalas in till skatteverket? Det är frågan.

12 april.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback