Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 01:00
  #25
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8108
Här är det så och om 200 personer ansöker om tillgång till de kanske 15resurser som finns blir de ju helt upptagna och det finns inga pengar över för komunen att få in tex en extra psykolog eller annan specialutbildad personal. Då blir de som som skulle behöva den där kanske mer svårhittade resursen utan.

OM man nu inte bor i storstäder som göteborg malmö och stockholm för där finns det folk och oftast alltid pengar.

Och jag är tvärt mot tyvärr vad du tror noga bedömd och 'utmätt' till vad mer specifikt jag skulle behöva för hjälp och det finns massor av papper och läkare som försökt ta allt med kommunen etc etc Jag har inte bara adhd men även autismspektrumstörning (tidigare benämnt som asberger syndrom) mildare variant av tourette och ocd och är berättigad till en massa men får bara ett besök/år för att kommunen här uppe inte har råd helt enkelt.
Innan jag flyttade hit bodde jag i en av de stora städerna där man har tagit för vana att bevilja alla ansökningar bara för att lagen säger att ett beslut måste fattas innom x amount tid men iom att ingen lag säger att beslutet som fattats måste verkställas innom en viss tid verkställer de inget eller om man har väldigt envisa föräldrar/anhöriga som gör det till sitt 'life-mission' verkställer de lite av det som beviljats.
Du verkar ha totalmissat alla de Kalla Fakta och Uppdrag Granskning och andra samhällsgranskningar som gjorts på ämnet de senaste 15åren!
Vi andra, vi som inte har de här super-anhöriga måste klara oss själva vilket oftast inte alls går och det är vi som till slut blir de hemlösa uppgivna och förvirrade och ofta missbrukare som står och stirrar ut i tomma intet vid hörnet till konsum OM vi inte begår självmord.

Det måste vara så lätt och härligt att leva när man har anhöriga. Synd att ni alla oftast tar det förgivet!


Svarade förut på denna men min webbläsare krascha.
Om fel personer får hjälpen/resurserna så har någon/några inte gjort sitt jobb. Vilket tyvärr förekommer. Hjälp/resurser borde styras av behovet och ingen diagnos. Har man en diagnos och är en fungerande människa borde man inte gå före i någon kö bara för att man har en diagnos.

Att det inte finns så mycket resurser i kommunerna kan vi tacka invandringen för, men det fattar ju alla som har en hjärna. Blir det utgifter så blir det nedskärningar eller mindre satsningar. Men det är svenska folkets val tyvärr. Hellre maxad invandring än att hjälpa psykiskt sjuka eller äldre tydligen.

Anhöriga? det är inte så gulligt som du tror. De tycker att jag är en dålig människa för att jag inte klarar saker p.g.a. min diagnos. De förstår inte att folk kan ha det svårt. Jag har fått göra allt själv och har inte fått nån hjälp med något.
Citera
2017-06-21, 02:43
  #26
Medlem
Diagnos krävs för att skolan ska kunna ge anpassningar. Trots att skollagen säger annat.

Fattar ni ens hur lätt mobbade barn med asperger och adhd blir? Det kommer en dag när de skolvägrar och hellre vill dö än att bli utskrattade/beskyllda/utfrysta.
Skäms på er trångsynta som tror det handlar om uppfostran.

Det handlar om individer som försöker förstå normer och meningslösa osynliga regler och samtidigt stå ut med andras fördomar och jävligheter emot dem.
Citera
2017-06-21, 21:41
  #27
Medlem
Till och med en av dem som har utvecklat kriterierna för diagnoser tycker att det har gått överstyr... http://www.dalademokraten.se/kultur/...trins-anseende
Citera
2017-06-22, 02:51
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troelle
Till och med en av dem som har utvecklat kriterierna för diagnoser tycker att det har gått överstyr... http://www.dalademokraten.se/kultur/...trins-anseende

Mycket intressant artikel. Det finns ju folk som menar att många som diagnostiserats med adhd egentligen bara har en senare utveckling, vilket inte nödvändigtvis är något dåligt, men dagens utbildningssystem förutsätter att eleverna är på samma nivå.

Citat:
Om Allen Frances finge önska, skulle man i stället för medicin ge de här barnen, och alla andra barn också för den delen, mer fysisk aktivitet i skolan. Med en idrottstimme varje dag skulle barnen få utlopp för sitt aktivitetsbehov och sedan kunna sitta still och koncentrera sig.


Att vi har fler "adhd-barn" idag kanske bara beror på att barnen rör på sig mindre och därför får svårare att koncentrera sig.
Citera
2017-06-24, 21:46
  #29
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Förmodligen både och. Det du nämner stämmer mest på psykiska sjukdomar som t.ex. bipolär, att öppenheten har lett till att många fler får hjälp/diagnos.

ADHD/Asperger där är det betydligt svårare att bedöma skulle jag tro, beteenden är alltid svåra att "bedöma rätt", säkert att vissa får diagnoser i onödan. Här kan man vara mer hård mot sig själv, så innan man ens har sökt sig till vården har man själv bestämt (på grund av dålig självkänsla) att nåt är fel på en. Det påverkar, objektiviteten kommer i skymundan, det finns alltid vårdpersonal som gärna sätter diagnoser.

Ja visst är det så, särskilt skam stämmer nog på det!
Jag håller med dig till 100%, det finns faktiskt en hel del människor jag träffat med
diagnoser som Asperger som inte alls verkar "passa" in i diagnosens kriterier.
Men sen fick ju jag den diagnosen runt 99-00 så jag kanske inte är rätt person att bedöma detta,
då jag är väldigt dålig på just social kompetens/läsa mellan raderna etc.
Citera
2017-08-01, 02:18
  #30
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Jag tycker det är på tok för många som får diagnosen ADHD. Menar inget illa om de som verkligen har det, men det känns som att många föräldrar nästan tvingar läkarna att de deras barn en ADHD diagnos. Detta för att hela tiden kunna skylla på att "han/hon har ju ADHD" när ungen är besvärlig i skolan. Sedan när utesluter en diagnos en ordentlig uppfostran?

Tror dessvärre att en del föräldrar torterar sina barn så att barnen blir mentalt efterblivna så att de sedan kan få barnen diagnostiserade vilket leder till att de får pengar av samhället.
Citera
2017-08-01, 18:25
  #31
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Är det jag som inte förstår eller har vi ett otroligt högt ohälsotal i alla åldrar i Sverige? 2 -80 år. Isf. varför?

Ohälsotal från vad då?

Antalet sökande reflekterar väl en växande öppenhet och acceptans.
Det blir ju över lite tid en motvikt / röst till läkemedelsindustrins utskrifter av mediciner.
Jag tror det är bra att fler kollar sig. Kolla "allt" om så vill och reflektera.
Citera
2017-08-01, 18:27
  #32
Avstängd
Man släppte ut alla dårar från dårhuset och deras gener sprider sig i samhället.
Citera
2017-08-01, 18:48
  #33
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Man släppte ut alla dårar från dårhuset och deras gener sprider sig i samhället.

Vad tror du det står om du läser då?
Citera
2017-08-01, 18:58
  #34
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.
Vad tror du det står om du läser då?

Skit samma. Summerar rubriken själv.
Citera
2017-08-01, 19:06
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag förminskar på intet sätt alla de som diagnostiseras med någon diagnos av typen där
rastlöshet, oro, koncentrationssvårigheter eller tvärtom inbundenhet alt. bipolära syndrom m.m. ingår.

Men jag känner en förundran över denna enorma lavin av människor som plötsligt söker upp och får eller av andra skäl delges en diagnos på ett sätt som aldrig förr skådats. De senaste åren...
Kvällstidningarna skriker ut; -"21 sätt att se om ditt barn har ADHD"
Kändisar "talar ut" varje dag. Barn som inte sitter stilla på stolen på förskolan skrämmer sina föräldrar att ett ADHD (förr sa man Damp) lurar....
Som om en rastlöshet inte längre är ett naturligt tillstånd. Som om ett svängande humör pga olika naturliga skäl omedelbart bör behandlas.
Osv. osv. i mycket stor utsträckning.

Som om att livet många gånger är en motgång men som av naturliga skäl går att själv jobba sig igenom.
(obs! Jag förringar INTE någon i detta påstående ovan -bara att sorg och ångest är lika naturligt som glädje och lycka i ett långt liv)

Är det jag som inte förstår eller har vi ett otroligt högt ohälsotal i alla åldrar i Sverige? 2 -80 år. Isf. varför?
Eller har jag rätt om jag är rädd att många av medicinsk sjukdom har diagnosticerats pga en trend? En trend som lite förenklat kan bli en schablondiagnos?
En farlig schablon.

Har också funderat på det här. Varför ökar diagnoserna, miljögifter eller? När jag växte upp och var ung, inte var det så här vanligt med diagnoser då. Nu har ju var och varannan minst en
Citera
2017-08-01, 19:23
  #36
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Har också funderat på det här. Varför ökar diagnoserna, miljögifter eller? När jag växte upp och var ung, inte var det så här vanligt med diagnoser då. Nu har ju var och varannan minst en

Diagnostisering från läkare är såpass omfattande att halva befolkningen är legitim för medicinering.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback