Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-15, 23:42
  #1
Medlem
De vill ha ett svar på tisdag innan alla går på semester. Jag mår ganska ok för första gången på evigheter men jag har en del problem med tankar på överdoser. Håller på med medicininställning och utsättning. Vad kan jag begära/kräva? Vad får ni andra bipolära? Läkarträff en gång per år eller vad då? Tidigare har jag haft läkarsamtal varannan månad och samtalskontakt varje vecka, nu har jag ny läkare och läkarsamtal var tredje månad och har fått några samtal som de nu vill glesa ut.

Är så rädd för att bli deprimerad igen. Orkar inte med en depression till.
Citera
2017-06-16, 01:02
  #2
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag har dåliga erfarenheter av psykiatrin så jag har helst inget med dem att göra alls. Här i Spanien har jag blivit erbjuden psykolog men jag träffar bara min allmänläkare var tredje månad och får lite benzo utskrivet...

Det är väl bara att be om så mycket kontakt du känner du vill ha så får du se om de har resurser till dig.
Citera
2017-06-16, 12:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag har dåliga erfarenheter av psykiatrin så jag har helst inget med dem att göra alls. Här i Spanien har jag blivit erbjuden psykolog men jag träffar bara min allmänläkare var tredje månad och får lite benzo utskrivet...

Det är väl bara att be om så mycket kontakt du känner du vill ha så får du se om de har resurser till dig.

Jag klarar inte det. Jag tycker inte att jag förtjänar hjälp.

Jag funderar på om jag kan be om fortsatta läkarbesök så länge medicineringen inte är färdiginställd och sedan läkarbesök då och då. Fasa ut samtalskontakten (antar att det är det de vill) men ha kvar ett namn jag kan kontakta så fort jag blir sämre. Läkaren är ju omöjlig att få tag på.
Citera
2017-06-16, 12:17
  #4
Medlem
doedkos avatar
Nu på våren hade jag min värsta depression på många år, med stark ångest, oro och ibland tankar på självmord, och jag fick korta läkartider varje vecka i ungefär 2 månader. Nu mår jag bättre och har "vanliga" läkartider, varannan månad eller så, men kan få en kort tid redan samma dag eller dagen efter vid behov. Vi har även ett akutteam som går att kontakta efter kontorstid. Samtalskontakt har jag f n varje vecka.

Givetvis blir det svårare på sommaren, men så är det för alla överallt.

Men utifrån vad andra skriver här på forumet, så förstår jag att jag har det bättre än de flesta gällande min läkares och mottagnings engagemang och tid.

(Stor, privatägd öppenvårdsmottagning i en större stad.)
__________________
Senast redigerad av doedko 2017-06-16 kl. 12:25.
Citera
2017-06-16, 16:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doedko
Nu på våren hade jag min värsta depression på många år, med stark ångest, oro och ibland tankar på självmord, och jag fick korta läkartider varje vecka i ungefär 2 månader. Nu mår jag bättre och har "vanliga" läkartider, varannan månad eller så, men kan få en kort tid redan samma dag eller dagen efter vid behov. Vi har även ett akutteam som går att kontakta efter kontorstid. Samtalskontakt har jag f n varje vecka.

Givetvis blir det svårare på sommaren, men så är det för alla överallt.

Men utifrån vad andra skriver här på forumet, så förstår jag att jag har det bättre än de flesta gällande min läkares och mottagnings engagemang och tid.

(Stor, privatägd öppenvårdsmottagning i en större stad.)

Låter jättebra. Mina behandlare slutade ganska nyligen och jag fick nya och sen dess känns det bara inte lika bra. Har ingen fast samtalskontakt och läkaren har absolut inte tid samma dag eller dagen efter. Är det nåt akut får man ställa sig i återbudskö och acceptera vilken läkare som helst. Psykakuten har de lagt ner men det finns ett akutteam som man kan ringa och boka tid hos.
Citera
2017-06-16, 19:30
  #6
Medlem
Hjälp förstås.

Du ska KRÄVA hjälp. Ingen annan än dom kan hjälpa dig för det behövs farmaka, det kommer man inte ifrån
Citera
2017-06-16, 19:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossz
Hjälp förstås.

Du ska KRÄVA hjälp. Ingen annan än dom kan hjälpa dig för det behövs farmaka, det kommer man inte ifrån

De sätter in en ny medicin och sänker en annan och sen dröjer det två-tre månader tills nästa besök. Hamnat där just nu. Har bett dr att ringa upp mig men den här v har gått utan nåt telsamtal.

Ett av mina största problem är att jag är självdestruktiv. Jag klarar inte av att be om hjälp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback