Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-15, 20:48
  #1
Medlem
"Värnhem, Triangeln, Rosengård, Varvsstaden eller Nyhamnen. Det är de fem lägen i Malmö där ett framtida konstmuseum kan komma att placeras, enligt den nya förstudie som presenterades för kulturpolitikerna på torsdagen."

Rosengård har ingen konsthistoria. Inte Värnhem eller Triangeln heller. Och knappast Nyhamnen vad det nu är. Dumheterna tar aldrig slut.

Eller är det någon som kan påstå annat?

https://www.sydsvenskan.se/2017-06-1...tt-konstmuseum
Citera
2017-06-16, 14:13
  #2
Medlem
crawlys avatar
Det korta svaret är - Inget av dem. Vi behöver inget nytt sk. Konstmuseum, då det i realiteten inte kommer att handla om konst, utan propaganda. Inte för mina pengar.
Citera
2017-07-09, 10:02
  #3
Medlem
Det här ska självklart samordnas med Malmös demokrati- och migrationsmuseum! Konst, demokrati och migration, kan det bli annat än succé?
(tråd: (FB) Nu kastar Malmö ut utställning om vår historia-ersätts med "Migrationsmuseum)


Några saker förvånar ändå:

* Att platsen vid den planerade stationen Rosengård uppfattas som "perifer". Det är nästan i Malmös geografiska centrum. Mängder av förbipasserande mellan Rosengård och centrum, speciellt i bussar. Det borde vara den naturliga platsen om Malmö för en gångs skull skulle agera utifrån vad deras egen politik gett för konsekvenser. Det nya Malmös tyngdpunkt är ju just där. Vill det nya Malmö inte besöka museet har Malmö misslyckats med integrationen och museet måste anpassas.

* Att platsen i Västra Hamnens sydöstra hörn uppfattas som så pass segregerad som den gör. Det kanske stämmer. Gamla industribyggnader ska man inte låta sig luras av.

* Att det uppfattas som ett minus att bygga vid Triangelstationens södra nedgång i den meningen att ett museum just där inte skulle ge några ökade sociala fördelar för området. Det är alltså "bra" kulturellt redan och resurserna borde läggas i något annat område? Då återstår bara Rosengård och Entré (tråd: (FB) Entré Malmö). Vilken av dessa två har störst potential?
Citera
2017-07-09, 10:10
  #4
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den första reflektionen är att det är sjukt osmakligt av Malmö kommun att lägga pengar på sådant här när deras gravt vanskötta kommun får över 4 miljarder i kommunalt utjämningsbidrag varje år. Malmö är i princip bankrutt & enbart det faktum att skattebetalare i mer välskötta kommuner håller dom under armarna så "klarar" dom sig. I själva verket ligger Malmö sämre till än Detroit.

Men med det sagt så går min röst ändå på Rosengård. Det kommer att bli fullständigt kaos, vandalisering, inbrott & trakasserier mot besökare. Alltså ett bra val som gör att kulturtanter & andra får känna på sin älskade mångkultur in på bara skinnet.
Citera
2017-07-09, 14:16
  #5
Avstängd
Jag vet vad du fiskar åt, och jag kan väl i nån mån hålla med!

Med 4 heltidstjänster väktare i Rosengård skulle man väl kunna hålla lite ordning.

Vad kostar ett konstmuseum .contra ett levande mångkulturellt torg som även jag som högerman gillar.

Ni fattar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback