Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-16, 14:53
  #1
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Hej!
För ett par månader sen så tränade jag under en dag väldigt hårt, vilket i slutet av träningspasset resulterade i ett kraftigt krampanfall i mina vader, det höll i sig i ca 3 timmar, släppte sedan då jag intog salt och föda/dryck.

Men
Nu 2 månader senare har jag fortfarande problem i, framförallt, vaderna, med svaga känningar i även underarmen. Men för att återgå till vaderna, jag har så att säga '' halv kramper'' i vaderna ofta, då jag lätt aktiverar dom. Tung aktivering leder till krampanfall. Varför bråkar vaderna fortfarande? och finns det något man kan / bör göra åt det?

Tack på förhand!
/ Gps
Citera
2017-06-16, 15:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Hej!
För ett par månader sen så tränade jag under en dag väldigt hårt, vilket i slutet av träningspasset resulterade i ett kraftigt krampanfall i mina vader, det höll i sig i ca 3 timmar, släppte sedan då jag intog salt och föda/dryck.

Men
Nu 2 månader senare har jag fortfarande problem i, framförallt, vaderna, med svaga känningar i även underarmen. Men för att återgå till vaderna, jag har så att säga '' halv kramper'' i vaderna ofta, då jag lätt aktiverar dom. Tung aktivering leder till krampanfall. Varför bråkar vaderna fortfarande? och finns det något man kan / bör göra åt det?

Tack på förhand!
/ Gps
Som jag har fattat det, beror ofta kramp i vaden på vätskebrist.
Citera
2017-06-16, 15:47
  #3
Medlem
http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/
Tydligen inga belägg för att kramp orsakas av salt- eller vätskebrist. Kramp i idrottsutövande alltså.
Citera
2017-06-16, 17:45
  #4
Medlem
Även om det inte (enligt Jacob Guidiol) finns evidens för magnesiumbrist, så prova en vecka med vanliga magnesiumtabletter. Bli inte förvånad om besvären försvinner.
Citera
2017-06-17, 14:39
  #5
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Som jag har fattat det, beror ofta kramp i vaden på vätskebrist.
Ja, när det inträffade hade jag intagit dåligt gällande både föda och vätska. Det som jag besväras av nu är att det fortfarande känns av i vaderna, även då jag sköter kosten.


Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Även om det inte (enligt Jacob Guidiol) finns evidens för magnesiumbrist, så prova en vecka med vanliga magnesiumtabletter. Bli inte förvånad om besvären försvinner.
Har prövat det redan i närmare 1 månad, har inte försvunnit.
Citera
2017-06-17, 14:47
  #6
Avstängd
Stretcha dom lite varje dag, typ tryck dom mot en kant så tårna riktas "mot benet" för att ta ut den där spänningen, funkar utmärkt för mig!
Citera
2017-06-18, 23:41
  #7
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apekatten
Stretcha dom lite varje dag, typ tryck dom mot en kant så tårna riktas "mot benet" för att ta ut den där spänningen, funkar utmärkt för mig!

Ska prövas ordentligt!
Citera
2017-06-27, 13:00
  #8
Medlem
buprenorfins avatar
Kramper i vaderna kan bero på allt möjligt. Vätskebrist, magnesiumbrist (som framkallar muskeltrötthet), skador eller bara att musklerna håller på att anpassa sig. Jag hade vadkramper i princip dagligen tills jag började äta tillskott av magnesium. Kom bara ihåg att det bara är vissa specifika typer av magnesium som hjälper mot just musklerna. Exempelvis (magnesium)oxid.
Citera
2023-04-19, 14:01
  #9
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Jag har det själv, flera gånger om i veckan förmodligen genetiskt betingat.

Träna mindre tungt på vader och ben.

Panodil hjälper på kramperna när det är riktigt förjävligt om natten och jag måste sova
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback