Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-07-08, 16:58
  #61
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aabesee
Vi hade mejlat en del innan dess, mejl där han förnekade att han skulle gjort nåt sånt. När jag ringde sa han bara att han "har besök just nu". Jag lade på.

som många andra har sagt så ska man vara försiktig med saker som dyker upp under terapi och då man är påverkad av medeciner.

Men det jag reagerar på är att du ringer upp din pappa och säger att han har förstört ditt liv och allt han säger är "jag har besök" de flesta pappor som var oskyldiga hade nog blivit arga/ledsna trott att du skojade och börjat gapflabba eller visat nån annan reaktion, det gör ju en oskyldig människa när de blir konfronterade med att de skulle ha gjort något de inte har gjort, skyldiga människor kanske är mer undvikande och kyliga.
nu känner ju inte jag din farsa och vet inte hur han är som person, han behöver ju inte ha gjort något för det, men bara mina tankar här.

Det behöver ju inte vara sex inblandat, du kanske "bara" fick stryk?
__________________
Senast redigerad av rytari 2017-07-08 kl. 17:04.
Citera
2017-07-17, 17:58
  #62
Medlem
remedy4sanitys avatar
hade det inte varit flashback hade man ju fan blivit illa berörd av hur folk uttalar sig helt utifrån sin magkänsla om det här med förträngning/"borttappade minnen" och om terapi och hur psykologer arbetar i allmänhet. givetvis går inte vad som helst att förtränga hur som helst bara för att det är obehagligt, men allt kan inte registreras i hjärnan heller, och har man dessutom redan en traumaproblematik har man ofta problem med minnesfunktionen också. det fungerar inte som så att man en dag kommer på att man blivit våldtagen av sin farsa och sedan får man helt kallt acceptera det som en sanning, men däremot är det inget ovanligt att man helt saknar förmågan att minnas "självklara" detaljer kring händelser som bevisligen har hänt. har själv klara och tydliga mentala HD-bilder från övergrepp jag varit med om som ung tonåring, samtidigt som jag inte alls minns eller känner igen viktiga detaljer från en del av dem, trots att jag fått dem "bevisade" för mig.

att gå i terapi är inte att sätta sig i en stol framför en självgod akademiker som sedan förklarar för en vilka trauman man varit med om i livet och hur dessa har påverkat en. en viktig del i de vanligaste terapiformerna såsom kbt är just att själv kunna sätta egna ord på och bearbeta minnen och känslor man själv upplever att man har problem med, och legitimerade psykologer är i regel rätt försiktiga med att alternera de där upplevelserna, just för att terapin då inte har samma uppenbara effekt på patientens problem. det är ganska tydligt att se vem som har inblick i hur en psykolog arbetar och inte.

till topic kan man väl konstatera att nåt måste ju din far ha gjort för att ni ska ha den dåliga kontakt ni verkar ha idag, och att han haft din syster illa på något sätt talar ju en del för det också. kan ju vara svårt att röna ut huruvida det du utsatts för verkligen varit sexuellt, men oavsett så har ju en man som ska symbolisera trygghet för dig utsatt dig för något annat än trygghet, vilket ju förstås är förkastligt och sätter djupa spår i en människa. det ska ju för den sakens skull inte direkt tolkas som något slags pedofilt övergrepp, och jag tror att du måste förlika dig med tanken på att du aldrig kommer kunna vara helt säker på vad som verkligen skedde. hur var din inställning till sex innan puberteten? pratade ni till exempel om sex hemma och hur kände du då isåfall?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback