Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-16, 09:50
  #1
Medlem
Hej
Har ett par frågor jag undrar över Iphone.

1. Jag har ju jobb telefon och kopplat outlook till den. Nu skall jag vilja få upp namnet på kollegan som ringer ur den globala adressboken jag har från outlook. Borde gå?

2. Truecaller fungerar det ej på Iphone? Den slår ej upp nummer.

3. Har den senaste Iphone, tycker ni inte det är extremt dåligt att det inte finns en 3.5mm ljud utgång? Vet ni varför?


Tack på förhand
Citera
2017-06-16, 10:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avb
Hej
Har ett par frågor jag undrar över Iphone.

1. Jag har ju jobb telefon och kopplat outlook till den. Nu skall jag vilja få upp namnet på kollegan som ringer ur den globala adressboken jag har från outlook. Borde gå?

2. Truecaller fungerar det ej på Iphone? Den slår ej upp nummer.

3. Har den senaste Iphone, tycker ni inte det är extremt dåligt att det inte finns en 3.5mm ljud utgång? Vet ni varför?


Tack på förhand

Fråga 1 och 2 lämnar jag till andra.

Fråga 3.
Nej, jag tycker inte det är extremt dåligt, att Apple tagit bort den för en modern nätt gamla skrymmande 3,5mm ljudutgången, och istället ger oss användare ett modernare digitalt gränssnitt i Lighningkontakten (laddkontakten) som kan ge oss ännu bättre ljudkvalitet.

Jag tycker däremot det är extremt dåligt av vuxna människor att inte klara av att använda den lilla medföljande adaptern utan att gnälla som om det vore världens undergång. Jag klämde på en sådan liten adapter igår, och den är så liten o smidig att de kan sättas fast och hänga kvar på lurkabeln nästan omärklig, om man vill använda sina egna favvolurar som har 3,5-kontakt.

Om ett år eller tre så är det sannolikt så att väldigt många gått över till helt trådlösa lurar, de börjar bli populära redan idag, jag har två olika par och torde ytterst sällan köra med kabel igen till min iPhone. Samt kommit lurar i olika pris och ljudklassen, med kabel från alla möjliga tillverkare som har lightningkontakt.
Citera
2017-06-16, 10:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fråga 1 och 2 lämnar jag till andra.

Fråga 3.
Nej, jag tycker inte det är extremt dåligt, att Apple tagit bort den för en modern nätt gamla skrymmande 3,5mm ljudutgången, och istället ger oss användare ett modernare digitalt gränssnitt i Lighningkontakten (laddkontakten) som kan ge oss ännu bättre ljudkvalitet.

Jag tycker däremot det är extremt dåligt av vuxna människor att inte klara av att använda den lilla medföljande adaptern utan att gnälla som om det vore världens undergång. Jag klämde på en sådan liten adapter igår, och den är så liten o smidig att de kan sättas fast och hänga kvar på lurkabeln nästan omärklig, om man vill använda sina egna favvolurar som har 3,5-kontakt.

Om ett år eller tre så är det sannolikt så att väldigt många gått över till helt trådlösa lurar, de börjar bli populära redan idag, jag har två olika par och torde ytterst sällan köra med kabel igen till min iPhone. Samt kommit lurar i olika pris och ljudklassen, med kabel från alla möjliga tillverkare som har lightningkontakt.

3.5 mm är skrymmande nu? Min Huawei P9 är 0.1 mm tjockare än iPhone 6 och den har en 3.5 mm kontakt. Köper inte riktigt skrymmande-argumentet.

Jag tycker att det är tråkigt att behöva använda en adapter, vilket enbart tillför en extra detalj i kedjan som kan gå sönder. Visst, den är inte dyr, kostar väl en hundring, men det känns så onödigt. Det är dock ett bra sätt för Apple att tjäna pengar, att sätta en proprietär kontakt på sina produkter som gör att folk måste köpa deras kringutrustning, eller kringutrustning licensierad av dem. Trist att de ska envisas med att ständigt sätta egna kontakter och lösningar på sina produkter, när i princip alla andra har valt en och samma standard, vilka är kompatibla med varandra. Hörlurar som i sin tur ska vara kompatibla direkt med lightning måste licensieras av Apple, vilket kostar pengar, något som i slutändan drabbar slutkonsument.

Den enda fördelen som en digital utgång har är om man vill koppla sin telefon till ett mål som har en egen DAC av bättre kvalitet än den inbyggda i telefonen, t.ex en förstärkare eller ett par hörlurar som har en bättre DAC än den i telefonen. Dock är detta inte en exklusiv fördel med iPhone och lightning. Android har stöd för detta sedan Lollipop och stödjer användandet av extern DAC via USB.

Trådlösa lurar låter inte bra jämfört med trådbundna lurar i samma klass. Den breda massan kommer dock säkert använda det, det är väldigt smidigt och skönt att slippa sladdar. Dock ingen fördel som introduceras av Apple som ersättare av 3-5-mm-jacket. Bluetooth har haft stöd för A2DP i många år nu och trådlösa lurar är inget nytt. Kul att se att lurarna blir mindre nu, i alla fall, något Apple har satt lite press på.

Svårt att se att det finns någon som helst fördel med lightning.
__________________
Senast redigerad av Korpjaevel 2017-06-16 kl. 10:39.
Citera
2017-06-16, 11:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
3.5 mm är skrymmande nu? Jag tycker att det är tråkigt att behöva använda en adapter, vilket enbart tillför en extra detalj i kedjan som kan gå sönder. Visst, den är inte dyr, kostar väl en hundring, men det känns så onödigt. Det är dock ett bra sätt för Apple att tjäna pengar, att sätta en proprietär kontakt på sina produkter som gör att folk måste köpa deras kringutrustning, eller kringutrustning licensierad av dem. Trist att de ska envisas med att ständigt sätta egna kontakter och lösningar på sina produkter, när i princip alla andra har valt en och samma standard, vilka är kompatibla med varandra. Hörlurar som i sin tur ska vara kompatibla direkt med lightning måste licensieras av Apple, vilket kostar pengar, något som i slutändan drabbar slutkonsument.

Den enda fördelen som en digital utgång har är om man vill koppla sin telefon till ett mål som har en egen DAC av bättre kvalitet än den inbyggda i telefonen, t.ex en förstärkare eller ett par hörlurar som har en bättre DAC än den i telefonen. Dock är detta inte en exklusiv fördel med iPhone och lightning. Android har stöd för detta sedan Lollipop och stödjer användandet av extern DAC via USB.

Trådlösa lurar låter inte bra jämfört med trådbundna lurar i samma klass. Den breda massan kommer dock säkert använda det, det är väldigt smidigt och skönt att slippa sladdar. Dock ingen fördel som introduceras av Apple som ersättare av 3-5-mm-jacket. Bluetooth har haft stöd för A2DP i många år nu och trådlösa lurar är inget nytt. Kul att se att lurarna blir mindre nu, i alla fall, något Apple har satt lite press på.

Svårt att se att det finns någon som helst fördel med lightning.

Tack för ett sansat och välformulerat svar med en del hyfsade argument.

Ja, en 3,5mm är skrymmande nu, och har varit det länge, i en mobiltelefon. Det är dessutom svårare att få luren vattentät med en sådan. Helst vill man ju i så fall ha så få kontakter som möjligt.

Stöd för extern DAC har iPhone haft i princip från start om jag minns rätt, då deras 30pin dockkontakt haft digital out mycket länge.

Klart Apple vill tjäna pengar, det vill alla andra tillverkare med, inget konstigt i det.
Och Apple sätter inte hela tiden proprietära kontakter på sina apparater. Det sker givetvis, men då får vi också oftast fördelar med denna kontakt, men givetvis även en del nackdelar i visa situationer.

Om du med alla andra mobiltillverkare menar microUSB, så är det förvisso en standard ja, men hela USB är ju en enda djungel med en radda olika kontakter. Och när det gäller laddkontakten så var det faktiskt så att Apple ända sedan innan andra enades om en överenskommelse om denna, så följde redan Apple den med både sin 30pin dockkontakt och Lightning.

Lightning är dessutom en i praktiken mycket bättre kontakt och gränssnitt än microUSB som är tämligen dryg att ha att göra med. Nya USB-C är ju en klar förbättring som i alla fall på datorer kan ge flera fördelar. Lightnings fördelar över microUSB är bl a att den kan utföra mer samtidigt, protokollen sköts direkt av enheterna och behöver inga drivrutiner etc, mekaniskt mycket mer stabil och man behöver inte fundera och fnula med att vända den rätt utan bara att trycka in.

Här några fördelar listade, lite gammal artikel så vissa punkter kanske ändrat sig
http://xsreviews.co.uk/editorial/har...than-microusb/

Hittade en till bra artikel om Lightning vs microUSB
http://www.pocketables.com/2012/12/h...connector.html

Trådlösa lurar låter mycket bra idag, så att säga att de inte låter bra jämfört med konkurrerande trådande känns lite fel. Däremot kan trådande låta ännu bättre.

Jag själv är tämligen erfaren med ljudanläggningar och välljud, och kör ett par Bose QC35, trådlösa aktiva bullerdämpande när jag flyger, och tycker de låter utmärkt bra. Men givetvis kan jag hitta andra lurar i samma prisklass som låter nåt snäpp ännu bättre, men de har då inte den utmärkta bullerdämpningen.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-06-16 kl. 11:07.
Citera
2017-06-16, 11:33
  #5
Medlem
Man måste ju kunna ladda och lyssna på musik / prata i headset?

Aja jag får leva med detta, men nästan man vill gå tillbaka till den förra Iphone versionen.

Fråga 1 och 2 ?
Citera
2017-06-16, 11:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avb
3. Har den senaste Iphone, tycker ni inte det är extremt dåligt att det inte finns en 3.5mm ljud utgång? Vet ni varför?


Tack på förhand


Jag tycker helt klart att det är bra att de plockade bort det. Det är dags att se framåt nu, 3.5mm jacket är ju skitgammalt. Det är dags att växla från tråd till trådlöshet. Marknaden ändrades helt när Apple kom ut med att mobilen inte skulle ha ett hörlursjack.

Om 5 år finns det knappast några mobiler eller hörlurar med 3.5mm jack på. Det kan jag lova!

Mvh DonMichaelCorleone
Citera
2017-06-16, 12:40
  #7
Medlem
Tack själv för ett mycket bra svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja, en 3,5mm är skrymmande nu, och har varit det länge, i en mobiltelefon. Det är dessutom svårare att få luren vattentät med en sådan. Helst vill man ju i så fall ha så få kontakter som möjligt.

Argumentet med vattentäthet kan jag köpa. Att uttaget dock inte ska få plats köper jag inte fullt lika väl. Borde räcka med monteringsmått på kanske 4.5-5 mm i värsta fall och så länge som telefonerna inte är tunnare än 6 mm ser jag inte att det skulle vara svårt att få plats med ett uttag. Telefoner med samma tjocklek som iPhone har ju uttaget kvar.

Jag är lite rädd för att se utvecklingen mot att göra telefoner tunnare och tunnare. Det påverkar inte bara hållbarheten utan även batteritiden eftersom batterierna också måste slimmas ner. Nyare strömsnålare chipset och bättre batteritekniker hjälper ju, men en extra mm i tjocklek ger ändå möjligheten för några timmars extra batteritid.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Stöd för extern DAC har iPhone haft i princip från start om jag minns rätt, då deras 30pin dockkontakt haft digital out mycket länge.

Tack för info, det visste jag faktiskt inte! Imponerande i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Klart Apple vill tjäna pengar, det vill alla andra tillverkare med, inget konstigt i det.
Och Apple sätter inte hela tiden proprietära kontakter på sina apparater. Det sker givetvis, men då får vi också oftast fördelar med denna kontakt, men givetvis även en del nackdelar i visa situationer.

Om du med alla andra mobiltillverkare menar microUSB, så är det förvisso en standard ja, men hela USB är ju en enda djungel med en radda olika kontakter. Och när det gäller laddkontakten så var det faktiskt så att Apple ända sedan innan andra enades om en överenskommelse om denna, så följde redan Apple den med både sin 30pin dockkontakt och Lightning.

Jag är väldigt anti proprietära lösningar. Det gynnar väldigt sällan oss konsumenter. Problemet med USB är just beteckningarna. Det är inte lätt för tant Agda att veta vad hon ska leta efter i affären. Tyvärr blir det nog ofta felköp när vanligt folk ska köpa USB-kablar, adaptrar och kontakter.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Lightning är dessutom en i praktiken mycket bättre kontakt och gränssnitt än microUSB som är tämligen dryg att ha att göra med. Nya USB-C är ju en klar förbättring som i alla fall på datorer kan ge flera fördelar. Lightnings fördelar över microUSB är bl a att den kan utföra mer samtidigt, protokollen sköts direkt av enheterna och behöver inga drivrutiner etc, mekaniskt mycket mer stabil och man behöver inte fundera och fnula med att vända den rätt utan bara att trycka in.

Lightning är en bra kontakt. Den sitter bra, går in på båda håll och känslan av att ansluta och koppla ifrån känns "rätt". Apple har lyckats med sin kontakt, det råder inga tvivel om det, men det är fortfarande en proprietär lösning.

USB-C fyller samma funktion, den går att trycka in på båda håll. Lite sent påkommet med tanke på USB's ålder men ändå en öppen standard, vilket är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här några fördelar listade, lite gammal artikel så vissa punkter kanske ändrat sig
http://xsreviews.co.uk/editorial/har...than-microusb/

Lite orättvist att jämföra lightning med MicroUSB. USB-C används ju i alla flaggskeppsmobiler idag, så vitt jag vet, men jag kan ha fel. Lightning är ju en relativt ny kontakt, MicroUSB är en gammal kontakt som nog bara används i budgetmobiler idag.

1. USB-C är reversibel men artikeln kanske skrevs innan den lanserades. MicroUSB är det ej, nej, vilket tillsammans med den vanliga USB-kontaktet länge har varit ett irritationsmoment.
2. USB-C är också bi-directional. En OTG-adapter löser det problemet på MicroUSB, som skrivet. Jag menar, det krävs ju adapter för 3.5 mm hörlurar via lightning, så...
3. Lite diffust argument, men eco-friendly är ju bra.
4. USB-C stödjer upp till 100 watt på 20 volt när jag googlar. MicroUSB är en gammal teknik, så effekten den kan leverera är lite förlegad, men inga nyare enheter med höga strömkrav lär levereras med den kontakten idag ändå.
5. USB-C kan använda sig av USB 3-hastigheter. Vet inte om lightning också gör det idag, artikeln verkar inte helt uppdaterad. Skulle inte förvåna mig om så var fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Trådlösa lurar låter mycket bra idag, så att säga att de inte låter bra jämfört med konkurrerande trådande känns lite fel. Däremot kan trådande låta ännu bättre.

Bluetooth låter betydligt bättre idag än vad det har gjort förr men det är fortfarande komprimerat och lossy, även om tekniken har blivit bättre. Allt beror ju på vilka krav lyssnaren har eller vilka lurar man jämför mellan. För de absolut flesta låter det nog tillräckligt bra idag.
Citera
2017-06-16, 14:10
  #8
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avb
Hej
Har ett par frågor jag undrar över Iphone.

1. Jag har ju jobb telefon och kopplat outlook till den. Nu skall jag vilja få upp namnet på kollegan som ringer ur den globala adressboken jag har från outlook. Borde gå?

2. Truecaller fungerar det ej på Iphone? Den slår ej upp nummer.

Tack på förhand

1) Om det går över Exchange för mail och adressbok så ska numret visa namn som standard. Beroende på hur du lagt in det i adressboken.

2) Inga appar i en iPhone får prata med andra appar och framför allt inte Apples egna appar. Ett undantag har gjorts för BankID-appen, den får prata med andra appar.
Citera
2017-06-16, 15:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Argumentet med vattentäthet kan jag köpa. Att uttaget dock inte ska få plats köper jag inte fullt lika väl. Borde räcka med monteringsmått på kanske 4.5-5 mm i värsta fall och så länge som telefonerna inte är tunnare än 6 mm ser jag inte att det skulle vara svårt att få plats med ett uttag. Telefoner med samma tjocklek som iPhone har ju uttaget kvar.

Fast nu verkar du ju helt glömma att det inte bara själva monteringshålet i chassiets utsida som krävs för en kontakt, utan det mesta av kontakten sitter ju och tar värdefull plats inne i enheten, plats som man kanske skulle ha mer nytta av att kunna utnyttja till annat. Det var ju t ex därför som Apple drog igång detta med att minska ner SIM-korten, till Nano-SIM, och helst skulle ju Apple vilja helt ta bort de fysiska SIM-korten och bara ha det rent elektroniskt i den redan befintliga hårdvaran. Det skulle ge oss flera fördelar. Lättare att byta operatör t ex när man är ute o reser. Inget fysiskt SIM som drar både ström och tar plats i enheten, och i många fall blir ännu en öppning i chassiet att säkra för damm/fukt etc.

Samma sak när Apple gick från den tidigare 30pin (då den krävde mer plats) till Lightning.

Så att få väck 3,5’an öppnar ju för andra möjligheter att utnyttja den plats inne i luren som då frigörs till annat som vi kanske har mer nytta.

Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Jag är lite rädd för att se utvecklingen mot att göra telefoner tunnare och tunnare. Det påverkar inte bara hållbarheten utan även batteritiden eftersom batterierna också måste slimmas ner. Nyare strömsnålare chipset och bättre batteritekniker hjälper ju, men en extra mm i tjocklek ger ändå möjligheten för några timmars extra batteritid.

Sant, men många ink mig själv gillar att lurarna blir smidigare i formatet. Och då de börjat bli stora i övrigt p g a större skärmar så hjälper det en hel del att de samtidigt blir tunnare. Men som med allt så kommer det nackdelar med fördelarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Tack för info, det visste jag faktiskt inte! Imponerande i så fall.

Ja det var en mycket kompetent kontakt, överlägsen allt vad andra vanliga lurar hade på den tiden, och det fanns flera orsaker till att Apple höll fast vid den och inte hoppade på USB-spåret.

Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Jag är väldigt anti proprietära lösningar. Det gynnar väldigt sällan oss konsumenter. Problemet med USB är just beteckningarna. Det är inte lätt för tant Agda att veta vad hon ska leta efter i affären. Tyvärr blir det nog ofta felköp när vanligt folk ska köpa USB-kablar, adaptrar och kontakter.

Även när det gäller proprietärt finns det för o nackdelar.

Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Lightning är en bra kontakt. Den sitter bra, går in på båda håll och känslan av att ansluta och koppla ifrån känns "rätt". Apple har lyckats med sin kontakt, det råder inga tvivel om det, men det är fortfarande en proprietär lösning.

Japp, en mycket bra kontakt på många sätt, klart bättre i känslan än USB-C, och säkert tåligare mot mekanisk påverkan och slitage med. Men USB-C har en del fördelar den med. Apple har ju varit delaktiga i utvecklandet av USB-C

Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
USB-C fyller samma funktion, den går att trycka in på båda håll. Lite sent påkommet med tanke på USB's ålder men ändå en öppen standard, vilket är bra.

Se ovan

Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Lite orättvist att jämföra lightning med MicroUSB. USB-C används ju i alla flaggskeppsmobiler idag, så vitt jag vet, men jag kan ha fel. Lightning är ju en relativt ny kontakt, MicroUSB är en gammal kontakt som nog bara används i budgetmobiler idag.

1. USB-C är reversibel men artikeln kanske skrevs innan den lanserades. MicroUSB är det ej, nej, vilket tillsammans med den vanliga USB-kontaktet länge har varit ett irritationsmoment.
2. USB-C är också bi-directional. En OTG-adapter löser det problemet på MicroUSB, som skrivet. Jag menar, det krävs ju adapter för 3.5 mm hörlurar via lightning, så...
3. Lite diffust argument, men eco-friendly är ju bra.
4. USB-C stödjer upp till 100 watt på 20 volt när jag googlar. MicroUSB är en gammal teknik, så effekten den kan leverera är lite förlegad, men inga nyare enheter med höga strömkrav lär levereras med den kontakten idag ändå.
5. USB-C kan använda sig av USB 3-hastigheter. Vet inte om lightning också gör det idag, artikeln verkar inte helt uppdaterad. Skulle inte förvåna mig om så var fallet.

Se ovan, plus att om jag förstått det rätt så ska nya iPad Pro ha USB3-fart i sin Lightning

Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Bluetooth låter betydligt bättre idag än vad det har gjort förr men det är fortfarande komprimerat och lossy, även om tekniken har blivit bättre. Allt beror ju på vilka krav lyssnaren har eller vilka lurar man jämför mellan. För de absolut flesta låter det nog tillräckligt bra idag.

Sant, och jag tippar på att även rätt ljudintresserade har svårt att skilja trådat och BT från varandra i blindtester, ungefär på samma sätt som att många hävdar att mp3 128kbps låter så illa att de skulle höra skillnad direkt mot CD-original. Men som sen har skapliga problem att göra det i rediga blindtester. För en bra 128’a kan låta mycket bra trots den tämligen gravt friserade signalen.
Citera
2017-09-19, 21:03
  #10
Medlem
Hej igen på Er,
Ok nu har jag köpt in-ear trådlösa hörlurar BeatsX.
Usch herregud vad min iphone äter batteri ....
Saknar så mycket 3.5mm utgång !!!
Citera
2017-09-19, 21:25
  #11
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avb
Hej igen på Er,
Ok nu har jag köpt in-ear trådlösa hörlurar BeatsX.
Usch herregud vad min iphone äter batteri ....
Saknar så mycket 3.5mm utgång !!!

Precis, det drar batteri och hörlurarna måste laddas. Två anledningar till att jag kommer kämpa med trådade hörlurar så länge det går, om jag så ska behöva köpa gamla mobiltelefoner.
Citera
2017-09-19, 22:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avb
Hej igen på Er,
Ok nu har jag köpt in-ear trådlösa hörlurar BeatsX.
Usch herregud vad min iphone äter batteri ....
Saknar så mycket 3.5mm utgång !!!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Precis, det drar batteri och hörlurarna måste laddas. Två anledningar till att jag kommer kämpa med trådade hörlurar så länge det går, om jag så ska behöva köpa gamla mobiltelefoner.

Har själv en iP6S och ett par Beats X för mer rörlig lyssning, vid cykling eller annat. Och ett par Bose QC35 med aktiv bullerdämpning för alla mina flygresor. Och har faktiskt inte märkt nån väsentlig skillnad på batteriförbrukningen jämfört med trådande lurar. Mycket möjligt att det trådlösa drar mer, men inget jag har märkt i så fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback