Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-15, 21:41
  #1
Medlem
Hej!

Just nu befinner jag mig på annan ort för arbete. Via den av arbetsgivaren utlånade lägenheten kommer jag åt Eduroam, vilket är ett nätverk som tillhandahålls för alla universitetsstudenter i Sverige. Dessvärre är hastigheten kraftigt begränsad, samt vill ju kunna surfa utan att behöva tänka på att min surf loggas någonstans. Därför väljer jag och en vän att köpa en router samt beställa internet via fibernätet som finns inkopplad i lägenheten. Eftersom han saknar en router betalar han för den, därför uppmuntrar jag honom och hjälper till att installera nätverket via hans dator som är en MAC.

Vi installerar routern utan problem. Väljer dynamisk IP, öppnar upp för åtkomst av gäster och öppnar gästnätverk på både 2.4GHZ och 5GHZ. Han och jag kommer åt nätverket utan problem via hans MAC, hans Iphone och min Android-telefon.

Men när jag försöker ansluta min PC till nätverket så uppstår problem. Min dator fortsätter hitta Eduroam och andra nätverk i närheten. Men det går inte att hitta routern som vi precis satt upp för min PC.

Har testat byta rum, starta om pc, starta om router, pilla på inställningar i router setup, men ingenting vill fungera.

Routern är av modell Tplink AC1350. Vi har beställt 100/100 av vår IPS.

Finns det någon här som kan hjälpa mig?


Tack på förhand!
Citera
2017-06-15, 22:16
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Vad kör du för os på din pc?
Har din pc stöd för 5GHz och AC?
Inte angett något långt och krångligt ssid
Vilken kanal är vald på 2.4GHz bandet?
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-06-15 kl. 22:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback