Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-18, 13:41
  #13
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Läs på din bonnläpp. Valfri förort i Sverige är mer muslimsk än vad Bosnien någonsin kommer att bli. I Bosnien dricker man nog mer alkohol per capita än vad man gör i Sverige. Nej inkomstskatten är inte 0% utan mer än hälften går till staten pga landets dåliga ekonomi. PDV är momsen i landet och ligger på 17% på allting man köper. Dock är man kung i Bosnien med en svensk lön då snittlönen i landet är ca 4500kr/ mån. Att vara "svensk pensionär" i Bosnien är att som att ha en inkomst på 60 000 kr / månaden i Sverige.

Tack för ditt inlägg ZmajOdBosne!

Vad är ditt intryck av grannlandet Montenegro? Hur är byråkratin gällande företagande m m?
De har bara 9% bolagsskatt och inkomstskatt.
Citera
2017-07-18, 20:43
  #14
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Tack för ditt inlägg ZmajOdBosne!

Vad är ditt intryck av grannlandet Montenegro? Hur är byråkratin gällande företagande m m?
De har bara 9% bolagsskatt och inkomstskatt.
Lite sent svar. CG (Crna Gora, Montenegro) är likvärdigt Bosnien, mycket korruption i landet. För att företaget skall ha ett positivt årsresultat så gäller det att bli kompis med dom lokala politikerna, blir man inte det så tömmer dom företagets kassa med en massa konstiga / påhittade lagar som gäller utländska företag. Balkan generellt är väldigt svårjobbat ifall man går in med svensk mentalitet, alla lurar alla.
Citera
2017-07-19, 10:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Tack för ditt inlägg ZmajOdBosne!

Vad är ditt intryck av grannlandet Montenegro? Hur är byråkratin gällande företagande m m?
De har bara 9% bolagsskatt och inkomstskatt.

Billigt land även om 9% skatt inte är 0%, sedan är det upp till dig om du vill leva där eller inte på heltid.

Byråkrati är bra i korrupta länder om du har kontakter. Sedan så anlitar du någon i landet som sköter allt brukar allt rulla på smidigt.

Sedan skulle jag inte placera rena större tillgångar i sådant land, och om du inte har bra kontakter ska man ligga under radarn och inte sticka ut eller få fel ovänner.

I vissa länder är utryck döda eller bli dödat bra utryck. Även om man inte bör ta det så ordagrant men principen.

Personligen skulle jag kunna tänka mig bo där några månader per år, eller rent allmänt i alla Balkan länder. Men inte i 6 månader eller mer per år.

Sedan skulle jag aldrig vilja ha bolag där med äkta verksamhet med tillgångar, endast skalbolag utan värde av tillgångar som man kan bli av med. Eller fastna i myndighet register som boende och krav på tax return etc.

Så om handlar leva billigt med låg skatt och du har låga inkomster visst kan vara lösning. Har du pengar skulle jag rekommendera UAE / Dubai som bas med 0% skatt och du kan slippa all typ av pappers jobb i princip. Och du behöver inte bo där heltid ens utan du kan bo i andra länder så länge du inte kommer över gräns bli skatteresident i dom länder.

Annars Estland med, 20% skatt men beskattas bara när du tar ut pengar från bolag.
Citera
2019-07-25, 20:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Intressant. I den listan är Bosnien och Ungern mest intressanta som länder. Undrar hur sjukvården fungerar. Kan Bosnien vara bra när det är dags för pensionering. Hur ser det ut med MENA i Bosnien? Ungern känns safe på MENA-fronten.

Vet inte hur just Bosnien fungerar inom sjukvården, men kollar man på statsbudgeten i Sverige, så går det ungefär 10% av alla skatter vi betalar till sjukvård. Så att vilja betala så sjuk hög skatt som man gör i Sverige, och argumentera det med att "men du fåår ju grattis sjukvård, fatta duuu", som vissa vänstermänniskor gör, är inte så smart. Ta den bunten pengar och lägg 10% på en privatsjukförsäkring, så får du troligen bättre vård än vad man får i Sverige, speciellt med tanke på att den har försämrats de senaste åren. Det finns ju andra länder som människor även sjukvårdsturistar till, för att den är så bra där.
Citera
2019-07-27, 15:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Läs på din bonnläpp. Valfri förort i Sverige är mer muslimsk än vad Bosnien någonsin kommer att bli. I Bosnien dricker man nog mer alkohol per capita än vad man gör i Sverige. Nej inkomstskatten är inte 0% utan mer än hälften går till staten pga landets dåliga ekonomi. PDV är momsen i landet och ligger på 17% på allting man köper. Dock är man kung i Bosnien med en svensk lön då snittlönen i landet är ca 4500kr/ mån. Att vara "svensk pensionär" i Bosnien är att som att ha en inkomst på 60 000 kr / månaden i Sverige.
Hur ser det ut med EU/Schengenmedlemskap för Balkanländerna? Helt avstannat eller? Jag antar att EU just nu inte orkar med fler ekonomiskt svaga länder eftersom lågkonjunkturen verkar knacka på dörren. Men annars har man ju rätt tillfri sjukvård i annat EU-land. Har för mig att Frankrikehar låg skatt pålåga pensioner.

Som du skriver är de flesta Bosnienmuslimer (som jag har träffat) sekulära. Och de har ungeför samma åsikter om MENA-slödder som vilken SD-röstande som helst.

Du skriver om korruptionen. Vad gäller svenska pensionärer som köper typ lägenhet eller hus, finns det risk att dom bara snor egendomen?
Citera
2019-07-28, 16:59
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Hur ser det ut med EU/Schengenmedlemskap för Balkanländerna? Helt avstannat eller? Jag antar att EU just nu inte orkar med fler ekonomiskt svaga länder eftersom lågkonjunkturen verkar knacka på dörren. Men annars har man ju rätt tillfri sjukvård i annat EU-land. Har för mig att Frankrikehar låg skatt pålåga pensioner.

Som du skriver är de flesta Bosnienmuslimer (som jag har träffat) sekulära. Och de har ungeför samma åsikter om MENA-slödder som vilken SD-röstande som helst.

Du skriver om korruptionen. Vad gäller svenska pensionärer som köper typ lägenhet eller hus, finns det risk att dom bara snor egendomen?

Du har rätt till nödvändig akut vård i annat EU-land vid tillfälligt besök till samma pris som de som bor där, inte fri sjukvård. Och om du bosätter dig i Bosnien ( om det vore en EU-stat) så är det inte längre en annan EU-stat, ur ditt perspektiv.
__________________
Senast redigerad av ardathbey 2019-07-28 kl. 17:17.
Citera
2019-07-29, 08:06
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du har rätt till nödvändig akut vård i annat EU-land vid tillfälligt besök till samma pris som de som bor där, inte fri sjukvård. Och om du bosätter dig i Bosnien ( om det vore en EU-stat) så är det inte längre en annan EU-stat, ur ditt perspektiv.
Jo, men efter 3 månader skriver du dig i landet om det är ett EU-land och då har du samma rättigheter som medborgarna. Och för EU-länder är det inga särskilda problem att bosätta sig. Så om något Balkanland på sikt blir medlem i EU underlättar ju det ju. Därav frågan för med tanke på de låga levnadsomkostnaderna låter ju Balkan som något som kan attrahera pensionärer om 10 år med tanke på hur pensionerna utvecklar sig.
Citera
2019-07-29, 19:49
  #20
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Hur ser det ut med EU/Schengenmedlemskap för Balkanländerna? Helt avstannat eller? Jag antar att EU just nu inte orkar med fler ekonomiskt svaga länder eftersom lågkonjunkturen verkar knacka på dörren. Men annars har man ju rätt tillfri sjukvård i annat EU-land. Har för mig att Frankrikehar låg skatt pålåga pensioner.

Som du skriver är de flesta Bosnienmuslimer (som jag har träffat) sekulära. Och de har ungeför samma åsikter om MENA-slödder som vilken SD-röstande som helst.

Du skriver om korruptionen. Vad gäller svenska pensionärer som köper typ lägenhet eller hus, finns det risk att dom bara snor egendomen?

Det rullar på enligt nedan länk :
https://ec.europa.eu/neighbourhood-e...herzegovina_en

dock finns det ju fortfarande 600 soldater från EUFOR för att övervaka Daytona överenskommelsen, känns lite som Bosnien kriget ännu är för nära i tiden för ev fullvärdigt medlemskap . Och är det så mycket korruption som det nämns i tråden så försvårar detta ju.

Tror dock dom blir fullvärdig medlem av EU inom 10 år
Citera
2019-07-30, 15:45
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jo, men efter 3 månader skriver du dig i landet om det är ett EU-land och då har du samma rättigheter som medborgarna. Och för EU-länder är det inga särskilda problem att bosätta sig. Så om något Balkanland på sikt blir medlem i EU underlättar ju det ju. Därav frågan för med tanke på de låga levnadsomkostnaderna låter ju Balkan som något som kan attrahera pensionärer om 10 år med tanke på hur pensionerna utvecklar sig.

Ok, så de bosniska medborgarna i Bosnien har fri sjukvård där?
Citera
2019-07-31, 01:49
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ok, så de bosniska medborgarna i Bosnien har fri sjukvård där?
Vet ej men nu förutsatte jag ju då att Bosnien skulle vara ett EU-land och jag har för mig att det finns vissa krav på välfärd om man vill vara med i EU. Sedan har ju inte heller Sverige helt fri sjukvård om man skall hårddra saken eftersom vi har en patientavgift.
Citera
2019-07-31, 19:11
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det rullar på enligt nedan länk :
https://ec.europa.eu/neighbourhood-e...herzegovina_en

dock finns det ju fortfarande 600 soldater från EUFOR för att övervaka Daytona överenskommelsen, känns lite som Bosnien kriget ännu är för nära i tiden för ev fullvärdigt medlemskap . Och är det så mycket korruption som det nämns i tråden så försvårar detta ju.

Tror dock dom blir fullvärdig medlem av EU inom 10 år

Det skall väl vara DAYTON och inte Daytona...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Daytonavtalet
Citera
2019-07-31, 19:49
  #24
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek
Det skall väl vara DAYTON och inte Daytona...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Daytonavtalet

Helt rätt! ett litet tankefel här från min sida, lär dröja innan dom kör NASCAR i Bosnien
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback